Článek
Češky se na trhu práce nacházejí v obtížnější situaci než jejich kolegyně v západní Evropě. Průměrný rozdíl v odměňování mezi muži a ženami činí v Česku přibližně 17–18 %, což je nad průměrem EU. Symbolický „Equal Pay Day“ letos připadl na 25. března, což znamená, že ženy musí pracovat o 65 dní déle, aby dosáhly stejného ročního výdělku jako muži. „Nejenže mají ženy nižší mzdy, ale častěji čelí překážkám v kariérním postupu, což výrazně komplikuje jejich profesní rozvoj. To úzce souvisí jak s předsudky, tak s problémy, jako je omezená dostupnost kvalitních školek a dětských skupin, protože v Česku je primárním pečujícím rodičem v naprosté většině případů právě žena,“ upozorňuje Martin Jánský, generální ředitel Randstad Česká republika.
Jak se tato situace propisuje do preferencí zaměstnankyň
Výsledky letošního průzkumu REBR personální agentury Randstad potvrzují, že ženy při výběru zaměstnavatele kladou mnohem větší důraz na faktory, které s uvedenými rozdíly souvisí. Více než pro muže je pro ně důležitá atraktivní mzda a benefity (69 % vs. 62 %), rovnováha mezi pracovním a soukromým životem (56 % vs. 45 %) a možnost práce na dálku (43 % vs. 28 %). „To jasně ukazuje, že ženy nehledají jen atraktivní mzdu, ale také prostředí, kde budou respektovány a ve kterém mohou skloubit práci s péčí o rodinu,“ komentuje Martin Jánský. „Jsou k tomu tlačeny okolnostmi. Pokud jim současný zaměstnavatel platí méně než kolegům na stejné pozici, a pokud stát jejich dětem nezajistí dostatečné kapacity ve školkách, budou ženy hledat takové místo, kde jí nabídnou spravedlivý přístup a firemní školku nebo flexibilitu, home office a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem,“ dodává.
Diverzita a inkluze
Dalším propastným rozdílem mezi preferencemi žen a mužů na českém trhu práce je podle REBRu jejich přístup k rovnosti. Zatímco pro ženy je při hledání zaměstnavatele důležitá diverzita a inkluze z 52 %, u můžu je to jen z 35 % (a to především mezi muži v předdůchodovém věku, kteří se cítí být menšinou). „Co se týče přístupu k rovnosti, podle našeho průzkumu jen necelá polovina zaměstnanců (45 %) hodnotí svého zaměstnavatele kladně. Což je o něco více, než v předchozích letech, nicméně stále existuje značný prostor pro zlepšení,“ podotýká Martin Jánský.
Proč by to mělo firmy zajímat?
Podle Martina Jánského jsou tato data pro firmy klíčová. „Pokud si odmyslíme etické a celospolečenské faktory, nerovnost nepomáhá ekonomické situaci a zamrzlému trhu práce. Mnohá odvětví trpí personální krizí, kterou se nedaří řešit nasazováním umělé inteligence ani zaměstnáváním zahraničních pracovníků. Letos se to projevilo v plném rozsahu, když nezaměstnanost stagnovala i v létě, kdy díky sezónním pracím obvykle klesá.“ Podle něj je klíčové soustředit se i na jiné skupiny zaměstnanců, než jsou muži ve středním věku. „Zaměřme se na opomíjené skupiny. Uvědomme si, že když jim dopřejeme spravedlivý přístup, odmění se loajalitou a motivovaným přístupem k práci. Řešením nejsou kvóty, nejsem příznivcem přísných pravidel a nařízení. Pojďme vytvořit v České republice takové prostředí, aby kvóty nebyly potřeba,“ dodává.
O průzkumu REBR
Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.
O společnosti Randstad
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů. Více informací najdete na www.randstad.com a www.randstad.cz.