Hlavní obsah
Lidé a společnost

Ovládáte umění umýt okna mobilem?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: knihoMolka

Možná jsem staromódní, ale k leštění oken jsem byla zvyklá používat noviny, jenže těm zvoní hrana. Ostatně, nic není staršího, než včerejší noviny, ale víte, kolik to dá práce, než je někdo napíše?

Článek

Když jsem poprvé vstoupila do redakce regionálních novin na okraji krajského města, měla jsem za pár dnů promovat. Sice jsem uvažovala o jiné, v mých očích kvalitnější kariéře, ale inzerát, že se hledají redaktoři mi prostě nedal, abych to nezkusila, zvlášť když mi psaní vyneslo i pár literárních cen.

První názor, který jsem psala coby úplný zelenáč, se týkal jednání parlamentu. Pečlivě jsem si téma nastudovala a vážila každé slovo (včetně spojek). Stejně mne ale šokovalo, že zástupce šéfredaktora prohlásil po přečtení „dobrý, to dáme do zítřejšího vydání“ a domluvil si se mnou termín nástupu.

Pravda, v té době jsem netušila, že jej žene čas a nůž na krku z ředitelství. Konkurenční celostátní deník se totiž odhodlal spustit krajské mutace a celá zavedená redakce se rozhodla změnit přístaviště - čili přejít do nové redakce i se všemi svými kontakty a znalostmi, ale i zlozvyky.

Na začátku září se nás tedy sešlo v nové redakci 7 statečných - 4 čerstvé maturantky, 2 čerstvé absolventky a 1 rozervaný básník. To vše se zkušenou fotografkou a výše zmíněným zástupcem šéfredaktora.

Učili jsme se de facto od píky - jak zpracovat policejní a hasičskou svodku, jak přepsat kulturní tipy, ale taky jak vyjet do nejmenších vesniček a zjistit, co tam lidi trápí nebo co se jim povedlo.

Někdo byl nadanější, někdo ze začátku dřevo, ale hrany se zkušenostmi obrušovaly a časem jsme si všichni našli svou parketu - školství, kultura, kauzy, obecní zastupitelstva (mimochodem na první pohled nuda, ale pro pozorného novináře nepřeberná studnice námětů na další články… Prostě každý se specializoval na něco, dle hesla - regionální novinář musí všemu rozumět trochu, něčemu hodně, ale hlavně musí psát tak, aby se to dalo číst.

Nejlepší byly víkendové služby - v sobotu se nabírala témata, v neděli vyvolávaly fotky a psaly články - vše hotovo do oběda, než přišla hlavní směna editorů. Poslední šly do rotačky sportovní zprávy.

Fotky a zrcadla (rozuměj rozvržení zítřejších stránek) z ostatních okresů se vozily busem, články už bylo možné posílat interní sítí, internet se teprve rozjížděl a bzučení prvních modemů nám znělo jako rajská hudba z budoucnosti. Hlídala se každá minuta, než se šlo do tisku a všude v redakcích bylo zakouřeno (než si konečně dvojice nás nekuřaček vymohla, že se má chodit hulit vedle) a vonělo to kafem a kyselým odérem z tiskárny, kterou jsme měli ve dvou patrech pod sebou.

Každé ráno jsme si před poradou přečetli na nástěnce hodnocení aktuálního vydání od šéfredaktora (klobouk dolů, první chodil do redakce a poslední odcházel). Neušla mu jediná chybička a uměl ji podat tak, že dotyčnou minelu už člověk nikdy neudělal.

Večer po odevzdání se zpravidla chodilo posedět a předat si tipy s konkurencí, kde jsme se potkávali jak o odešlou skvadrou přeběhlíků, tak i s rozhlasáky, televizáky a dalšími místními psavci.

Denně jsme v městské dopravě viděli, jak si lidé čtou naše noviny a byli jsme na to po zásluze hrdí. Časy se porůznu měnily, někdo se odstěhoval, někdo přešel do PR, z rozervaného básníka je dnes úspěšný šumavský spisovatel, ale vzpomínky jsou to pořád pěkné.

Dnešní náklady novin a redakce už vypadají úplně jinak - ubylo papíru, přibylo mobilů, takže málokterý novinář jedoucí ráno tramvají nebo metrem pozná, že si někdo právě čte něco od něj. Zpětná vazba se možná zrychlila (má-li článek pod sebou diskuzi, občas se autor dozví ledacos, co svým textem ani nechtěl naznačit), ale asi nezkvalitnila. Ono vzít do ruky papír a pero přeci jen odpůrce kultivovalo, klávesnice tuhle schopnost nějak postrádá…

A ještě jedno povzdechnutí za odcházejícím světem tištěných novin - ať se snažím, jak se snažím, pořád se mi s nimi nejlíp leští okna po umytí. Možná jsem v tom zapřisáhlý dinosaurus, ale mobilem vážně nic podobného nedokážu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz