Hlavní obsah
Seberozvoj

Jsme pouze jedno rozhodnutí od toho změnit svůj život

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Pexels.com

Někdy je potřeba podívat se do zrcadla a říct si „takhle to dál nejde“.

Rozhodnutím neutečeme, tak učiňme ta správná. Zdánlivě malá rozhodnutí mohou změnit náš život k nepoznání. To potvrzuji i můj vlastní život.

Článek

Když se cítíme bezmocně a máme zkrátka pocit, že náš osud není v našich rukou, měli bychom si uvědomit jednoduchý fakt - jsme pouze jedno rozhodnutí od toho změnit svůj život. Toto rozhodnutí může být dobré, či špatné, ale je třeba si uvědomit, že i pasivita a nečinnost je rozhodnutím. Lidé častěji litují toho, co neudělali než toho, co ano; je lepší něco zkusit a neuspět, než si celý život říkat „co kdyby?“. V životě je spousta věcí, které neovlivníme, které nezměníme a které jsou nespravedlivé. To však neznamená, že bychom se měli životem nechat táhnout, jako proudem divoké řeky.

Volba jako předpoklad svobody

Jsou to právě svobodná rozhodnutí, které dělají západní civilizaci tak úspěšnou. Svobodou volby nejlépe zajistíme blahobyt nám, i našim spoluobčanům. Pokud máme větší výběr, máme i více svobody, a více svobody znamená větší prosperitu (alespoň v teorii). Volba je zkrátka jedním ze základních stavebních kamenů moderní demokracie - z toho důvodu také máme zákony proti monopolizaci trhu a země s omezeným počtem politických stran vnímáme jako méně demokratické. Klademe však příliš velký důraz na volby ve volbách a příliš malý na volby v našem každodenním životě.

Přijměme odpovědnost za svůj život

Svádět své problémy na vnější faktory je jednoduché a možná nám pomůže ze sebe mít lepší pocit, bojujeme tím však sami proti sobě. Samozřejmě, že události i lidé, které neovlivníme, nám mohou naši cestu životem ztížit - měli bychom se však soustředit na to, co ovlivníme, a přijmout za náš život odpovědnost, ať si za neuspokojivou životní situaci můžeme sami, či nikoliv. Pokud jsme například nespokojeni se svou finanční situací, vždy můžeme udělat rozhodnutí - je na čase se (re)kvalifikovat? Změnit povolání? Co rozjet podnikání? Volbu máme vždy na dosah, a může nám změnit celý život.

Změna a status quo

Jeden z nepříjemných aspektů při rozhodování o tom něco změnit je to, že změna může být bolestivá. Člověk si však musí zvážit, jestli bolest spojená se změnou převažuje bolest z toho, že se nic nezmění. Když pomineme zdravotní faktory, obézní lidé mohou trpět depresemi a nízkým sebevědomím. Je tato bolest silnější než ta spojená s dodržováním striktnějšího jídelníčku? To si každý člověk trpící obezitou musí zodpovědět sám, stojí však před rozhodnutím, ať už chce, nebo ne. Stejné to je úplně se vším. Pokud něco chceme, musíme proto obětovat čas a úsilí.

Jak jsem změnil svůj život

Ze střední školy jsem odešel bez představy, co bych vlastně v životě chtěl dělat. Počáteční pokus na vysoké škole (ještě za covidu) mi nevyšel, po roce lelkování jsem se rozhodl zkusit „dělat rukama“ a opatřit si výuční list na automechanika. Ani u toho jsem však nevydržel. Poté jsem se přestěhoval do Prahy, kde jsem se rozhodl pracovat - však já to zvládnu i bez kvalifikace. Brzy jsem však vystřízlivěl. Práce bez kvalifikace neplatila ani v Praze příliš a z života se stal stereotyp. Cítil jsem se bezmocný. V té chvíli jsem udělal rozhodnutí, které mi změnilo život.

Rozhodl jsem se přece jenom znovu přihlásit na vysokou školu a v práci se začal připravovat na přijímací zkoušky. Rok po mém původním rozhodnutí jsem se zdárně na VŠ dostal a můj život se změnil k lepšímu. Nyní, téměř rok přesně od zápisu, se nejen mohu radovat z úspěšně zakončeného prvního ročníku, ale také se připravovat na zahraniční stáž. Kdo by to byl řekl, kolik toho může jedno rozhodnutí změnit.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz