Hlavní obsah
Zdraví

Dospělý život s atopickým ekzémem – vlastní příběh, zkušenosti a doporučení

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Již 5. rokem žiji s atopickým ekzémem a mohu vám říct, že to vůbec nebylo lehkých 5 let. Proto bych se ráda podělila o svůj příběh.

Článek

Možná to někoho zaujme, možná bude někdo potřebovat slyšet, že v tom není sám a můj příběh mu nabídne jistou útěchu. A možná bude tento článek motivovat dotyčné s podobným problémem, aby se nestyděli a nebáli se o atopickém ekzému mluvit.

Pro začátek ale rychlý briefing – co to je ten atopický ekzém?

Za těch 5 let jsem se setkala s názory typu: To je jen nějaká vyrážka. A nemůžu to proboha chytit? Pojďme si to tedy vysvětlit 😊

Atopický ekzém je dědičné kožní onemocnění. Člověk se tedy s danou predispozicí k tomuto onemocnění už narodí a není tak třeba mít obavy, že bychom mohli atopák od daného člověka chytit. Atopická kůže mnohem více reaguje na vnější vlivy a zároveň má sníženou schopnost se stavbou kožní bariéry. Také lidé s atopickým ekzémem mnohem více pociťují svědění než lidé, kteří atopákem netrpí. Ekzém se většinou točí ve dvou fázích: vzplanutí a remise.

Vzplanutí znamená, že se nám ekzém začne zhoršovat – pokožka začíná svědit, je rozpálená, mohou se objevit puchýřky, kůže je vysušená a loupe se. Někdy je příčina vzplanutí známá, v jiných případech tomu tak ale být nemusí. Jak jsem psala výše, naše pokožka kolikrát reaguje přehnaně.

Fáze remise je ta příjemnější, ta za kterou se všichni atopáci modlíme a když už se nám k ní podaří dobojovat, snažíme se v ní zůstat co nejdéle (ideálně navždy 😊). Remise znamená, že je ekzém v klidu. Kůže nás nesvědí, není rozpálená ani rudá. Prostě nebe na zemi.

Atopický ekzém se většinou objevuje u malých dětí. Toto onemocnění je pro ně velice náročné, nicméně většinou do dospělosti vymizí. V dospělém věku se pak objevuje ve společnosti pouze v jednotkách procent (různé zdroje se přesným procentem liší). Nicméně není nás moc.

Jedná se o hodně individuální onemocnění. Každý může mít jiný průběh, výskyt na jiném místě a samozřejmě odlišné vlivy, které na ekzém působí ať už pozitivně, nebo negativně. Bohužel na atopický ekzém není vyloženě lék.

Mně se ekzém objevil v prvním ročníku na vysoké škole při prvním zkouškovém období. Spouštěčem byl tedy nejspíš stres. Nejprve jsem vůbec netušila, oč jde a prvotní problémy přehlížela. V řádu měsíců se ale ekzém rozvinul a již jsem musela zakročit.

Když půjdete k dermatologovi – můj vlastní odhad – 80 % z nich vám dá mastičku s kortikosteroidy. A mě takto léčili asi 3 roky… Ekzém se mi rozvinul na ploskách nohou. Ano, tato část těla není na veřejnosti ihned viditelná, nicméně dá zabrat i tak. Nebudu zde detailně popisovat vzhled ekzému, ale byly i dny, kdy jsem na ty nohy nemohla došlápnout bolestí. Moje kůže byla naprosto zničená, nějaké hojení neexistovalo. A nejhorší bylo, že po jisté době i ty kortikoidy přestaly fungovat. Co teď? Co mám dělat? Musím do školy, do práce a nedokážu vydržet v botách, nedokážu ujít krok. Hodně, opravdu hodně dní jsem skoro brečela s každým mým krokem. Ale více než fyzicky to bolelo psychicky.

Setkala jsem se i s tím, že lidé, i když znají atopický ekzém, tak si neuvědomují, že toto onemocnění nás ovlivňuje nejen fyzicky, ale především psychicky… Mně osobně s ekzémem kleslo sebevědomí. Tak hrozně moc jsem se za sebe samou styděla, za své tělo. Byly dny, kdy jsem si připadala jako monstrum, kdy jsem zoufale hleděla na ekzém a brečela, protože už jsem nevěděla jak dál. V tu chvíli ekzém proklínáte a ptáte se jen: Proč zrovna já? Takže pokud tento článek čte někdo, kdo byl v podobné situaci, byl na dně… Neboj, já tam byla taky a vím, jaké to je.

Ekzém se nedá vyléčit. Bude tu se mnou už navždy. A bude buď otravnější, anebo milejší. Dlouho mi trvalo si uvědomit, že cesta, jak omezit ekzém, jak se ho nějakým způsobem „zbavit“ je smířit se s tím, že se ho nezbavím 😊 Už na něj nenadávat, už kvůli němu nebrečet, už nehanit svoje tělo a neproklínat ho. Prostě si říct: je to moje součást, jsem to prostě já.

Absolutně chápu, že lidé, kteří mají ekzém po celém těle, kteří mají ekzém na mnohem viditelnější místech, na obličeji, tím musí trpět ještě 100× více. A o to více takové lidi obdivuji za jejich sílu.

Kortikoidy ekzém nevyléčí, pouze ho omezí. Já jsem později došla i do fáze, kdy jsem brala imunosupresiva, a to už je velký zásah do těla. Nicméně i ty mi přestaly po čase účinkovat.

A tak bych se s vámi ráda podělila o tipy, jak ekzém zklidnit, nebo co na něj (alespoň v mém případě) trošku platí:

Zinková mast – Obyčejná zinková mast, která se dá koupit v BENU. Hodí se, pokud je ekzém rozžhavený nebo mokvá. Zinková mast vysouší a zklidňuje.

Drying Spray A-Derma – Tento sprej je určený na vysoušení mokvající pokožky a ran. Je vhodný i pro děti, a tak v ráně nepálí.

Obyčejná vazelína – Pokud máte vysušenou šupinkatou pokožku, zkuste vazelínu z lékárny. Neštípe a krásně pokožku zjemní.

Kosmetika Bio Bione s kozí syrovátkou – Za mě úplně nejlepší! Jak jejich balzám na ruce, který já jsem používala i na nohy, tělový krém, krém na obličej, sprchový gel, šampón. Opravdu velmi dobře působí na pokožku, nijak neprovokuje ekzém a neštípe 😊

Koupel z ovesných vloček – V mixéru si rozmixujte ovesné vločky úplně na jemno. Ovesné vločky koupit v každém supermarketu a stojí asi 15 korun. Toto jedno balení vám určitě stačí na tři koupele. Napusťte si vanu, vsypejte vločky a pokud máte třeba nějaký přírodní olejíček, tak i pár kapek toho. Ovesné vločky zklidňují ekzém a taková relaxační koupel při svíčkách každému jen prospěje 😊

Stará dobrá indulona – Pokud nevíte, čím ekzém namazat, tak tohle je jistota. Indulonu mi vždy schvalovali i dermatologové.

Důležité je najít si to své. Ozkoušet a zjistit, co na váš ekzém platí. Ekzém nás někdy omezuje a my to ne vždy můžeme ovlivnit. O atopickém ekzému je třeba více mluvit.. Mluvit o tom, že není jen u dětí, ale i u dospělých. Mluvit o tom, jak psychicky náročné je s atopickým ekzémem žít a jaké všechny může mít důsledky.

Držím palce všem, co se s atopickým ekzémem potýkají a mám pro ně jednu zprávu:

„Nejsi v tom sám, je nás tu spousta a všichni jsme na tebe moc hrdí, jak to zvládáš 😊“

S příštím článkem přinesu další tipy, jak zacházet s ekzémem a podrobněji rozebereme i TSW.

(Tento text není odborný, vychází pouze z vlastních zkušeností a znalostí, a tak je sepsán jako možné doporučení.)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Další články autora

Doporučované

Načítám