Článek
Motto:
Vinařský obzor: Jaký má být sklep, aby tam víno dlouho vydrželo?
Starý vinař - Hlavně zavřený, pane redaktore!
---------------------------------------------
Kdo je vlastně Zbyněk Vičar, dnešním ředitel Vinařského fondu?
Mgr. Zbyněk Vičar (poprvé se narodil 16. října 1976 v Brně) působí od 1. srpna 2023 jako ředitel Vinařského fondu ČR, tedy instituce zajišťující marketingovou podporu moravského a českého vinařství a rozvoj vinařské turistiky.
Vystudoval žurnalistiku a mediální studia na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Po studiích se dlouhodobě věnoval žurnalistice: pracoval jako zahraniční redaktor ČT, zpravodaj na Slovensku i redaktor Jihomoravského večerníku, následně působil jako editor a šéfredaktor v Deníku Rovnost, spoluzakladatel regionálního týdeníku Sedmička, a později redaktor specializovaného časopisu Vinařský obzor.
Do povědomí mnoha žíznivých Brňanů se dostal (spolu)provozováním sítě polo-alternativních restaurací s názvem Vombatí nora, která však později zanikla. Snažil se zde skloubit kvalitní tichá moravská vína a vyhlášené plzeňské pivo.
Před nástupem do Vinařského fondu vedl Odbor tiskových věcí a marketingu Jihomoravského kraje. V této funkci získal zkušenosti s komunikací významných značek i marketingovými agenturami, zatímco vinařskou erudici si budoval během působení ve Vinařském obzoru a spoluprací s vinařskými společnostmi.
Rada Vinařského fondu (jedenáctičlenný orgán) ho jmenovala ředitelem, když předchozí dlouholetý ředitel Ing. Jaroslav Machovec odešel do důchodu po více než dvaceti letech ve vedení fondu.
Pod Vičarovým odborným vedením se Vinařský fond soustředí na rozvíjení klíčové značky „Vína z Moravy, vína z Čech“, rozsáhlou mediální komunikaci, katalog vinařů, více než 600 ročních vinařských akcí a podporu turistiky.
Fond zajišťuje marketingové kampaně, výrobu propagačních materiálů, komunikaci na sociálních sítích a zajišťuje granty vinařům.
Mezi strategické projekty, které pod jeho vedením vznikly, patří projekt národní značky perlivých vín „bublinky“. Cílem je využít rostoucí poptávku po perlivých vínech a podpořit vinaře, kteří je umí vyrábět. Fond zároveň připravuje koncept „gastropatriotismu“, podporující servírování českých vín v gastronomii – včetně certifikace vinařských turistických zařízení a restaurací podpořených fondu.
V rozhovorech Vičar zdůrazňuje, že propagace tuzemských vín je důležitá nejen kvůli ekonomické hodnotě (spotřebitelé podle průzkumů utratí za domácí víno v průměru o cca 50 Kč více než za dovozy), ale i kvůli posilování národního renomé a vinařského patriotismu. Tento efekt podle něj může dosahovat až několika miliard korun ročně.
Zbyněk Vičar působí jako typ manažera propojujícího medializaci, marketing a vinařství. S ohledem na restriktivní rozpočet (maximálně 10 % na provoz), malý stálý tým (5 zaměstnanců včetně ředitele), ale široké zadání od Rady fondu, prosazuje projekty, které strukturálně posilují značku i veřejné povědomí o moravském a českém víně.
Závěrem
Ergo kladívko pan Zbyněk Vičar je mediálně zdatný, marketingově zaměřený ředitel s výjimečnou kariérou v žurnalistice a komunikačních rolích, který od srpna 2023 stojí za strategickým rozvojem Vinařského fondu a posilováním českého vinařského brandu a turistiky.
Prameny (primární i sekundární) :
- https://cs.wikipedia.org/wiki/Zbyn%C4%9Bk_Vi%C4%8Dar
- https://www.vinazmoravyvinazcech.cz/cs/aktuality/149212462-novym-reditelem-vinarskeho-fondu-bude-zbynek-vicar
- https://vinarskyfond.cz/o-vf/struktura-fondu/organy/
- https://www.vinazmoravyvinazcech.cz/cs/aktuality/AFu-LiG-R5e8VmPFySoWzA-mam-radost-z-dobreho-renome-nasich-vin-rika-zbynek-vicar-sef-vinarskeho-fondu
Bonus - slíbený vinařský vtip na závěr :
Před bran(k)ou pekelnou…
Potkají se dva opilí Moraváci před brankou u baráku a začnou kecat:
- Nazdar! Já sem Jura Osička.
To není možný! Já sem taky Jura Osička !
- Kemo, já tady bydlím.
- No, ja tady taky bydlím!
- Tak idem dovnitř, ať nám to někdo vysvětlí.
Zazvoní, otevřou se dveře, vyjde žena a začne řvát na celé Bořetice: No to je mi nádhera. Otec a syn a sežratí, jak ta čuňata !