Článek
Pořád se hovoří o penězích ve školství a málo se mluví o tom, že tuto činnost mohou vykonávat jen jedinci, kteří tuto práci mají rádi.
Jsem speciální pedagog v důchodu.
V přijímacích pohovorech se dříve nepřijímalo jen na základě testů, ale i po osobním pohovoru s pedagogy, kteří na fakultě vyučovali. V mém oboru se tehdy rozhodovalo mezi 40 zájemci a brali nás 5. Přičemž rozhodovali vyučující z obou oborů. Zájem o učitelství a určité znalosti se takto daly zjistit poměrně velmi dobře. Ani jedna z naší skupiny se na učitelství po dokončení studia nevykašlala. Dokonce některé z nás studovaly i nadále a rozšiřovaly si obory, včetně mne.
Peníze byly směšné i tehdy. Končila jsem studium v roce 1969 . Zažila jsem vyhazovy učitelů pro jejich názory. Mne zachránilo zpočátku to, že jako studentka jsem neměla možnost vyjadřovat své názory ve škole. Začínala jsem učit tzv. „na zástup“ za mateřskou dovolenou. Místenek ve velkých městech byl nedostatek.
Moje děti jsou tzv."Husákovy děti". I můj manžel je učitel. Peněz tedy bylo celkem velmi málo. Protože všechny tři děti byly studijní typy, někdy jsme s penězi vůbec nevycházeli. Nejezdili jsme na žádné dovolené, ale pořídili jsme si za tehdy směšný peníz chaloupku na horách. Tu jsme po celou dobu zvelebovali a trávili tam i prázdniny.
Nikdy jsme neuvažovali o tom, že bychom oba opustili učitelské povolání. Vykonávali jsme ho rádi, i když občas problémy byly. Což je ve školství normální a běžné.
Jenom jako dodatek chci doplnit, že nejsem příznivcem integrací žáků s problémy do běžného školství. Byla jsem jako speciální pedagog svědkem masivního rušení některých speciálních škol. Nikdy to k dobrým výsledkům nevedlo. A já osobně si nedovedu představit, že by mi po třídě pobíhala asistentka, i když by se snažila pracovat tiše. Vím, že to narušuje a schopný pedagog by měl dokázat žáky zaměstnat podle jejich potřeb, třeba i do skupin. Navíc jsou nyní na školách speciální pedagogové nebo psychologové, to by mělo stačit. Náprava běžných poruch učení (dyslexie, dysortografie, dysgrafie atd.) se dá řešit různým způsobem. Velké množství asistentů ukrajuje zbytečně ve školství finance .