Článek
Tak její politici se chovají přesně opačně.
Například lidovecký starosta Josef Tkadlec čelí ostré kritice za využití evropské dotace k financování svého rodinného bydlení. Případ, který rozkrylo investigativní oddělení Seznam Zpráv v pořadu „Ve stínu“, ukazuje, jak se z ubytovny pro turisty stal soukromý rodinný dům starosty obce Horní Lideč.
V roce 2020 získala obec dotaci ve výši 1,5 milionu korun na rekonstrukci objektu, který měl sloužit jako turistická ubytovna. Tento projekt byl zdůvodněn snahou podpořit cestovní ruch a přilákat návštěvníky do regionu. Místo toho se však budova proměnila v rodinné bydlení pro samotného starostu. Tkadlec svůj postup hájí tím, že neporušil žádný zákon a že se jednalo o efektivní řešení situace, kdy mohl původní rodinné sídlo uvolnit pro svého syna, který zůstal bydlet v obci.
Tato obhajoba je však problematická z několika důvodů. Především ukazuje, jak snadno lze veřejné prostředky využít k osobnímu prospěchu, aniž by to nutně znamenalo přímé porušení zákona. Dotace z veřejných zdrojů mají sloužit obecnému blahu, nikoli soukromým zájmům jednotlivců, natož veřejných funkcionářů. Anebo dokonce vládních Lidovců.
I kdyby byl celý proces formálně legální, morální hledisko takového jednání je přinejmenším krajně pochybné. V době, kdy se obce potýkají s nedostatkem financí na skutečně potřebné projekty, je podobný přístup vůči veřejným penězům neakceptovatelný.
Dalším aspektem je otázka transparentnosti. Podobné kauzy podkopávají důvěru občanů ve veřejné instituce a posilují přesvědčení, že politici a místní představitelé nehospodaří s veřejnými prostředky zodpovědně.
Pakliže starosta obce využije dotaci určenou na rozvoj veřejného sektoru k osobnímu obohacení, co to vypovídá o celkovém systému přerozdělování veřejných financí?
Navíc případ přispěl k nespokojenosti obyvatel Horní Lidče. V nedávném místním referendu se většina hlasujících postavila proti výstavbě domova pro seniory, což bylo vnímáno jako projev nedůvěry vůči starostovi a jeho způsobu řízení obce. Tento výsledek naznačuje, že část obyvatel má oprávněné pochybnosti o tom, zda je Tkadlec schopen spravovat obecní finance ve prospěch všech obyvatel, nebo zda jeho rozhodování ovlivňují především osobní zájmy.
Jak jsem již naznačil stručně výše, celá neradostná situace ukazuje na širší problém nakládání s veřejnými prostředky v České republice. Podobné případy nejsou ojedinělé a často končí bez konkrétních důsledků pro zúčastněné. Je na místě klást otázky, jak je možné, že dotace byly schváleny a využity tímto způsobem, a zda není třeba zpřísnit kontrolní mechanismy, které by podobným případům zabránily.
Zatímco se starosta hájí tvrzením, že nejednal protiprávně, nemění to nic na tom, že takové jednání je v přímém rozporu s principy spravedlivého a odpovědného nakládání s veřejnými financemi. A pokud se skutečně ukáže, že Tkadlec neporušil žádný zákon, pak je možná na čase změnit zákony tak, aby podobné praktiky nebyly nadále možné.
Jestliže jsou například dotační pravidla nastavena tak, že dotovaný objekt stačí provozovat pouhých 5 let, aby vznikl nárok na dotaci, tak je něco systémově špatně.
Sečteno
Nezapomínejme, jak říká i jedno staré francouzské přísloví: Důvěra v místní samosprávy se buduje pomalu a dlouhodobě, ale zničí se velmi ale opravdu rychle.
Prameny: