Článek
Zločin na druhém konci linky: Jak nás okrádají podvodná call centra – a co s tím?
V době, kdy většina z nás žije online, stávají se telefonáty novou frontou boje o bezpečí.
Zní to možná banálně, ale právě telefon je dnes jedním z nejslabších míst naší digitální obrany. Není třeba prolomit hesla, přihlašovat se do systémů nebo hackovat počítač. Stačí zavolat. A dobře sehrát roli.
Falešní bankéři, fingovaní policisté a šokující profesionalita
Nedávná mezinárodní razie na Ukrajině, při níž čeští policisté v přímém přenosu sledovali činnost sofistikovaného podvodného call centra, ukázala ledovcovou špičku tohoto typu kriminality. Z běžného bytu či kanceláře se provozuje něco jako „telemarketingové peklo“ – s přesnými skripty, falešnými internetovými stránkami, fingovanými aplikacemi a operátory hovořícími několika jazyky.
Podvod funguje jednoduše, ale účinně: pachatel se vydává za pracovníka banky nebo policistu, tvrdí, že účet volaného je napaden, a pod psychickým nátlakem ho přiměje k „ochrannému“ převodu peněz – rovnou do rukou podvodníků.
Oběti často nejsou žádní naivkové. Jde o lidi se středním vzděláním, manažery, živnostníky, ale i seniory. Rozhodující je moment překvapení a vyvolání strachu. A jak ví každý podvodník – vyděšený člověk přestává uvažovat racionálně.
Česká stopa a role NCOZ
Česká republika patří v Evropě mezi státy, které tyto útoky výrazně zasahují. Podle statistik Policie ČR narůstají případy těchto tzv. vishingových podvodů každoročně o desítky procent. Národní centrála proti organizovanému zločinu (NCOZ) se spolu s mezinárodními partnery podílí na odhalování a likvidaci těchto center, často lokalizovaných v zemích mimo EU, kde jsou zákony měkčí a dohled slabší.
Jenže vyšetřování je zdlouhavé a výsledky přicházejí pozdě – pokud vůbec.
Co ale chybí, je účinný a systémový přístup i ze strany státu a bank.
Banky: součást řešení, nebo součást problému?
Banky se sice snaží své klienty edukovat, ale často spoléhají na alibi ve stylu: „Na webu to máme napsané.“
Ergo kladívko, mnohé z nich ale stále umožňují převody vysokých částek bez dvoufázového ověření nebo bez varování, že je něco podezřelé. To je v době, kdy AI umí napodobit i hlas blízké osoby, značně nezodpovědné.
Dle expertů by měly být mnohem proaktivnější. Například:
- Zavést tzv. „chytré pozastavení“ transakcí při podezřelé aktivitě.
- Ověřovací hovory z banky nikdy neprovádět jako první kontakt – to má být zásada.
- Investovat do výzkumu behaviorálních varování: když se klient chová netypicky (např. převádí ve stresu celý zůstatek), systém by měl zasáhnout.
Co by měl udělat stát?
- Zpřísnit legislativu – zejména tresty za účast na provozu podvodných center. I ti, kdo pouze překládají nebo dělají technickou podporu, by měli nést trestní odpovědnost.
- Spolupracovat napříč hranicemi – jde o mezinárodní kriminalitu, kterou nelze řešit v národním rámci. Zde je důležitá spolupráce s Interpolem, Eurojustem i agenturou Europol.
- Zavést povinnou veřejnou databázi podvodných čísel – podobnou má např. Velká Británie. Operátoři by museli automaticky blokovat hovory z ověřených podvodných čísel.
- Podpořit osvětu – ne jednou za rok, ale systematicky. Na školách, v médiích, v kampaních pro seniory. Dnes je podvod přes telefon stejně častý jako dopravní nehoda – proč tedy nemáme „dopravní výchovu pro digitální věk“?
Na závěr: vina není jen na druhé straně drátu
Nemusíme být paranoidní, ale ostražití. A především nesmíme se stydět říct: „Ne, nezlobte se, zavolám si na banku sám,“ není to drzost. Je to sebeobrana.
Protože jakmile podlehneme pocitu, že se nás to netýká, právě tehdy jsme nejzranitelnější. A zatímco stát a banky mají svou odpovědnost, první obranná linie začíná – jako obvykle – u každého z nás.
Prameny:
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-dalsi-razie-na-ukrajine-to-jsem-jeste-nevidel-ziral-cesky-policista-na-dokonale-podvodne-call-centrum-40532988
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-rozbiti-gangu-podvodniku-s-investicemi-40520894
https://www.novinky.cz/clanek/krimi-policie-rozbila-gang-falesnych-bankeru-obetem-volali-z-call-centra-na-ukrajine-40491262