Hlavní obsah
Názory a úvahy

Cizinka plakala, průvodčí trval na svém. Vlaková byrokracie po česku. Ucpaná lidskost

Foto: Seznam.cz

Každé lidské utrpení se týká každé lidské bytosti. Napsal kdysi trefně Václav Havel a možná ještě někdo před ním. Může se týkat věcí velkých, středních i těch každodenních. Těch posledního typu je koneckonců v našich životech nejvíce.

Článek

Avšak začněme pěkně od začátku. Jezdit vlakem po Česku (i Slovensku) není jen tak.

Nedávno mi vyprávěl kamarád, jak ve vlaku na trase Olomouc-Brno zažil pozoruhodnou historku. Průvodčí Českých drah kontroloval ukrajinské cestující jízdenku. Řádně mu ji předložila. A pak to začalo.

Průvodčí (P): Paní, ta jízdenka je neplatná.

Ukrajinka (U): Jak to jedu do Brna. Tady napsáno – Brno hlavní nádraží.

P: Ale vy ji máte přes Nezamyslice a Vyškov, a tenhle vlak jede přes Hodonín a Břeclav.

U: Já nechápu, já řekla v pokladně do Brna…

P: Tady máte přes Nezamyslice… doplatíte si 240 korun!

U:??? Nechápu proč, přece já mám lístek. On je falešný? Já ho kupovala na kase v Olomouci…

P: Máte sice lístek do Brna. Ale kratší cestou, doplatíte si!

U: Toto je delší cesta do Brna?

P: Ano, o cca 50 minut.

U: Já pojedu déle, budu v Brně později. A ještě mám připlatit…?

P (zahromoval jak ministr dopravy): Ano musíte…

U (s brekotem): Nezaplatím, lístek mám….

Vsuvka vypravěče – z Olomouce do Brna jedou skutečně dva vlaky ČD – navíc ze stejného nástupiště (číslo dva) a jeden jede v 17:05 hod. a druhý v 17:08 hod., navíc stejný národní dopravce, takže je to zaměnitelné i pro Čechy a Moraváky, natož pro cizince.

Zpátky do vlaku

Průvodčí (značně podrážděně): Paní, buď zaplatíte 240 korun nebo si vystupte!!

Ukrajinka: A to mi vrátíte peníze za ten lístek, co jsem si koupila do Brna?

P: Já vám nic vracet opravdu nebudu, naopak…vy mi dáte peníze.

U: Platit dvakrát nebudu, a navíc nemám peníze.

P: Tak si vystoupíte!

U: Kde, v Brně?

P: Ne příští stanici…v Hulíně.

U (s pláčem): Kde? A co tam budu… je večer.

P: To mne nezajímá. Jedete špatným směrem…

- Naštěstí se do hádky vmísil jiný cestující a za paní sporný obnos raději zaplatil….

Závěrem

Příběh má naštěstí dobrý konec. Nicméně příhoda ve mně budí hodně podivné až negativní pocity. Je naprosto jasné, že chudák paní z Ukrajiny se nechtěla obohatit.

Jízdenku měla. Navíc výše popsaná situace srozumitelně ukazuje na zaměnitelnost spojů (raději jsem vše ověřoval na IDOSu) a skutečně je to zaměnitelné i pro našince, viz popis výše.

Proboha, to na těch Českých drahách – národním dopravci - musíte být takoví byrokraté a formalisti? Navíc žádná škoda vám tímto jednáním vzniknout nemohla – paní jela z Olomouce do Brna tak jako tak. Ani nejela, místo druhou třídou v té lepší, tedy první.

Pochopím, že kdyby měla lístek z Arrivy, GW Trainu, mongolských drah či od RegioJetu, tak je to problém.

Avšak, pro pět ran do ministerstva dopravy, ona měla přece lístek od vás - od ČD.

Paradoxně spíše ona se „vytrestala“, že přijela do statutárního města Brna o X minut, resp. skoro o hodinu později.

České dráhy tohle od Vás fakt není hezké, polepšete se trochu. Máme snad rok 2025 a ne 1955.

--------------------------

(modifikovaně vyšlo v MF Dnes)

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz