Článek
Vycházet z ordinace s nadějí
Ten den jsem vyšlapala schody k ordinaci svého praktika s chřipkou, která se nehodlala vzdát. Lékař mi napsal doporučení: „touto cestou běžte“ a vypsal název léku, který mi uleví v bolesti kloubů a udrží mě ve formě. Jela jsem hned do lékárny. V ruce recept, peněženka připravená.
Dorazila jsem do známé lékárny, kde chodím skoro každý měsíc. Přepážka. „Dobrý den, prosím tento lék…“ začala jsem. Úsměv z obsluhy hned opadl. „Mhm, podíváme se“ – řekla a odešla k zadní místnosti. Po chvíli se vrátila s vážnou tváří. „Musím se vás zeptat… Kdo vám doporučil ten lék?“
„Když řekla jméno doktora, všechno se změnilo“
Zjistila jsem, že když vyslovím jméno svého lékaře, v lékárně poklesla nálada. „Pan doktor X? Ano… ale musíme ověřit, že dávka je správná,“ padlo tiše. A pak pokračovali: „Máme podezření, že ten lék bývá často zneužívaný. Nechceme vám jej vydat, dokud nebudeme mít potvrzení.“ Pocítila jsem, jak mi to u těla tuhne. Recept od legitimizovaného lékaře, a přesto mě zastavili. Slova „podezření“, „ověření“, „nechceme“ padala těsně za sebou. Nakonec jsem dostala nabídku – přijít s lékařem nebo zajistit potvrzení z ordinace. Jinak prý… „nevydáme vám to teď“.
Co se stane, když se stane „chybná“ návštěva lékárny
Stála jsem tam s receptem v ruce od svého praktika a přesto odešla s prázdnýma rukama. Moje chřipka sice nepatří mezi smrtelné diagnózy, ale bolest už dlouho trvala. Lékárníkův tón nebyl nepřátelský, spíš opatrný – jako by záviselo na mém podezřelém případu. Když jsem se konečně dostala domů, začala jsem přemýšlet – není to snad jen o mně. Kolik lidí v podobné situaci odejde bez léku, protože se bojí nebo nemá čas řešit dodatečné potvrzení? A proč se v lékárně najednou musí vyslovit lékařovo jméno a kontrolu provést?
Co z toho vyplývá pro nás jako pacienty
Pokud přijdete do lékárny s receptem, čekáte výdej. Ale někdy do toho vstoupí varianta „ověření“ nebo „dodatečné potvrzení“. Není to chyba ani vaše, spíše systémová záležitost, která může zaskočit nepřipraveného. Moje rada? Mějte u sebe nejen recept, ale i kontaktní informace lékaře. Buďte připraveni na otázky navíc a nepodceňujte, že i v lékařské branži platí jistá „interní kontrola“. A pokud narazíte na zamítání bez jasného důvodu, neváhejte požadovat vysvětlení – právo na lék máte i vy.





