Hlavní obsah
Lidé a společnost

Kvůli štvaní proti LGBT lidem jsem nešla na mši, říká věřící matka Lídy zasnoubené s partnerkou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Jsme fér

Paní Eva se každý den modlí s rádiem Proglas. V modlitbě vždy vzpomene svoji dceru Lídu a její partnerku Taru, které se spolu po dvouletém vztahu nedávno zasnoubily. Paní Eva se modlí za to, aby mohly brzy mít skutečnou svatbu, jak se patří.

Článek

Lída je 24letá výtvarnice s vášní pro digitální kresbu a kostýmní tvorbu. Svoji snoubenku Taru, majitelku obchodu s módou, potkala na comic conu. Zaujaly je tam navzájem jejich pečlivě propracované kostýmy. Lída se pak za Tarou přestěhovala do Prahy, i když zpočátku ještě nebylo jisté, zda se známost vyvine do skutečného vztahu. Paní Eva své dceři tehdy radila: „Prostě ji miluj a nic za to nečekej. Jenom tak, nesobecky.“

Málem ztracená žádost o ruku dcery

Vše dopadlo šťastně a partnerky spolu žijí už dva roky. Bohužel do toho vypukla pandemie a paní Eva se za nimi do Prahy zatím nedostala na návštěvu. Přítelkyni své dcery tedy dosud pořádně nepotkala. „Jsem na Facebooku a ony tam jsou obě taky. Nežádala jsem ale Taru o přátelství, abych nebyla vlezlá. Jednoho dne mi však přišla žádost o přátelství od ní. Byla jsem velice polichocena,“ usmívá se paní Eva. Jenže si nevšimla, že jí Tara zároveň poslala i zprávu. Tu objevila až po dvou dnech. Přitom ta zpráva obsahovala velmi důležité sdělení. „Tara psala, že má v úmyslu požádat Lidušku o ruku a že nejdřív prosí o moje svolení, aby bylo všechno tak, jak má být. U toho jsem si poplakala,“ vzpomíná paní Eva.

Ani minutu neváhala, co odpovědět. „Prožívala jsem to s Liduškou od začátku, když se zamilovala. Jsem strašně šťastná, že se spolu nakonec daly dohromady a že se Liduška netrápila. Taky mě dojalo, že mi Tara tak hezky napsala,“ popisuje paní Eva a dodává: „Ale teď bychom chtěly, aby se holky mohly opravdu vzít!“

Nejde jen o hru na svatbu

Milující matka nesouhlasí s tím, že páry stejného pohlaví u nás mají pouze možnost registrovaného partnerství. Registraci totiž chápe podobně jako soužití druh a družka, k němuž se v dřívějších dobách někdy lidé přihlašovali. Její dcera s partnerkou však svůj vztah chtějí stvrdit pevně a doopravdy. „Utěšovala jsem je, že i když nebude v naší zemi schváleno manželství pro všechny, obřad si můžeme udělat nezávisle na tom, co říká úřad. Pokud jde o romantiku, ta je v naší moci,“ říká paní Eva spiklenecky.

Zároveň už ale s vážnou tváří zdůrazňuje, že jde samozřejmě především o to, aby byl sňatek její dcery s partnerkou uznán úředně a ony měly stejnou ochranu jako ostatní páry. Proto je v podzimních volbách rozhodnuta volit stranu, která manželství pro všechny plně podporuje. „Budu se snažit, aby v parlamentu bylo co nejpříznivější složení. To je to, na co sama stačím a jak můžu věci ovlivnit,“ dodává.

Foto: Jsme fér

Zásnubní prstýnek na Lídině ruce.

Kvůli štvaní proti LGBT jsem raději nešla na mši

Paní Eva patří k římsko-katolické církvi. Bez ohledu na to, co slýchá od církevních představitelů, spořádaný vztah své dcery bezvýhradně podporuje: „Mám to naprosto ujasněné. Ježíš je pro mě nejvyšší láska a nikdy nikoho z té lásky nevylučoval. Proto v dobách, kdy Aliance pro rodinu manželství homosexuálních párů v kostele nejvíc řešila, jsem tam přestala chodit, aby mi to nekazilo můj vztah k víře,“ vysvětluje paní Eva. Homofobii v církvi komentuje s pokrčenými rameny: „Všichni jsme jenom lidi.“

Paní Eva se těší na společné setkání s Lídou a Tarou. V plánu je i návštěva u Tařiných rodičů, aby se spolu všichni seznámili jako rodina. A pak nastanou svatební přípravy a čekání na to, kdy i český stát dovolí párům stejného pohlaví vstupovat do manželství.

Připomeňte poslancům a poslankyním, že páry jako Lída s Tarou čekají na jejich rozhodnutí. Petici na podporu manželství pro všechny páry už podepsalo přes 165 000 lidí. Přidáte se?

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz