Hlavní obsah

Správa železnic – moderní páteř české dopravní infrastruktury

Foto: Pexels

Správa železnic už dávno není jen úřadem s kolejemi. Je to moderní organizace, která propojuje Česko, plánuje vysokorychlostní tratě a mění cestování ve zkušenost 21. století.

Článek

Správa železnic – páteř české dopravní infrastruktury

Když v roce 2003 vznikla Správa železniční dopravní cesty, málokdo si uvědomoval, jak zásadní úlohu bude tento subjekt hrát v příštích desetiletích. Dnes, po více než dvaceti letech, už pod názvem Správa železnic, státní organizace, představuje klíčového hráče v oblasti dopravní infrastruktury České republiky. Na jejích bedrech leží nejen správa a údržba kolejí, mostů, tunelů a nádraží, ale i budoucnost železniční dopravy v zemi, která má jednu z nejhustších sítí tratí v Evropě.

Správa železnic vznikla 1. ledna 2003 na základě zákona č. 77/2002 Sb. jako Správa železniční dopravní cesty. Od 1. ledna 2020 nese svůj dnešní název – Správa železnic, státní organizace – a její právní rámec upravuje mimo jiné i zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách. Její základní poslání je jasně vymezené: být vlastníkem a provozovatelem dráhy celostátní a regionálních drah ve vlastnictví státu. To zahrnuje obrovské množství činností, od technické údržby tratí přes rekonstrukce nádraží až po řízení provozu a koordinaci s dopravci.

Infrastruktura, kterou denně používáme

Z pohledu běžného cestujícího je Správa železnic institucí, kterou vlastně „nevidí“ – ale bez ní by se vlak nikam nerozjel. Právě ona se stará, aby koleje byly v dobrém stavu, výhybky fungovaly a zabezpečovací zařízení reagovala na milisekundu přesně. Každá výluka, modernizace stanice nebo výstavba nového mostu je výsledkem plánování a investic, které tato organizace koordinuje.

Správa železnic hospodaří s majetkem, který tvoří samotnou železniční dopravní cestu – tedy traťové těleso, nádraží, zastávky, mosty či tunely. V posledních letech se výrazně zaměřuje na modernizaci železničních koridorů, budování nových terminálů a přípravu vysokorychlostních tratí (VRT), které mají v budoucnu zásadně proměnit způsob cestování mezi Prahou, Brnem, Ostravou či Drážďany.

Česká železnice v evropském kontextu

Správa železnic není izolovaným subjektem – je aktivním členem mezinárodních organizací, například UIC (International Union of Railways) nebo CER (Community of European Railways and Infrastructure Companies). Díky tomu má přístup k nejnovějším trendům, technickým standardům i zkušenostem ze zahraničí. V rámci těchto platforem se řeší témata jako digitalizace železniční infrastruktury, ekologizace dopravy, interoperabilita systémů nebo bezpečnost na tratích.

Tato spolupráce má praktický dopad i na českého cestujícího. Zavádění Evropského systému řízení železniční dopravy (ERTMS) nebo modernizace zabezpečovacích zařízení jsou příklady projektů, které mají kořeny právě ve spolupráci v rámci Evropy.

V čele organizace je správní rada, které podléhá generální ředitel. Krom úseku podléhajícího přímo generálnímu řediteli (včetně oblastních ředitelstvích) se organizace člení do dalších čtyř úseků, podléhajících čtyřem náměstkům ředitele.

Blíže - https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/organizacni-struktura

Modernizace a rozvoj jako nikdy předtím

Železnice zažívá renesanci. Zatímco ještě před patnácti lety byla vnímána spíše jako konzervativní a zastaralý dopravní mód, dnes je symbolem udržitelnosti, efektivity a komfortu. Správa železnic hraje v tomto obratu klíčovou roli – připravuje rozsáhlé investice do vysokorychlostních tratí, modernizuje přestupní uzly, a především se snaží, aby železnice byla opět páteří veřejné dopravy.

Pod její správou se dnes nachází více než 9 000 kilometrů tratí, 1 600 stanic a zastávek, tisíce mostů, tunelů a technických zařízení. To vše musí být v provozuschopném stavu – každý den, za každého počasí.

Závěrem

Správa železnic je institucí, která spojuje technickou odbornost, veřejný zájem a dlouhodobou vizi. Její práce sice často probíhá mimo zrak veřejnosti, ale má zásadní dopad na kvalitu života, hospodářství i ekologii. Moderní železniční infrastruktura není jen o kolejích – je to symbol spojení lidí, regionů a generací.

A právě o to Správa železnic usiluje: aby se česká železnice stala nejen rychlou a spolehlivou, ale i hrdou součástí evropské dopravní budoucnosti.

Prameny:

Zákon č. 77/2002 Sb., o České dráze, a.s., Správě železniční dopravní cesty, státní organizaci a o změně zákona č. 266/1994 Sb., o dráhách

Zákon č. 266/1994 Sb., o dráhách, ve znění pozdějších předpisů
– vymezuje vlastnictví, provozování a správu dráhy celostátní a regionálních drah.

https://uic.org/

https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/vse-o-sprave-zeleznic

https://cs.wikipedia.org/wiki/Spr%C3%A1va_%C5%BEeleznic

https://www.spravazeleznic.cz/o-nas/organizacni-struktura

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz