Hlavní obsah
Příroda a ekologie

Šéf Dětí Země Miroslav Patrik: Za pomalé stavění mohou úřady

Foto: Se souhlasem Miroslava Patrika/Wikimedia Commons

Hnutí Děti Země je v Česku vnímáno částí společnosti velmi nelibě kvůli blokování různých dopravních staveb. Jaká je vlastně motivace zapojovat se do podobných sporů a mohou za pomalou výstavbu ekologická sdružení? Ptal jsem se Miroslava Patrika.

Článek

Jak jste se dostal k ochraně přírody a co vás na vaší práci naplňuje?

Postupnou cestou. Vždy mě zajímala historie planety, takže to je sběr minerálů a zkamenělin. Pak jsem přidal historii lidstva, takže to je účast na archeologických výzkumech. A nakonec během častého pobytu v přírodě jsem si všímal i současnosti, zvláště na Teplicku a na Mostecku, kde je směs elektráren, chemiček, výsypek a povrchových dolů, tak jsem ještě si přibral i ochranu životního prostředí.

Dokáže vás práce pro Děti Země uživit na plný úvazek?

Práce v nevládním sektoru je hlavně o prosazování nějakého cíle, ne o penězích. Množství peněz na činnost tedy není mou hlavní starostí, i když je nutné vždy zvažovat, zda utracená částka odpovídá očekávanému výsledku. A peníze nejsou rozhodující ani pro činnost ostatních členek a členů našeho spolku, který vznikl v září 1989.

Mnoho lidí má váš spolek spojený s blokováním různých staveb. Jak byste jim vysvětlil, v čem je vaše práce prospěšná?

Děti Země jen stěží mohou brzdit nějaký proces či přípravu nějaké stavby, neboť vše má v rukou žadatel o vydání rozhodnutí, který určuje rychlost. Když předloží vadnou žádost, vše si sám zpomalí. Dalším je úřad, který rozhoduje, takže určuje kvalitu řízení. Když nedodrží lhůty či jinak porušuje zákony, řízení se opět natahuje. Děti Země jen předkládají připomínky, návrhy či námitky a je pak na žadatelích a na úřadech, kdy a co s nimi udělají.

Pokud půjdeme ke konkrétním příkladům z nedávné doby: Proč jste podali žalobu proti stavebnímu povolení pro Železniční uzel Brno? A také proti umístění křižovatky u Nošovic? Co říkáte na názor, že vinou zdržení různých silničních staveb umírají lidé na stávajících komunikacích?

Podstatou sporu o vydání dvou stavebních povolení pro odsun nádraží je procesní otázka. Podle nás nám měl brněnský magistrát doručit stavební povolení jen přes úřední desku a ne „z rozmaru“ přímo. Došlo k porušení principu právní jistoty, kdy naše odvolání bylo zamítnuté pro údajnou opožděnost. Uvidíme, co na to soudy.

V případě územního rozhodnutí pro křižovatku u Nošovic jde o věcnou otázku. V odvolání i v žalobě žádáme vysadit jen místně původní druhy dřevin a co nejrychleji, dále uložit podmínku o sledování kvality a množství povrchových vod v okolí stavby atd. Bizarní přitom je, že křižovatka se má stavět v trase migračního lesního biokoridoru s třicítkou cenných druhů živočichů, ačkoliv se už dávno mohla postavit asi o dvě stě metrů vedle.

Naše účast v různých řízeních o povolování plánovaných silnic či dálnic nemá žádnou souvislost se situací na těch existujících, neboť za nehody může nějaký konkrétní účastník silničního provozu, což pak šetří policie.

Děti Země se účastnily i řízení o umisťování přehrady Nové Heřminovy. Přitom dokumentarista Martin Marek doložil, že za chybějící protipovodňová opatření v území může hlavně rezort zemědělství. Ministr Marek Výborný přesto útočí na spolky a za své nepravdy se dosud neomluvil. Je to snaha o odvádění pozornosti?

Ano, dokumentarista Marek přesně upozornil, že podle vlády z dubna 2008 měla být většina protipovodňových opatření na Opavsku hotová již do roku 2016 a přehrada i s přeložkou silnice I/45 měly fungovat od roku 2020. Pokud tyto stavby nebyly zprovozněné ani do konce srpna 2024, tak hlavním viníkem obrovských škod po záplavách loni v září je Povodí Odry a Ministerstvo zemědělství. Takže máslo na hlavně měli všichni předchozí šéfové obou těchto institucí, včetně těch současných. Ministr Výborný místo objektivní analýzy situace raději šíří pomluvy o Hnutí DUHA a o Dětech Země, které se až po roce 2021 jen aktivně účastnily územního řízení.

Foto: Se souhlasem Miroslava Patrika

Průběh řízení ke stavbě přehrady v Nových Heřmínovech podle Miroslava Patrika.

V ČR si různí developeři nebo politici stěžují na pomalé povolovací procesy, které mají zdržovat realizaci jejich staveb, např. ve srovnání s Polskem. Je to skutečně tak? Nebo je problém dlouhé výstavby někde jinde?

Betonová stavební lobby od nepaměti stále „brečí“, že rychle a snadno nemůže dosáhnout na vysoké zisky. A spojence našla u řady politiků, kteří zase voličům slibují virtuální brzkou realizaci státních investic. Pokud politici schvalují nekvalitní zákony, které se pak pod vlivem třeba betonářů téměř každý rok mění, nelze se divit, že se v nich úředníci nevyznají, nebo že je lze vykládat různorodě.

Spolky na ochranu veřejného statku, kterým je kvalita životní prostředí a veřejného zdraví, se jen účastní příslušných řízení s použitím schválených zákonů. Proto opakuji, že za průtahy v drtivé míře mohou investoři nekvalitními žádostmi a pak úřady pomalým a nezákonným rozhodováním, nikoliv veřejnost, která jen čeká na to, aby se mohla v krátké lhůtě vyjádřit či zaslat opravný prostředek. Jak to vypadá jinde, si netroufnu hodnotit.

Na co jste ze své práce z poslední doby nejvíce hrdý?

Během více než pětatřiceti let, kdy se aktivně zabývám důslednou ochranou životní prostředí a kontrolou státní moci, neumím konkrétně odpovědět. Jednak mám dost široký záběr činností a jednak se těžko něco vybírá s ohledem i na různá období. Zásadní pro mě je, že nadále mohou předkládat argumenty na obranu přírody a krajiny před zbytečným ničením a nadále mohu pomáhat a radit ostatním lidem, kteří mají shodný zájem jako já.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:
Nové Heřminovy

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz