Hlavní obsah
Knihy a literatura

Prameny Vltavy aspirují na „severskou“ detektivku ze Šumavy

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: knihoMolka

Prameny Vltavy jsou českou odpovědí na mrazivé detektivní příběhy ze severu Evropy

Miluji detektivky s tajemstvím. A když se k vyšetřovateli plíží neslyšně zlo, hmmm, to si dám říct dvojnásob. Je-li navíc dějištěm moje milovaná Šumava, co by mohlo být lepšího?

Článek

Proto jsem se těšila na „severskou detektivku“ odehrávající se na zasněžených kopcích v okolí Kvildy a Františkova. Tajemstvím opředená minulost někdejšího podzemního lágru protínající se s novodobým případem třináctileté umrzlé dívky, která na místě nálezu těla jakoby „spadla z oblaků“ sliboval pořádnou nálož příjemného mrazení v zádech.

Odkojená Agathou Christie a vyznávající logické postupy jsem sice už od půlky sympaticky nedlouhé (necelých 300 stran) knihy tušila, kdo by mohl být pachatelem, ale udržela jsem se a nepodívala se na poslední stránky.

Oceňuji, kolik si autorka dala práce vystavět celý spletitý příběh zabíhající místy až do více než devadesát let dávné historie, ale občas - a to si myslím, že jsem dost pozorný čtenář - jsem se skutečně v přemíře faktů i emocí jednoduše ztrácela.

Přiznám se, že tolik nesympatických postav (popravdě většina) se v žádné knížce, které mi prošly poslední dobou rukama, už dlouho nevyskytovalo. Marně jsem hledala alespoň špetku sympatií s obětí a její rodinou, policisty i domnělými pachateli - téhle vesnické bandě bych se teda v reálném životě raději vyhnula pořádně klopeným obloukem.

Co mne po celou dobu četby zvlášť iritovalo, byla všemi klišé o novinářích vybavená „investigativní“ reportérka, která ze zákulisí tahala za nitky až do posledního záběru kamery.

Překvapivě nesympatický byl i hlavní vyšetřovatel (a to jsem si musela sakra dlouho zvykat třeba na Harryho Holeho). Tady se autorka dopustila pořádného faulu, když jej nechala v minulosti vyšetřovat a zpackat případ až pozoruhodně podobný kauze Kramného - pravomocně odsouzeného vraha manželky a dcery v Egyptě - a pod optikou „prohnilého policajta“ jej nazírala až do konce zbytečně překombinovaného případu mrtvé gymnazistky s židovskou hvězdou na prsou.

Manipulace s DNA, posedlost vlastní rodinnou historií i příběhem „viny a trestu“ rodiny zavražděné oběti, obsese místního lékaře ženatého se zlatokopkou… myslím, že na jednu útlou knížku toho bylo až dost. Navíc vše prošpikováno rádoby atmosféru vytvářejícími „hluchými“ větami a nepřesnostmi ve faktech - suma sumarum pro mne byla knížka Prameny Vltavy sice zajímavou, ale nijak nepřekvapivou a spíš nudnou čtenářskou zkušeností.

To už snad raději číst o tajemství Černého jezera, nacházejícího se pár kilometrů vzdušnou čarou od Františkova, nebo se zajít podívat na jeskyni Výpustek u Brna, kde prokazatelně tajná podzemní továrna za války skutečně fungovala…

Každopádně, prameny Vltavy mi pořád zůstávají sympatické - myslím tím, ale ty opravdové, kde to bují životem.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz