Článek
Evropská unie nyní řeší zpřísnění lékařských prohlídek seniorských řidičů a odebírání řidičských průkazů po dosažení určitého věku. Jaký věk by to byl zatím nebylo stanoveno. Podle statistik sice starší řidiči způsobí méně nehod, ale následky těchto nehod bývají fatálnější. Řidiči nad 75 let mají podle statistických dat vyšší úmrtnost při dopravních nehodách než průměrná populace. Proto se Evropská unie na tuto věkovou skupinu teď zaměřila.
Pokud jde o české řidiče, jedinou změnou by pro ně bylo odebírání řidičáku, protože české zákony jsou ohledně zdravotních prohlídek seniorů mnohem přísnější, než to, co navrhuje unie.
Zatím ještě není nic definitivně rozhodnuto, ale zřejmě uspěje návrh na zkrácení platnosti řidičského oprávnění pro osoby nad 70 let. Tyto osoby by pak podle nové nadnárodní směrnice EU musely absolvovat kompletní lékařský test způsobilosti každých pět let. U nás ale kontrole podléhají už řidiči od 65 let věku a musí chodit na kontroly nejprve po třech, později dokonce po dvou letech. Ale nejásejte, ke zmírnění podle EU u nás nejspíš nedojde.
Jedinou změnou, která by mohla postihnout i české řidiče, je odebírání řidičských oprávnění po dovršení určeného věku. Jestli na to ale skutečně dojde, je zatím otázkou. Jak to tak bývá, členské státy se nemohou shodnout. Nejvíce pro navrhované změny je Španělsko a Itálie, naopak největším a nejhlasitějším kritikem je Francie. Největší zastánci změn poukazují například na to, že s přibývajícím věkem skutečně klesají reakční schopnosti řidičů a zhoršuje se orientace v novém prostředí nebo za zhoršených podmínek. Odpůrci s Francií v čele, zase argumentují, že by šlo o diskriminaci lidí na základě věku bez ohledu na skutečné schopnosti.
Senioři mohou sami poměrně snadno zhodnotit, zda stále zvládají řízení jako dřív, nebo by ho již měli raději vzdát. Existují jednoduché způsoby, jak si udělat malý „sebehodnotící test“ – například si zaplatit kondiční jízdu s instruktorem, požádat o kritické zhodnocení někoho z rodiny nebo si zahrát pár nějakých reakčních her na mobilu, což hodně napoví. Jasné signály, že by už senior neměl řídit, jsou opakované zmatkování při řízení, problémy s orientací, pomalé nebo neadekvátní reakce, časté „ťukance“ do ostatních aut nebo patníků a stres při každé jízdě. V takovém případě je na místě začít využívat MHD nebo se nechat vozit rodinou – zdraví a bezpečnost všech účastníků provozu by měly mít přednost!
Problémem může být jen značná netolerance vůči seniorům v české MHD (často a zřetelně prezentována i zde) a neochota je pouštět sednout. Pokud se senior musí obávat o vlastní zdraví, protože se v tramvaji prostě neudrží a mohl by se pádem vážně zranit, raději zvolí auto, i když se už na řízení moc necítí.
---
Zdroj informací:
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/35067-eu-resi-odebrani-ridicaku-seniorum?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box