Hlavní obsah

Účet plný chyb mi zkazil večeři: když jsem chtěla vrátit peníze, v restauraci zavládlo ticho

Foto: Freepik

Večeře v restauraci

Večeře měla být malou odměnou po dlouhém týdnu. Jenže když přišel účet, částka neseděla. Požádala jsem o vysvětlení a vrácení peněz za položky, které jsme si neobjednali. A na pár vteřin ztichla celá restaurace.

Článek

Večer, který měl být bez starostí

Dorazily jsme s kamarádkou do bistra, sedly si k oknu, objednaly dvě hlavní jídla, vodu a jednu sklenku vína. Obsluha byla milá, jídlo vypadalo poctivě a my si říkaly, že sem se budeme rády vracet. Všechno klapalo do chvíle, než dorazil účet.

Účet, který nevycházel

Na papíru se objevilo víc, než prošlo naším stolem: „extra příloha“ dvakrát, „prémiová omáčka“, „servisní poplatek“ a navíc dražší varianta vína, než kterou jsme původně zvolily. Nešlo o pár korun, ale o částku, která náš večer prodražila o třetinu. Zhluboka jsem se nadechla a s úsměvem požádala číšníka, jestli by se mohl na položky ještě jednou podívat.

Ticho a pohledy

V tu chvíli se atmosféra změnila. Šepot vedlejších stolů ustal a několik hostů zvedlo oči. Číšník nejdřív bez mrknutí oka prohlásil, že „to takhle máme vždycky“ a že „přílohy jsou automaticky k hlavnímu jídlu“. Požádala jsem ho klidně o storno položek, které jsme nedostaly či si neobjednaly, a o vrácení rozdílu u vína. Krátký dialog, pár dlouhých vteřin – a z kulisy restaurace se stala scéna, kde každý čeká, jak dopadne poslední replika.

Omluva, úprava a úleva

Po chvíli se vrátil s upraveným účtem. „Došlo k nedorozumění,“ řekl a odečetl sporné položky i servisní poplatek, který prý „platí jen pro velké skupiny“. Nabídl malou slevu jako omluvu. Nešlo mi o vítězství, ale o férovost. Zaplatily jsme, poděkovaly a najednou se objevily i úsměvy u vedlejšího stolu – ten tichý druh podpory, který nic nestojí, ale zahřeje.

Co si z toho odnést

Ne vždy za vyšší částkou stojí úmysl, často je to rutina nebo zkrat. Vyplatí se zůstat klidná, mluvit věcně a trvat na svém. Host má právo vědět, za co platí, a podnik má povinnost účtenku opravit, když nesedí. Ten večer nás stál pár nervů, ale přinesl jednoduché připomenutí: slušně řečené „prosím, opravte to“ má větší sílu než zbytečná scéna.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz