Článek
Už se stalo zvykem, že obhájci zažitých privilegií se snaží zabránit jejich konci často manipulativními strategiemi, kdy se pokouší přerámovat celý problém tak, aby nebyli vnímáni jako parazité systému, ale naopak součást utiskované většiny.
V rámci současných kulturních válek se do popředí v posledních letech často dostává i automobilová doprava, respektive její omezování či přechod na udržitelnější pohon.
Jedním z etalonů agresivní protireakce vůči ekologickým opatřením (která se mimo jiné snaží zabránit katastrofě, která naši planetu čeká, pokud nezabráníme raketovému nárůstu teplot v důsledku klimatické změny) je automobilový závodník Filip Turek.
Jeho frenetické obhajobě automobilismu by za normálních okolností neměl být dáván další prostor. Přesto si jeho nedávný výstup zaslouží reakci.
Místo úlevy pro podnikatele dáreček superbohatým
Turek se totiž ve svém videu nevybíravým způsobem pustil do místopředsedkyně poslanecké sněmovny Olgy Richterové. Ta se na svých sociálních sítích chlubila novým opatřením, které se Pirátům podařilo prosadit a které začalo platit 1. ledna tohoto roku. Následně svůj příspěvek smazala.
Nově je nastaven limit při odpisu firemního vozu z daní dva miliony korun. Pro dražší vozy už bude zbytek jejich ceny daňově neuznatelný.
Pro kontext je třeba uvést, že tento nástroj byl hojně zneužíván a neplnil účel odpisu firemních vozů. „Například v roce 2020 bylo 96 ze 101 nově registrovaných Ferrari v Česku registrováno na firmu,“ uvádí podle serveru Seznam Zprávy ve svém prohlášení k novému opatření vláda.
„Uvědomuje si tahle soudružka, že ty nákupy se prostě neuskuteční?“ ptá se však Filip Turek ve svém videu a nastiňuje scénář, podle kterého bohatí podnikatelé budou realizovat nákup takového vozu v cizině „V Evropské unii je volný trh. Ona si fakt myslí, že jsou všichni podnikatelé v České republice negramotní? To je opravdu nejodpornější útočení na lidskou závist, na ty nejlacinější pudy, jako je třídní boj a nenávist k úspěšným,“ mluví plamenně Turek.
Cokoliv se nehodí je komunismus
Obviňování z komunismu už patří k tradičním metodám, jak pomocí kouřové clony zdiskreditovat jakoukoliv pozitivní regulaci. Často nabývá naprosto absurdních rozměrů, jako když bývalý člen KSČ a spolupracovník StB Andrej Babiš označil za komunismus opatření, které navrhovali Piráti a které je pouze odvarem toho, co úspěšně funguje v mnoha západních zemích.
Další část Turkova vyjádření už alespoň míří na nějaké konkrétní dopady, ovšem ani jako takové neobstojí. Především je třeba uvést, že změna odpočtů je ve prospěch drtivé většiny občanů ČR, kteří doteď dotovali ze svých peněženek bohatým nákup luxusních hraček.
Daňový odpočet firemních vozů má být určen pro firemní flotilu, a nikoliv jako klička na nákup drahých automobilů. Reprezentativní vozidlo se dá do dvou milionů korun koupit naprosto s přehledem. Pokud firma touží pro dražším voze, nikdo jí nebrání si připlatit, ovšem už za běžnou cenu.
Logikou Turka bychom měli zrušit DPH na veškeré luxusní zboží
Ano, máme otevřený evropský trh, ovšem logikou Turka bychom měli zrušit DPH i na luxusní šperky nebo kabelky. Vždyť i to se dá koupit v jiných zemích. Pokud však někdo podniká v ČR, slevu na dani získá v jiném státu EU jen těžko.
Ostatně to Turkovi psali lidé i v komentářích na sociální síti X, kam své video umístil. Dá se očekávat, že bohatí podnikatelé, kteří se před koncem roku luxusními vozy předzásobili, v novém roce svoji poptávku utlumí. Z dlouhodobého pohledu se však nestane nic významného.
Na závěr je třeba zopakovat to, co jsem popsal už v úvodu. Ti, kteří disponují privilegii se často snaží v rámci politických střetů celý problém přerámovat tak, aby vypadali jako perzekvovaní chudáci. Je třeba jim na tento pokus nenaletět. Naprostá většina občanů ČR z konce daňového odpočtu luxusních vozů bude profitovat.