Hlavní obsah
Rodina a děti

Dcera přinesla jedničku a já se rozbrečela. Ne štěstím, ale úlevou, že to nebyla poznámka

Foto: Freepik

Sedím u kuchyňského stolu a piju už třetí kávu. Je pátek, tři hodiny odpoledne, a já mám před sebou rozepsanou prezentaci na pondělí. Ale nedokážu se soustředit.

Článek

Čekám, až se otevřou dveře a vejde moje dvanáctiletá Eliška. A přiznávám, že mám sevřený žaludek, protože poslední dobou to s jejími příchody ze školy bývá jako na horské dráze – nikdy nevím, s čím přijde.

Když jsem byla malá, nosila jsem domů jedničky. Ne že bych byla geniální, spíš jsem byla ta hodná holčička, co se učí, dává pozor a nedělá problémy. Vždycky jsem si myslela, že moje děti budou stejné. Jenže Eliška je úplně jiný příběh. Má srdce na dlani, je citlivá a empatická, ale škola? Ta je pro ni něco mezi očistcem a vězením.

Od začátku šesté třídy se to zhoršilo. Poznámky, zapomenuté úkoly, ztracené učebnice, poznámky, napomenutí, zase poznámky. Jako by se něco zlomilo. Z holčičky, která ještě loni běhala ze školy nadšená, co všechno se naučila, se stala naštvaná puberťačka, která každé ráno simuluje všechny nemoci, které kdy četla v učebnici přírodopisu.

Klepání na dveře mě vytrhne z myšlenek. Eliška vchází dovnitř, batoh jí padá z ramene a já se snažím z jejího výrazu vyčíst, s jakým průšvihem dnes přichází.

„Ahoj,“ řekne neutrálně, a já začínám být nervózní. Tohle je ta nejhorší část – čekání na sdělení.

„Ahoj, jak bylo ve škole?“ ptám se s falešnou lehkostí. Tahle otázka mezi námi visí poslední měsíce jako hrozba.

Eliška neodpovídá, jen vytáhne z batohu žákovskou knížku a podá mi ji. Už tohle gesto ve mně vyvolává úzkost – obvykle ji schovává tak dlouho, až ji musím hledat já sama. Otevírám ji a připravuju se na nejhorší.

A pak to vidím. Čeština – písemná práce – 1.

Nemohu tomu uvěřit. Z očí mi začnou téct slzy. Nejsou to slzy štěstí. Je to čirá, nespoutaná úleva. Úleva, že dnes, aspoň pro tento jeden den, nebude večeře plná výčitek, nebude následovat hodina doučování, která končí hádkou. Nebude telefonát učitelce, omluvy a sliby, že to bude lepší.

„Mami? Ty brečíš?“ Eliška se tváří zmateně. „To je jen jednička. Diktát byl lehký.“

Utírám si slzy a pokouším se o úsměv. „To je skvělé, zlato, jen jsem… jen mě to potěšilo.“

Jenže ona není hloupá. Dívá se na mě s hlavou nakloněnou na stranu, jako by mi viděla až do duše. „Ty nebrečíš, protože mám jedničku. Ty brečíš, protože nemám poznámku, že jo?“

Polknu. Tohle je jeden z těch momentů, které žádná příručka pro rodiče nepopisuje. Moment, kdy vaše dítě vidí vaši úlevu, ne vaši radost. A najednou se stydím. Protože má pravdu. Nebrečím štěstím, že něco dokázala. Brečím úlevou, že dnes nemusím řešit další průšvih.

„Je to složité, Eli,“ řeknu nakonec. „Jsem na tebe samozřejmě pyšná. Ale asi máš pravdu – je to i úleva. Poslední dobou to mezi námi není nejlepší, viď?“

Posadí se vedle mě, položí žákovskou na stůl. „Je to fakt otrava, mami. Pořád se hádáme kvůli škole. A já tu školu nesnáším. Nesnáším, jak tam sedím celý den a musím poslouchat věci, které mě nezajímají.“

Dívám se na ni a snažím se pochopit, kde jsem udělala chybu. Kdy jsem začala hodnotu své dcery měřit známkami a poznámkami? Kdy se z nás staly soupeřky místo spojenkyň?

„Víš, Eliško,“ začnu pomalu, „musíš chodit do školy. To je fakt. Ale možná jsem moc tlačila na pilu. Možná jsem zapomněla, že jsi víc než tvoje známky.“

Eliška se usměje a já v tom úsměvu vidím záblesk té malé holčičky, kterou byla ještě před pár lety. „Takže už se nebudeme hádat kvůli škole?“

„Budeme,“ odpovím upřímně. „Určitě budeme. Ale možná bychom mohly… nevím, možná bychom mohly zkusit najít cestu, jak tě ve škole podpořit jinak. Ne strachem, výčitkami a tresty. Ale nějak jinak.“

Přikývne a podívá se na prezentaci na mém počítači. „Co to děláš?“

„Pracuju,“ odpovím a najednou mám nápad. „Hele, nechceš mi s tím pomoct? Jde o prezentaci o komunikaci se zákazníky. Ty jsi přece dobrá v komunikaci, ne?“

Její oči se rozzáří a já vím, že jsem trefila hřebíček na hlavičku. „Fakt? Jasně! Já ti ukážu, jak by to mělo vypadat, aby to nebylo nudný!“

A tak místo abych ji poslala dělat úkoly, trávíme odpoledne spolu. Ukazuje mi, jak přidat animace do prezentace, které písmo se jí líbí, a já jí vyprávím o své práci. A když pak večer uléhám do postele, uvědomuju si, že jsem poprvé za dlouhou dobu nezkontrolovala její úkoly.

Bude to risk, nechávat ji, ať si s tím poradí sama. Možná zítra přinese poznámku. Možná ne. Ale dnes jsem zjistila, že je důležitější budovat vztah než kontrolovat známky. A že někdy je ta jednička důležitá ne kvůli tomu, že je to jednička, ale kvůli tomu, že vám dá šanci nadechnout se a začít znovu.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz