Článek
Profese někde prestižní, jinde přehlížená, to je učitelství. Přestože se mezi lety 2014 a 2018 podle indexu GTSI postavení učitelů v Česku zlepšilo, stále jsme podle průzkumu mezi zeměmi, ve kterých je status učitelů velmi nízký. S tím samozřejmě souvisí učitelské platy, jelikož dobře placené profese mají ve společnosti dobré jméno. Říkejme si co chceme, ale pokud nejsme schopni učitelům, a také pedagogickým pracovníkům zajistit důstojné platy, tak je dostatečně nerespektujeme. Peníze mluví jasně. Není žádné překvapení, že to, jak jsou učitelé vnímáni a placeni se odráží na jejich výkonu, a také značně ovlivňuje motivaci se učitelem stát.
Není to procházka růžovou zahradou
Všichni snad mají alespoň nějakou představu o tom, jak náročná profese učitelství je. Přesvědčení, které však mezi lidmi z mé zkušenosti stále převažuje, je, že „kdo nic neumí, jde na peďák“, a že vystudovat učitelský obor je jednoduché. To je naprostý nesmysl. Každá aprobace dá studentům pěkně zabrat, do toho přidejme ještě pedagogické předměty, a máme před sebou náročné studium. Ne každý je to schopen zvládnout, já studuji pouze jednu aprobaci; i tak je to výzva. Studenti čelí složitým, odborným předmětům, a často je také sužuje nepřízeň vyučujících a zkoušejících.
Učitelství studuje, ale učit nechce
Spolužáci, kteří jsou si na sto procent jistí, že chtějí po škole učit, jsou z mé zkušenosti minoritou, a i ty dokáže spousta faktorů odradit. Díky prodlužování studia už se spoustě ani nevyplatí v něm pokračovat, jelikož plat, na který se mohou těšit, není adekvátní. Pokud se student již musí živit sám, ale nemá bakalářský titul, aby mohl učit při studiu, jde do tuhého. Student si říká, jestli mu stojí za to do studia dát čas a peníze, když se mu to s tím, jak na tom nástupní platy jsou, ani vlastně moc nevrátí. Zkrátka nevýhodná investice. Právě proto je tolik studentů, kterým jde jen o titul, nebo studium vzdávají.
Peníze nejsou? Ale kdeže
Výdaje na školství rostou, stejně jako platy učitelů, tak na co si stěžuji? Vhodné je se soustředit nejen na „kolik?“, ale také na „jak?“. Pokud se ptáme na kolik, stále to dle mého názoru není financování dostatečné, když zvážíme situaci, v jaké se školství nachází. Učitelů je nedostatek, a mnoho z nich končí. Měli bychom si také konečně uvědomit, jak důležitý kvalitní vzdělávací systém je. Pokud se ptáme jak, zde také nastává problém - nejvíce si díky tarifnímu systému polepší učitelé, kteří budou ze školství odcházet. To, že učitelům z praxí roste plat mi přijde logické a férové. Je to však také trochu nešťastné v tom, že profese i přes zvýšení platů není pro nové učitele příliš lákavá.
Včera bylo pozdě
Musíme si uvědomit, že až začne být situace skutečně kritická, žádný výrazný skok v platech nám ze dne na den „nevykouzlí“ zástup nadšených a kvalitních učitelů. A když vezmeme v potaz exekuční tempo našich politiků, a jejich neochotu plnit sliby, rychlé řešení budoucí kritické situace by předpověděl jen ten největší optimista. Bohužel, náladu ve společnosti vnímám tak, že přidávat učitelům ano, ale jen do té míry, aby se nevzbouřili. Opravdu důstojné platy si nezaslouží, přesto jak důležití jsou. Je to smutné.
Zdroje: