Článek
Znáte to také? Na nákupu v supermarketu je mamina s dítětem usazeným ve vozíku. Dítě otravuje, ječí a natahuje se do regálu po zboží. I když takto vyvádí pravidelně, matku to opět strašně překvapí a samozřejmě nemá po ruce nic, čím by dítko zabavila. Co tedy udělá? Vezme rohlík, nebo rozbalí sušenky a nechá to dítko sníst. A tady začíná problém. To jídlo není zaplacené, takže nepatří jí. A i když je rozhodnutá u pokladny zaplatit (mnohé matky na to ale rády zapomínají), právě obchodu způsobila škodu. Když chtěla dítě krmit, má si svačinku přinést s sebou a ne jí krást v obchodě.
Ať už si o těchto praktikách myslíte cokoliv, v očích zákona jde o přestupek. A přestupek může být i dost tvrdě potrestán, vždy záleží na pracovnících daného obchodu a také oficiální politice majitele, kterou se personál musí řídit.
A jaké jsou konkrétní postihy podle § 8 zákona č. 251/2016 Sb.?
Napomenutí: Při první drobnosti a spolupráci
Pokuta: Až 15 000 Kč v běžném správním řízení
Příkazem na místě: Až 10 000 Kč (obvykle 500 až 2 000 Kč)
Tak co maminy, vyplatí se vám podobné krádeže? Je pravda, že prodavačky se většinou nechtějí dohadovat a pokud matka zaplatí, nechají to být. Ale nemusí. Problém nastává především ve chvíli, kdy zákaznice nechce spolupracovat, odmítá zaplatit nebo vznikne škoda, která nejde zpětně doložit. A i to se stává.
A jak se pro kupi.cz vyjádřily jednotlivé řetězce?
Lidl
„Z hlediska čistě právního je všechno zboží ve vlastnictví naší společnosti, až do okamžiku, kdy je u pokladny zaplaceno. Před zaplacením by tak pečivo ani jiné zboží nemělo být konzumováno,“ vysvětlila pro Kupi.cz tisková mluvčí Eliška Froschová Stehlíková. Dodává ale, že situace se řeší individuálně: „V tomto ohledu ovšem spoléháme na poctivost zákazníků a nastalé situace řeší se zákazníkem konkrétní zaměstnanec. K tomu účelu nám slouží koncept vstřícnosti, na kterém dlouhodobě pracujeme. Naši kolegové v prodejnách absolvují školení ohledně toho, jak a jakou formou komunikovat i jak postupovat při krizových situacích.“
Kaufland
Podle tiskové mluvčí Renaty Maierl řetězec Kaufland podobné případy neposuzuje jako porušení pravidel, pokud je zboží nakonec zaplaceno: „Konzumace pečiva na prodejní ploše není trestná, pokud zákazník pečivo zaplatí na konci svého nákupu.“
Albert
I řetězec Albert potvrzuje, že chápe rodiče, kteří během nákupu nabídnou dětem rohlík nebo pití: „V prodejnách Albert se snažíme zákazníkům nakupování co nejvíce usnadnit a zpříjemnit. Máme proto pochopení pro rodiče, kteří dají už během nákupu svým dětem pití nebo rohlík a zaplatí až při odchodu,“ uvedl pro Kupi.cz Jiří Mareček, ředitel komunikace.
Je jasné, že malé dítě pojem vlastnictví nechápe a když vidí jídlo, tak po něm sahá. Od toho tam ale má rodiče. Ti už jsou dost staří na to, aby chápali, že zboží, které nezaplatili, nemohou ani jíst. I malému dítěti můžete vysvětlit, že si něco prostě brát nemůže a musí počkat až ven. Samozřejmě úměrně věku. Ale rodiče ho snad mají od narození a mohli by vědět, co na něj platí. A pokud se musí nutně něčím cpát už v obchodě, není nic jednoduššího, než mu vzít svačinku z domova. Ono to jde, jen chtít, milé matky. Sice to většinou prochází, ale můžete i ošklivě narazit. A vy pak budete ta propadající.
Zdroj informací: https://www.kupi.cz/magazin/clanek/36696-dite-sni-jidlo-pred-zaplacenim?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=1492801&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box