Hlavní obsah
Lidé a společnost

Zapomenutí politici - ministr dopravy Čalfovy vlády Jiří Nezval. Nenápadný pracant a technokrat

Foto: Pexels

Vzpomínáte na první polistopadovou vládu? Vedle Čalfy, Dlouhého a Langoše seděl i tichý inženýr Jiří Nezval – muž, který po revoluci nasměroval československou dopravu do nových kolejí.

Článek

Vzpomínáte si na ministry první polistopadové vlády – například Marián Čalfa, Vladimír Dlouhý, Ján Langoš nebo třeba Jiří Nezval?

Dnešní článek se zaměřuje právě na posledně jmenovaného – člověka, který v období zásadních proměn po roce 1989 převzal portfolio dopravy v bývalém Československá federativní republika.

Rané roky a vzdělání

Jiří Nezval se poprvé narodil 5. dubna 1941 v Brně, v době Protektorátu Čechy a Morava.

Po maturitě na jedenáctileté střední škole ve Velkém Meziříčí pokračoval ve vzdělávání na Vysoké škole dopravní v Žilině, a poté absolvoval postgraduální studium na Vysokém učení technickém v Brně.

Jeho profesní začátky směřovaly do oboru železniční dopravy: v letech 1963–1967 pracoval v podniku Automatizace železniční dopravy v Brně jako mistr a stavbyvedoucí, později v olomouckém závodu téhož podniku.

Následovala dlouhodobější působnost v Automatizaci železniční dopravy Praha, kde působil jako projektant, vedoucí technického rozvoje a ředitel závodu „Projekce“.

Politické angažmá a období ve vládě

Přelomovým okamžikem pro Nezvala se stala sametová revoluce. Bez předchozí stranické příslušnosti se zapojil do veřejné správy.

Dne 27. června 1990 byl jmenován ministrem dopravy ve druhé vládě Mariána Čalfy. Zůstal ve funkci až do 2. července 1992.

Ve funkci ministra pro dopravu v období transformace Československa šlo o velmi náročné období – předěly ekonomického systému, změny vlastnických poměrů, restrukturalizace státních podniků, zapojování do evropských dopravních sítí a rostoucí tlak na modernizaci.

A právě v této době Nezval zastával klíčovou roli v oblasti infrastrukturních témat.

I když konkrétní zásahy či projekty nejsou ve veřejně dostupném základním přehledu detailně rozvedeny, jeho jmenování a působení vyjadřují důvěru ve technické zkušenosti, které si přinesl z dopravního průmyslu.

Význam Jiřího Nezvala

Ergo kladívko, proč je působení Jiřího Nezvala zajímavé?

  • Je příkladem technika-inženýra, který vstoupil do politiky v období mimořádných změn.
  • Ve svém ministerstvu neměl stranickou zakotvenost („nestraník“), což odpovídalo době, kdy se vytvářely nové politické struktury.
  • Jeho období ve funkci spadá do jednoho z nejdynamičtějších období novodobých dějin Československa – počátku demokracie, tržní ekonomiky a následného dělení republiky.
  • I když nebyl tak medializovaný jako někteří jiní členové vlády, jeho role v infrastruktuře a dopravě byla ve výsledku zásadní. Lidé z dopravy na něj dodnes rádi vzpomínají.

Závěr

Jiří Nezval je jedním z těch jmen, která možná nepřicházejí jako první při vzpomínkách na první polistopadovou vládu, ale právě proto zasluhují pozornost — jako symbol technické kontinuity, výzvy reformy a transformace státních funkcí do nového systému. Jeho kariéra ukazuje, že i méně „politicky mediální“ ministři mají často významné místo v historii – právě v momentech, kdy se mění struktura státu, ekonomického uspořádání či dopravní infrastruktury.

---------------------

Na závěr přehled ministrů dopravy - který byl váš nejoblíbenější pište nám do komentářů pod článkem. A koho tipujete na ministra nového?

Ministři dopravy ČR (1993 — současnost)

  1. Jan Stráský (30. 12. 1992 – 10. 10. 1995)
  2. Vladimír Budinský (10. 10. 1995 – 4. 7. 1996)
  3. Martin Říman (4. 7. 1996 – 2. 1. 1998)
  4. Petr Moos (2. 1. 1998 – 22. 7. 1998)
  5. Antonín Peltrám (22. 7. 1998 – 26. 4. 2000)
  6. Jaromír Schling (26. 4. 2000 – 15. 7. 2002)
  7. Milan Šimonovský (15. 7. 2002 – 4. 9. 2006)
  8. Aleš Řebíček (4. 9. 2006 – 23. 1. 2009)
  9. Petr Bendl (23. 1. 2009 – 8. 5. 2009)
  10. Gustav Slamečka (8. 5. 2009 – 13. 7. 2010)
  11. Vít Bárta (13. 7. 2010 – 21. 4. 2011)
  12. Radek Šmerda (21. 4. 2011 – 1. 7. 2011)
  13. Pavel Dobeš (1. 7. 2011 – 3. 12. 2012)
  14. Zbyněk Stanjura (12. 12. 2012 – 10. 7. 2013)
  15. Zdeněk Žák (10. 7. 2013 – 29. 1. 2014)
  16. Antonín Prachař (29. 1. 2014 – 13. 11. 2014)
  17. Dan Ťok (4. 12. 2014 – 30. 4. 2019).
  18. Vladimír Kremlík (30. 4. 2019 – 24. 1. 2020).
  19. Karel Havlíček (24. 1. 2020 – 17. 12. 2021).
  20. Martin Kupka (17. 12. 2021 – současnost).

------------------------

Zdroje:

Md.gov.cz

https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Nezval

https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_%C5%A4ok

https://cs.wikipedia.org/wiki/Kategorie:%C4%8Ceskosloven%C5%A1t%C3%AD_minist%C5%99i_dopravy

https://www.psp.cz/eknih/1990fs/rejstrik/vlada.htm

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz