Hlavní obsah
Názory a úvahy

Soumrak státního školství v Británii: inkluze, masismus, rozmanitost a wellbeing

Foto: Pixabay, Vika_Glitter

Školák

Zatímco v Česku doufáme v pozitivní změny ve školství, návrat ke vzdělávání ve smyslu soutěže intelektů, dosahování vyšší úrovně obsahu osnov, v Británii jdou opačným směrem: inkluze, masismus, wellbeing.

Článek

Britské školství se posouvá k úpadku. Samozřejmě jen státní, protože soukromé školy mají úroveň, na kterou provozovatelé nedají sociálním inženýrům sáhnout.

V Británii labouristická ministryně školství Phillipsová přijala doporučení „expertů“ pod vedením akademičky Francisové, která se zaměří na nerovnosti ve vzdělávání. Chystá se tak velká změna učebních osnov za posledních 10 let. Nastartuje od roku 2028.

Chápu to tak, že se děti, které stačí výuce předmětů bez problémů, přizpůsobí dětem, které nestačí a mají problémy na základě podmínek sociálních, zdravotního stavu a především nedostatků v intelektuální výbavě. Rovněž předpokládám souvislost v důsledku přílivu migrantských rodin a nerovnostem v úrovni vzdělání dětí, nastupujících do škol. Takže v Británii budou nyní srovnávat „nerovnosti“ po vzoru EU, kde mají být do tříd zařazeny děti se zvláštními potřebami.

Aby se vyhovělo požadavku masismu, rovněž vyplývající z evropských boloňských doporučení, je třeba snížit úroveň požadovaných znalostí. Důvodem je obtížnost závěrečných zkoušek. Stejně tak obsah některých tradičních předmětů, protože „výzkumníci“ zjistili, že rozsah probírané látky je příliš objemný. Půjdou tedy cestou: všichni do škol a úroveň vzdělávání se bude řídit podle nejslabších.

Abych britské ministryni nekřivdila, přibudou předměty jako klimatické změny, děti se budou učit jak se vypořádat s dezinformacemi, prostor dostanou britské dějiny v Asii a Africe. Žáci si budou moci obohatit výuku, budou si moci vybrat, zda zvolí občanskou angažovanost, sportovní aktivity či třeba umělecké projekty. Hlavně wellbeing, aby se děti nestresovaly z případných požadavků. Zřejmě ani v Británii raději nebudou učitelé tlačit na výkon a známkovat.

Na úkor tohoto obohacení se sníží počet hodin a náročnost matematiky, v literatuře ubude četba klasické literatury. Výrazně se změní závěrečné testy z anglického jazyka, který se více přiblíží dnešní mluvě. Zato se budou žáci zabývat emotivními texty ze současných blogů a sociálních sítí. Přibudou hodiny umělé inteligence a její nástrahy a výuka moderních technologií. Tady mají tito sociální inženýři ve školství problém: na tyto dva předměty budou postrádat učitele. Já myslím, že brzy budou mít další problém: budou vůbec chybět učitelé, kteří za těchto podmínek plánovaných změn nemohou ze školství této úrovně vyjít.

Osvícená Marie Terezie. Číst, psát a počítat. Ne posilovat sociální mobilitu žáků a studentů. Mám chuť zvolat: „Bůh chraň britské školství!“ Chraňme i to naše před podobnými rámcovými vzdělávacími programy.

Zdroj informací: Jiří Sládek: Co teď čeká malé Brity? Míň počtů, víc pokroku. MF Dnes, 7.11.2025

Obrázek.: Pixabay, Vika_Glitter

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz