Hlavní obsah
Názory a úvahy

Nevhodné přijímací řízení adeptů učitelství

Foto: Seznam.cz

Peníze nejsou hlavním důvodem odchodu začínajících učitelů

Přijímací řízení adeptů učitelství

Článek

Často se zdůvodňují odchody učitelů ze školství tím, že mají nedostatečné finanční zajištění. Myslím, si, že to není hlavní důvod.

Jsem učitelka druhého stupně s dvojitou aprobací na fakultě v Brně a následným dálkovým studiem speciální pedagogiky v Olomouci. Nyní jsem již v důchodu a tak si myslím, že si mohu dovolit porovnávat situaci při přijímání studentů se zájmem o školství dříve s tím přístupem dnešním.

My jsme se dříve přihlašovali pouze na zvolené kombinace předmětů. Žádné písemné všeobecné testy jsme nevykonávali. Záleželo na maturitním vysvědčení a na případném písemném doporučení. Mohlo být například z předcházejících kroužků, tělocvičných spolků nebo škol umění ( učitelé se zájmem o Vv, Hv, Tv). Přijímací řízení bylo následně ústní s profesory, kteří nás měli případně vést při studiu. U některých předmětů se požadovaly i ukázky - například výtvarné činnosti, hudebních znalostí, tělesné schopnosti (plavání atd.) Toto osobní přijímání proběhlo v obou z námi zvolených předmětech. Vybíralo se na základě souhrnného hodnocení. Stávalo se totiž, že budoucí student se přihlašoval pouze na za základě jednoho předmětu a ve druhém neuspěl. Takže nebyl přijat. Šlo o náročné období pro profesory školy, protože žádostí o obory učitelství bývalo hodně.

V rodině máme učitele nebo i zájemce o studium učitelství, takže mám celkem přehled o tom, jak to dnes probíhá s přijímáním ke studiu. Vše je většinou závislé na písemných testech. Minimálně se bere v potaz budoucí zájem o vlastní pedagogickou činnost. Důraz je kladem na zkoušky z jednotlivých předmětů. Další praktická činnost pokulhává.

Na studium speciální pedagogiky se mohl přihlásit pouze ten, který již učitelem byl a měl odpracováno ve školství několik roků. Studium bylo pouze dálkové na fakultách v Olomouci a v Praze a bylo tříleté. Musel to být člověk, který si byl vědomý, co učitelství obnáší. Na katedře speciální pedagogiky se studovalo ve čtyřech oborech ( pro učitelství v nemocnicích, pro nedoslýchavé, pro žáky s poruchy zraku a žáky s poruchami chování).Studovala jsem tedy celkem 7 let (4+3), tenkrát v somatopedii. Dnes se budoucí studenti speciální pedagogiky přihlašují na fakultách ve všech větších městech ihned po maturitě. O obtížnostech práce s dětmi vyžadujícími speciální přístup nemohou mít dostatečné informace. Myslím si, že dřívější přístup byl vhodnější.

O nevhodném začleňování asistentů do výuky jsem již psala. Původně byl asistent přidělován ke konkrétnímu dítěti. Časem se z něj stal pomocník pro všechny děti ve třídě (u těch, kterým to bylo poradnou doporučeno). Osobně jsem ráda, že jsem mohla na konci své učitelské kariéry pracovat se žáky a rodiči individuálně. Nesnesla bych při výuce pohyb další osoby, nutně musí průběh hodiny narušovat.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz