Článek
V naší společnosti jsou neprávem opomíjeni umělci starší generace, kterým se nepodařilo proniknout do světa internetu, natož sociálních sítí a médií obecně.
A je to velká škoda. Obzvláště tito jsou schopni s nadčasovou lehkostí okouzlit starým, dobrým kumštem.
Všestranný jedenaosmdesátiletý umělec Jan Ungrád je jedním z nich.
Žák Adolfa Hoffmeistera, akademický malíř, scenárista, výtvarník a režisér animovaných filmů, ilustrátor knih, tvůrce užité grafické tvorby, poštovních známek, veškeré grafiky a ilustrací pro nadaci Výbor dobré vůle Olgy Havlové se v posledních letech plně věnuje volné tvorbě.
Inspirací se mu stala láska a obdiv ke kresbě renesančních autorů (Dürer, Leonardo da Vinci) a hlavně silná, osobní záliba v kreslení.
Jeho výstava Pastely a pastelky, která končí v Galerii U lávky již tuto neděli 16. listopadu, stylisticky srší výraznými vlnitými liniemi a vrstvami barev. Ty nás okamžitě vtáhnou do abstraktně pojatých témat, jako jsou krása přírody a důležitost domova.
Opakující se geometrické tvary a světelné efekty vytvářejí pocit ukotvení a velmi přesvědčivě
vyjadřují autorův zájem zamýšlet se nad pojmy naděje, víra, sounáležitost.
Jan Ungrád zkoumá i rovnováhu mezi chaosem a klidem, přírodou a duchovnem s návazností na dějiny.
Vizuálně silná díla nás jemně, nenásilně ba přímo poeticky vyzývají ke vstupu do meditativního světa s nutkavou potřebou rozjímání. Struktura linií je precizní a promyšlená, často vytváří mapy nebo se nás snaží zhypnotizovat.
Přitažlivá je autorova snaha pozvat diváka do prostoru svých kompozic a nechat ho vnímat častou symboliku.
Jednoduše nás začaruje do světa svých rytmických linií plných expresivní energie barev, měkkosti, vzdušnosti a naprosté svobody.
Výstavu Jana Ungráda doplňují milé ilustrace k dětským knihám a ukázky tvorby poštovních známek.




