Článek
Dobrá tedy, co znamená, k čemu je vlastně dobrá? Dopravní značka Zóna 30 označuje oblast nejčastěji obytné čtvrti, kde se stanoví omezení rychlosti formou zóny na 30 km/h.
Je to z důvodu bezpečnosti a také z důvodu snížení hluku.
Dnes a denně na vlastní oči vidím a od známých slyším, že někteří řidiči vůbec netuší, že vjeli do oblasti, kde je maximální povolená rychlost 30 km/hod. a rychlou jízdou pak ohrožují vše okolo. Pokud je „omezíte“, pak se vztekají, že nemůžou jet rychle. Ano, stává se, že si člověk nevšimne, to se občas stane každému a nemělo by, ale pokud vjíždím do ulice mezi domy mimo hlavní komunikaci, už můžu jako řidič předpokládat, že tam byla značka Zóna 30 a já jako řidič jsem ji přehlédla a proto je lepší jet pomalu a opatrně.
Jak dopravní značka Zóna 30 vypadá?
Na začátku oblasti obytné čtvrti se umístí „vstupní značka“, kdy vjíždějící řidič spatří značku Zóna 30 která určuje že vjel do zóny, kde je všude povolená max. rychlost 30 km/h. Tato rychlost se neruší na první křižovatce, ale až v místě, kde řidič z oblasti vyjíždí, takže u velkých zón obytných čtvrtí může jít o velikost zóny mnoha set metrů, kde úplně všude platí max. rychlost 30 km/hod. a na křižovatce přednost vozidel přijíždějících zprava (pokud není stanoveno jinak).
A teď k té hlučnosti a bezpečnosti. Auto, které jede rychlostí 30 km/hod., je mnohem méně hlučné, než to, co jede padesátkou a více. Vězte, že pokud se ocitnete v této zóně a jedete úzkou ulicí mezi domy bez předzahrádek nebo zahrad vysokou rychlostí, je hlučnost vašeho motoru značná a pro obyvatele velmi nepříjemná. A pokud jde o bezpečnost v zóně, pak na všech křižovatkách platí přednost zprava (pokud není určeno jinak), přechody pro chodce tu nejsou právě proto že je tu snížená rychlost a řidiči jedou pomalu a opatrně a dávají pozor na všechny okolo: maminky s kočárky, rodiče s malými dětmi, děti s míčem, cyklisty a tak dále. Auto jedoucí rychlostí jen 30 km/h snadno zastaví pokud se mu cokoliv před auto „přimotá“. No a místní (rezidenti) vědí, že se nacházejí v zóně, kde auta mají omezení rychlosti a pak při pohybu v zóně nejsou až tak opatrní, jako při pohybu na hlavní komunikaci, kde je povolená padesátka.
V Zóně 30 jsou vozovky a chodníky jako všude jinde, jen šířky jízdních pruhů nebo chodníky mohou být skromnější, dodržení rychlosti může být korigováno příčnými prahy, zpomalovacími polštáři, řadou zaparkovaných aut, umístěním zeleně a dalšími bezpečnostními prvky. Přednost zprava pak funguje v celé zóně celoplošně.
Závěrem: pokud vjíždím do ulice mezi domy mimo hlavní komunikaci, lze téměř jistě předpokládat značku Zóna 30, a pokud si jako řidič nejsem jistý, zda tam byla, pojedu raději pomalu a opatrně, protože zde mohu očekávat výskyt dětí, dospělých, psů a všelijakých jiných možných breberek.
Díky za všechny, co v Zónách 30 bydlí, a přeji hezký den všem
Zdroj: Centrum dopravního výzkumu