Hlavní obsah
Internet a technologie

Od slavných influencerů k mikroinfluencingu

Foto: Jitka Saniová/Leonardo AI

Od úsvitů věků každý někoho inspiruje (a tím ovlivňuje). V době internetu ale nastal doslova „boom“ ovlivňování. O influencerech a situaci dnes se dočtete po krátkém úvodu o Aničce Slováčkové.

Článek

Nápad na dnešní článek mě napadnul při čtení toho článku o Aničce Slováčkové, chvíli jsem o něm uvažovala a pak se zamyslela nad tím, kdo nás ovlivňuje na internetu. Tak trochu jsem zapátrala, jak je to dnes s influencery.

Každý z nás čte články o slavných osobnostech, každý z nás si na ně udělá názor. To je normální. Stejně jako je normální projevit v komentářích naše sympatie, a třeba i naopak nelibost. I když v tom druhém případě by měl mít každý nastavenou určitou mez. Kritika a nesouhlas by měly být vyjádřeny slušně. Ačkoliv se v dnešní době už dbá na to, aby identita komentujících byla ověřena a komentovalo se pod svým pravým jménem, stejně některým lidem stačí, že to neříkají „tváří v tvář“ a napíší i hrůznosti. Ovšem ani známé osobnosti a influenceři také nejsou vždy „neviňátka“.

Naopak některé osobnosti ovlivňují společnost opravdu pozitivně. Již nějakou dobu sleduji Aničku Slováčkovou, a vždy mě napadne to samé: má to tak těžké a prožívá opravdu krušné období, a přesto lidi ovlivňuje hezkým způsobem. Bojuje těžkou bitvu, a přesto z jejích rozhovorů a článků o ní čiší hřejivost a lidskost. Jak sama často uvádí, jsou lepší a horší dny, ale ona všem ukazuje svou odhodlanost nezahořknout, a naopak bojovat o své zdraví.

Já bych ji nazvala influencerkou a dala jí jedničku s hvězdičkou. Ona je příkladem, že ten boj o zdraví stojí za to bojovat s pozitivním přístupem.

Já jí tak moc fandím a přeji, aby vyhrála na plné čáře. Výše uvedený článek mimo jiné uvádí:

Zatímco Anička oblékla v trochu deštivý den růžový svetr, své fence dala kšíry a mašli ve stejné barvě. „Je aktivní a ráda si vše rozkousává, ale je pravda, že psí oblečky mi přijdou velmi rozkošný, a to jsem to vždy odsuzovala,“ svěřila se herečka a zpěvačka, která má ještě dvě kočky. „Mám dva kocoury, snáší se poměrně dobře. V noci všichni spí na mě, respektují se,“ svěřila se Anička.

S Aničkou lidé neprožívají jen ten boj a odhodlanost vyhrát, ale i radost z hezkých chvil a událostí.

A to mě přivádí k influencerství. S nástupem internetu se z „ovlivňování“ ostatních stal pěkný business. I zde ale platí, že existuje „influencerská elita“, poté střední třída a pak miniinfluenceři. Copilot mi našel článek (odkaz dole), v němž se mimo jiné píše, že do oné elity patří asi tak padesát influencerů, kteří si v roce 2023 přišly na pěkné peníze: dohromady si vydělaly zhruba 16 miliard korun. První místo vloni obsadil MrBeast (Youtuber Jimmy Donaldson), jehož zisky činily přes dvě miliardy. Existuje spousta materiálů o tomto Youtuberovi. Svou kariéru na YouTube začal v roce 2012. Nyní jsou s jeho jménem spojeny výrobky, restaurace, místa atd. V mnoha materiálech (včetně biografie ve Wikipedii) je uvedeno, že Jimmy je i velký fanda charit a spoustu peněz dá na charitativní projekty, které ho nadchnou.

Influencerství - mohlo by se zdát, že jde o pěkně výdělečnou, snadnou činnost. Je v tom kus pravdy. Mnohé známé osobnosti, které se staly influencery, ale také znají odvrácenou tvář tohoto průmyslu. Mnozí ztratí svobodu a leckdy se upíší reklamám, kterým musí podřizovat svůj obsah videí. Někteří mají zkušenosti s fanatickými fanoušky, které je mohou pronásledovat. Ne všechny nápady a marketingové tahy sledující fanoušci přijmou, načež se na osobnost nahrnou drsné „hate“ komentáře.

Stinnou stránku ale znají i fanoušci. Existuje už řada případů, kdy si fanoušci zvykli na influencera tak, že se dostali do velkých depresí, pokud ukončil svou působnost anebo se oženil/vdala. Tito fanoušci trpí a leckdy se stávají i nebezpečnými pro sebe i okolí.

Tím se dostáváme k problému, který řeší hlavně mladé generace. Jejich influenceři se pro ně stali dokonalými autoritami, které mají vždy pravdu.

To vede nejen k tomu, že se mladí mohou ocitnout v nebezpečí, ale také si naprosto odvykají dělat svůj názor. Zejména teenageři bohužel procházejí tím, co by se dalo popsat jako „můj influencer to řekl na videu, a ten musí mít pravdu. Budu se tím řídit, ať si ostatní melou, co chtějí“. A to platí i na případy, kdy takový „guru“ řekl naprostou blbost typu: holky, namalovaly jste se ráno a nyní nevíte, jak si obléct rolák, aniž byste si rozmazaly make-up a ušpinily svetr? Dám vám radu, natáhněte si igelitový sáček přes hlavu a pak přetáhněte svetr…“

S prominutím, je to pitomost prvního řádu, ale to video existovalo. Na Facebooku byla petice, aby to bylo okamžitě smazáno, že je to nebezpečné. Za pár dní se ukázalo typické: „this content is no longer available“. Pár dní ale tam bylo… kolik dívek to vidělo? Kolik z nich si neuvědomilo, že jde o naprostou a hlavně nebezpečnou stupidnost?

Na internetu lze najít různé rozdělení influencerů do skupin a podle žebříčků, ale podle mého existuje i tohle dělení: inteligentní influenceři (a je jedno, zda dělají zábavu nebo třeba něco užitečného) a stupidní (ti, co chtějí být slavní, i když to znamená ukazovat naprosté šílenosti).

Výše jsem uvedla, že existují influenceři, kteří mají malou základnu, já jsem je nazvala miniinfluenceři. Když jsem hledala s Copilotem materiály, zjistila jsem, že se jmenují jinak a Copilot mi o nich napsal toto:

Jednou ze zajímavostí je, že na Instagramu se angažovanost slavných influencerů blíží k historickému minimu. Mnohé firmy na reklamu začínají vyhledávat tzv. mikroinfluencery.

A tak jsem Copilota požádala, zda by mi to vysvětlil blíže:

Mikroinfluencing je zajímavý trend, který se stává stále populárnějším. Zde jsou některé myšlenky ohledně tohoto fenoménu:

1. Co je mikroinfluencing?

· Mikroinfluenceři jsou lidé s menším počtem sledujících (obvykle od několika set do několika desítek tisíc).

· Oproti velkým influencerům mají mikroinfluenceři silnější angažovanost svých sledujících, protože jejich komunita je často specifická a věrná. Vytvářejí osobitější prostředí.

1. Výhody mikroinfluencingu:

· Důvěryhodnost: Mikroinfluenceři jsou často vnímáni jako autentičtější a důvěryhodnější, protože jejich obsah není tak komerční.

· Cílení: Mikroinfluenceři mohou lépe oslovit specifické cílové skupiny, což je pro některé značky velmi cenné.

· Náklady: Spolupráce s mikroinfluenceři je často levnější než s velkými celebritami.

1. Omezení mikroinfluencingu:

· Dosah: Mikroinfluenceři mají menší dosah než velké celebrity, takže pokud značka potřebuje masovou exponovanost, mohou být méně vhodní.

· Profesionalita: Někteří mikroinfluenceři nemají profesionální přístup k obsahu a spolupráci, je potřeba dávat pozor, s jakou zodpovědností osoba přistupuje ke své činnosti.

1. Budoucnost mikroinfluencingu:

· Trend mikroinfluencingu pravděpodobně bude pokračovat, protože značky hledají autentičnost a osobnější přístupy.

· Je však důležité, aby mikroinfluenceři udržovali kvalitu svého obsahu a komunikace s komunitou.

Celkově řečeno, mikroinfluencing má své místo v digitálním marketingu a může být pro některé značky velmi účinným nástrojem.

***

Každý z nás je svým způsobem influencer, zejména tady na internetu. Každý článek, ale i komentář může někoho ovlivnit. A tak se vrátím k Aničce, která mě svou růžovou a svým hřejivým úsměvem inspirovala k tomu, že jsem si v tu chvíli pomyslela:

Jo, jo, to chce růžovou, kočku/psa, vděk za svůj život a … svět je zase o něco hezčí.

A tak vám všem, kteří bojujete o své zdraví, přeji síly a energii k vítězství nad nemocí. Zdraví je to nejcennější, takže to přeji nám všem. Aničce přeji, ať už nadobro vyhraje a je brzy zdravá, a díky za to, jak pozitivně ovlivňuje ty, kteří ji sledují.

Tak nějak bych si i přála, aby těch inteligentních, zábavných, užitečných a pozitivních influencerů přibývalo.

A jak vás chce tento článek ovlivnit nakonec? Chce to vzpomenout si na písničku pana Petišky „Na světě je přece krásně“, na někoho se usmát anebo třeba pozvat někoho na kávu či přípitek… a říct si něco hezkého.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz