Článek
Zaměstnanecké priority se proměňují
Podle aktuálních dat z průzkumu REBR 2025 společnosti Randstad je i nadále nejdůležitějším faktorem při výběru nového zaměstnavatele atraktivní mzda a benefity (65 %), jejich význam však oproti loňskému roku poklesl o 4procentní body (p. b.). Téměř stejnou měrou (63 %) zaměstnanci dbají na finanční stabilitu zaměstnavatele. Významnou roli ale hraje také příjemná pracovní atmosféra (61 %), jistota zaměstnání (58 %) a rovnováha mezi prací a osobním životem (50 %).
„Nejde jen o peníze. Zaměstnanci dnes hledají také stabilitu, férovost a prostředí, kde se budou cítit dobře. Právě pracovní atmosféra a jistota zaměstnání získávají v posledních letech na významu. Nejvíce rezonují ty firmy, které dokážou nabídnout komplexní balíček nejen po finanční, ale i lidské stránce. Takovou je podle našeho průzkumu REBR například společnost LEGO,“ vysvětluje Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.
Důležitost preferencí podle pohlaví a generací
Podle průzkumu REBR se mezi sebou liší preference mužů a žen, a to především v tom, že ženy více dbají i na nefinanční faktory. Zatímco pro muže je klíčová atraktivní mzda ze 62 %, pro ženy je to z 69 %. Příjemná pracovní atmosféra je pro ně pak důležitější dokonce o 14 p.b. (54 % vs. 68 %). Jistota zaměstnání je důležitá pro 62 % žen (54 % mužů) a rovnováha práce a soukromí pro 56 % žen (45 % mužů).
„Češky kromě atraktivní mzdy hledají i prostředí, kde budou respektovány a ve kterém mohou skloubit práci s péčí o rodinu,“ komentuje Martin Jánský. „Jsou k tomu tlačeny okolnostmi. Pokud jim současný zaměstnavatel platí méně než kolegům na stejné pozici, a pokud stát jejich dětem nezajistí dostatečné kapacity ve školkách, budou ženy hledat takové místo, kde jí nabídnou spravedlivý přístup a firemní školku nebo flexibilitu, home office a rovnováhu mezi pracovním a soukromým životem,“ dodává.
Proč a jací zaměstnanci nejčastěji fluktuují
Průzkum REBR rovněž ukazuje, že jedním z hlavních důvodů odchodů zaměstnanců zůstává i nadále neadekvátní finanční ohodnocení, které zcela zastíní všechny ostatní formy motivace.
„Jelikož mzda stále hraje klíčovou roli v představě ideálního zaměstnavatele, není překvapením, že výše a spravedlnost odměny je pro zaměstnance zásadní i při změně zaměstnání. O to víc pak oprávněně očekávají férové a konkurenceschopné odměňování od zaměstnavatelů, kteří se pyšní finanční stabilitou a pozitivním renomé,“objasňuje Martin Jánský.
Ve fluktuaci jednoznačně dominuje generace Z – práci mění více než každý pátý z jejích příslušníků (22 %), zatímco tzv. boomeři zůstávají nejstabilnější (pouze 6 %).
Závěr
Z výsledků letošního průzkumu REBR je zřejmé, že zaměstnanci při výběru zaměstnavatele zohledňují stále širší spektrum faktorů. Firmy, které se chtějí stát žádanými, musí nabídnout nejen atraktivní mzdu, ale také vytvářet prostředí založené na důvěře, respektu a rovnováze.
„Nejlepší značky budují svou atraktivitu dlouhodobě – nejde o jednorázové kampaně, ale o každodenní práci s lidmi, firemní kulturou a hodnotami. Zaměstnanci dnes pečlivě zvažují, komu věnují svou loajalitu, a vybírají si podle toho, jaká firma nejlépe odpovídá jejich životnímu stylu a očekáváním,“ uzavírá Martin Jánský, generální ředitel společnosti Randstad Česká republika.
O průzkumu REBR
Personální agentura Randstad již od roku 2018 zahrnuje Českou republiku do svého globálního průzkumu Randstad Employer Brand Research, zkráceně REBR. Tento výzkum značky zaměstnavatele je založený na vnímání široké veřejnosti a zahrnuje téměř 170 000 respondentů z 32 zemí po celém světě. V letošním roce se ankety zúčastnilo 4 821 Čechů ve věku od 18 let. Průzkum se zaměřuje na preference zaměstnanců a pomáhá firmám zlepšovat jejich značku zaměstnavatele.
O společnosti Randstad
Společnost Randstad je globálním lídrem v segmentu HR služeb, specializuje se na řešení v oblasti flexibility práce a poskytování personálně poradenských služeb. Podporuje lidi a podniky v dosažení jejich skutečného potenciálu. Věří, že nejlépe se toho dá dosáhnout spojením lidského přístupu s využitím nejmodernějších technologií a aby poskytovala správná řešení ve správný okamžik, využívá jedinečnou kombinaci Tech a Data. Portfolio služeb, které společnost Randstad nabízí, zahrnuje klasické agenturní zaměstnávání a vyhledávání pracovníků na hlavní pracovní poměr, in-house řešení, executive search a komplexní řešení v oblasti HR.
Společnost Randstad N.V., která byla založena v roce 1960 se sídlem v Diemen (Nizozemsko), je kótována na NYSE Euronext Amsterdam. V roce 2022 měl Randstad 46 000 vlastních zaměstnanců a vytvořil příjmy v hodnotě 27,6 miliard eur. Společnost, působící ve 39 zemích celého světa, pomohla v roce 2022 najít smysluplné zaměstnání téměř 2 000 000 uchazečů u 230 000 klientů.
V České republice poskytuje společnost Randstad služby v oblasti agenturního zaměstnávání, procesního řízení lidských zdrojů a vyhledávání zaměstnanců na stálé úvazky prostřednictvím 21 pracovišť a sítě 170 konzultantů. Více informací najdete na www.randstad.com a www.randstad.cz.