Hlavní obsah
Názory a úvahy

Udržitelnost jako hodnota?

Foto: Seznam.cz

Udržitelnost v podnikání: Klíč k dlouhodobému úspěchu.

Článek

V poslední době se slovo „udržitelnost“ stalo klíčovým pojmem v mnoha oblastech našeho života. Ale co to vlastně znamená a jak můžeme dosáhnout dlouhodobé udržitelnosti v podnikání?

Osobně si pod tímto pojmem představuji něco, co dlouhodobě funguje. Je dlouhodobá udržitelnost podnikání něčím novým? Je to nějaká nová, zázračná metoda? Myslím, že ne. Kdysi jsem navštívil firmu v Japonsku, která měla tradici již několik století. Byla to malá firma v Kjótu se zhruba 30 zaměstnanci a fungovala díky dědictví z otce na syna. Takže ne, opravdu se nejedná o nějaký zázrak.

Foto: Josef Jarkovský

P5176530

Chcete udržet dlouhodobě funkční podnikání? Udržet firmu v chodu? Nebo dokonce i tým v chodu? Ptáte se, jak na to? Přemýšleli jste někdy nad tím, co je opravdu důležité pro to, aby vaše podnikání fungovalo? Co vaše firma potřebuje k tomu, aby dlouhodobě fungovala?

  • Zakázky a prodeje: Bez příjmů to prostě nejde.
  • Kontrola nad finančními toky: Je nutné vědět, kolik a kam teče peněz. Jen tak budete mít efektivitu vaší firmy pod kontrolou.
  • Zaměstnanci: Říká se, že pracovníky nelze motivovat. S tím souhlasím, ale pouze částečně. Jako majitel nebo šéf můžete ovlivňovat prostředí, ve kterém vaši zaměstnanci pracují. Kdo z nás chce pracovat v prostředí, kde panuje chaos nebo nespravedlnost? Pokud chcete dlouhodobě udržet váš byznys, potřebujete dlouhodobé vztahy s dodavateli, zákazníky a zejména se svými zaměstnanci. Vaše firma bude tak úspěšná, jak úspěšní budou vaši podřízení.
  • Produkt: Ať už je to výrobek nebo služba, je nutné dbát na to, aby v nabídkách konkurence nezevšedněl. Snažit se zaujmout pouze cenou většinou nefunguje nejlépe, minimálně ne dlouhodobě. Je potřeba rozumět potenciálním zákazníkům, po čem touží a co očekávají. A ideálně k tomu dát něco navíc.

Důležité věci je potřeba také plánovat. Dobrá příprava je 70 % vlastního úspěchu, nepodceňujte ji. Zkuste si popsat jednotlivé procesy ve firmě a nastavte si metodu, jak proces lze měřit – jedna základní manažerská poučka praví, že co neměříte, to neřídíte. Nezapomeňte ale na jedno staré moudro: Ty nejdůležitější věci na světě nelze změřit. Jak třeba změříte loajalitu a spokojenost svých zaměstnanců? Jak změříte své vlastní štěstí?

O čem jsem ale zejména přesvědčený, že je nutné, je střídmost a trpělivost. Viděl jsem za svůj život již mnoho lidí, kteří se stali obětí svého vlastního úspěchu. Dařilo se jim, mnohdy jejich příběh začal s obrovským štěstím a skvělým nápadem, ale o to méně energie museli investovat. Brali to jako samozřejmost, že takto se jim bude dařit neustále. Pořídili si domy, auta a drahé koníčky a podnikání pokračovalo tak nějak setrvačností. Nechtějte se stát milionářem okamžitě. Pracujte na svém úspěchu vytrvale, dělejte malé krůčky, ale konejte je soustavně.

Toto je vlastně takzvaným oslím můstkem k tématu udržitelnosti obecně. Jsem přesvědčený, že udržitelnost čehokoliv ovlivňují prakticky stejné věci. Pokora, skromnost, odhodlání, vytrvalost, důslednost, empatie, ale i vědomí si vlastních silných stránek, zdravé sebevědomí a ohleduplnost – to vše vám může pomoci v udržitelnosti všeho kolem vás!

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám