Článek
Ministerstvo spravedlnosti, které koordinuje činnost ostatních ministerstev pracuje pomalu, opatrně, vyšetřování kauz trvá dlouho, občas dochází i k ukončení šetření. Tresty jsou nedostatečné, v podstatě se korupce vyplácí. Spolupracující svědek se vyvine z trestu, podmínka nebo výjimečně nepodmíněný trest, žádné nebo minimální finanční postihy. Přípravu i schvalování protikorupčních zákonů často komplikují nebo prodlužují samotní členové vládních stran.
Ryba smrdí od hlavy: korupční kauzy politiků napříč spektrem ukazují, že sliby o vyvozování odpovědnosti a vyšší politické kultuře byly jen předvolebním marketingovým tahem. Dozimetr, ROP Severozápad, městské byty v Brně, Pražský magistrát-dopravní podnik, kampelička a další.
Jak nás vnímá svět ukazuje globální Index vnímání korupce, kdy jsme v hodnocení za loňský rok klesli do bahna o 5 pozic, na 46. místo.
Jak vláda pracuje na potírání korupčního jednání? Máme tady návrh na zvýšení limitů pro povinnost konat výběrové řízení, takže přibude malých zakázek, které není nutné ze zákona soutěžit. Jednoduše se velká zakázka rozdělí na více menších bez nutnosti VŘ. Zvýšení limitů bude mít negativní dopad na transparentnost a soutěž, zvýší se riziko korupce. Zákon o lobbingu je přijímán tehdy, když je nebezpečí, že přijdeme o dotace z EU. Ta si více hlídá finance směřující z EU do zahraničí.
Ve zdravotnictví je korupce vnímána o to citlivěji, že ve zdravotnických zařízeních jde o zdraví a životy pacientů, zdravotní pojišťovny jsou téměř všechny v deficitu. I tady přibylo kauz. Netransparentní výběrová řízení, lobbing, vyvádění majetků, podezřelé nákupy, předražené zakázky, podplácení. Nově návrh na zrušení výběrových řízení pro nové provozovatele bez přítomnosti zástupců pojišťoven a krajů, zástupců lékařské komory. Jmenování nových ředitelů v případě odvolání předchozího bez řádného výběrového řízení, které vede k podezření k upřednostňování vlastních nebo politických zájmů. Tato skutečnost netransparentního jmenování může oslabit důvěru zaměstnanců a veřejnosti ve vedení nemocnic a může narušit její stabilitu a efektivitu. Fakultní nemocnice, městské nemocnice, provozovny řízené krajem, šetří se kauzy velké i menší. Smutné je, jestliže se korupčního jednání dopustil lékař, obvykle na pozici ředitele. Kde se vytratila etika tohoto povolání?
Co dodat: za firmu odpovídá ředitel, za ministerstvo ministr a za vládu premiér. Pokud nebude uzákoněna hmotná odpovědnost politika i státního úředníka, možnost okamžitého odvolání, jsou snahy bojovat proti korupci marné. Chyba je v systému: všichni, kteří korupci páchají, vědí, že se to vyplatí. Vždyť politika je postavena na korupci: dary politickým stranám jsou úplatky posvěcené justicí.
Takže, vládo a pane ministře Válku: zajistěte bezkorupční hospodaření ve státem řízeném zdravotnickém sektoru a pokud by přece jen ještě nějaké finance chyběly, rádi si připlatíme.
Jen pro informaci: nákupy ve veřejném sektoru ČR ročně dosahují výše 990 miliard korun, což představuje asi 15 % hrubého domácího produktu. Tyto veřejné nákupy jsou hybnou silou pro českou ekonomiku a trh. Jedná se o nejvýznamnější nástroj realizace vnitřních politik (https://portal-vz.cz/komodity/).