Hlavní obsah
Nakupování

Obchody zmenšují zboží, ale nenápadně. Mazaná taktika, na kterou všichni doplácíme

Foto: Freepik

Jak mě nenápadně okrádají, aniž bych si toho všimla. Jak mi prodávají vzduch v balení a účtují si za něj jako za plnou hodnotu. A přesto – tady jsem. Naštvaná zákaznice, která si konečně všimla, že její oblíbená čokoláda už není tak velká jako dřív.

Článek

Říká se tomu smrskflace. Hezký, odborný termín pro něco, co je ve skutečnosti podvod na zákazníka. Výrobci a prodejci zmenšují obsah balení, ale cenu nechávají stejnou. A spoléhají na to, že si toho nevšimneme. Že jsme tak zvyklí na rutinu nakupování, že nebudeme kontrolovat, jestli v balení čipsů je stejné množství jako minule. Že nebudeme porovnávat velikost tabulky čokolády s tou, kterou jsme kupovali před rokem.

A víte co? Mají pravdu. Většinou si toho nevšimneme. Já sama jsem si toho začala všímat až nedávno, když jsem si uvědomila, že moje oblíbené sušenky už nevydrží tak dlouho jako dřív. Že balení jogurtů, které jsem kupovala dětem na svačinu, najednou stačí jen na tři dny místo čtyř. Že toaletní papír dochází rychleji, i když kupuju stejný počet rolí.

Nejdřív jsem si myslela, že je to mnou. Že jsem začala jíst víc sušenek najednou. Že děti jsou hladovější. Že používáme víc toaletního papíru. Ale pak jsem začala dávat pozor. Začala jsem číst etikety. Porovnávat ceny za kilogram nebo litr. A zjistila jsem, že jsem nebyla blázen – oni opravdu zmenšili balení!

Ta čokoláda, která dřív vážila 100 gramů, teď má 90 gramů. Ten jogurt, který měl 150 gramů, teď má 125 gramů. Ta role toaletního papíru, která měla 21 metrů, teď má 19 metrů. Malé změny, které běžný zákazník nepostřehne. Ale které v součtu znamenají, že za stejné peníze dostáváme méně.

A nejhorší na tom je, že to dělají tak nenápadně. Obal vypadá stejně velký – jen je v něm víc vzduchu. Design se nezmění – jen když se podíváte opravdu zblízka, všimnete si, že tabulka čokolády má o jeden dílek méně. Cena zůstává stejná – nebo se dokonce zvýší, protože „všechno zdražuje“.

Je to mazaná taktika. Mnohem mazanější než prosté zdražení. Protože když zdraží čokoládu z 30 na 35 korun, zákazník si toho všimne. Může se rozhodnout, že ji nekoupí. Že je to moc drahé. Že sáhne po levnější alternativě. Ale když zmenší čokoládu o 10 % a nechá cenu stejnou? To si většina lidí ani nevšimne. A ti, kteří si všimnou, často nemají na výběr – protože stejný trik používají všichni výrobci.

Samozřejmě, výrobci a prodejci mají své výmluvy. Rostoucí ceny surovin. Vyšší náklady na energii. Inflace. A ano, částečně mají pravdu. Náklady rostou. Ale proč to musí řešit tímhle podvodným způsobem? Proč nemohou být upřímní a prostě říct: "Ano, zdražujeme, protože nám rostou náklady"?

Odpověď je jednoduchá – protože by to poškodilo jejich prodeje. Protože by zákazníci reagovali negativně. Protože je jednodušší nás podvést než nám říct pravdu.

A my, zákazníci, na to doplácíme. Nejen finančně – i když samozřejmě, platíme víc za méně. Ale doplácíme na to i psychicky. Ztrácíme důvěru v značky, které jsme měli rádi. Cítíme se podvedeni, oklamáni. A co je nejhorší – začínáme být cyničtí. Začínáme předpokládat, že nás každý chce podvést. Že nemůžeme věřit nikomu.

Co s tím můžeme dělat? Jako jednotlivci toho moc nezmůžeme. Můžeme být pozornější při nakupování. Můžeme číst etikety. Porovnávat ceny za jednotku (kilogram, litr). Můžeme dát najevo svou nespokojenost – psát výrobcům, stěžovat si na sociálních sítích, bojkotovat značky, které nás nejvíc podvádějí.

Ale skutečná změna musí přijít shora. Potřebujeme přísnější regulace, které by nutily výrobce jasně označovat změny v velikosti balení. Potřebujeme silnější ochranu spotřebitele. Potřebujeme média, která budou o těchto praktikách informovat a vytvářet tlak na výrobce.

Protože tohle není jen o pár gramech čokolády nebo centimetrech toaletního papíru. Je to o principu. O férovosti. O respektu k zákazníkovi. A o tom, jakou společnost chceme mít – takovou, kde je normální podvádět a klamat, nebo takovou, kde si vážíme poctivosti a upřímnosti.

Já vím, na jaké straně stojím. A vy?

Takže až příště půjdete nakupovat, dávejte pozor. Čtěte etikety. Porovnávejte ceny. Nenechte se oklamat hezkými obaly a velkými nápisy „AKCE“ nebo „SLEVA“. Protože v dnešním světě smrskflace není nic takové, jaké se zdá být. A jediný způsob, jak se bránit, je být informovaný a obezřetný zákazník.

A možná, jen možná, když nás bude dost, kteří si všimnou a dají najevo svou nespokojenost, výrobci a prodejci pochopí, že tenhle trik už na nás nefunguje. Že chceme férovost a upřímnost. Že jsme ochotni zaplatit víc, pokud je to nutné, ale nechceme být podváděni.

Protože na konci dne nejde jen o těch pár gramů čokolády. Jde o respekt. A ten si zasloužíme všichni.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz