Hlavní obsah
Umění a zábava

Televizní boom sci-fi devadesátých let. Proč lidi právě sci-fi tak milují?

Foto: Vygenerován pomocí OpenAI

Za otce science fiction byl považován už Verne. Největší dosavadní rozkvět tohoto žánru ale přišel v devadesátých letech minulého století.

Článek

Proč byl právě v devadesátých letech takový boom žánru sci-fi a proč byly (a u mnohých stále jsou) tehdejší seriály tak oblíbené?

Devadesátá léta byla pro žánr sci-fi doslova zlatou érou. A zdaleka ne jen u nás. V televizi i filmu vznikla řada kultovních děl, která dodnes ovlivňují tuto popkulturu. Ale proč právě tehdy? Co způsobilo tak obrovský vzestup popularity vědecko-fantastických příběhů?

Devadesátá léta byla obdobím určitého optimismu. Studená válka skončila, svět zažíval technický rozmach a internet začínal být součástí běžného života. Technologie, které předtím působily jako vzdálené sny, se stávaly realitou — a lidé začali víc přemýšlet o budoucnosti. Když už máme tohle, co bude za pár století? Sci-fi příběhy nabízely pohledy na to, kam až by se lidstvo mohlo dostat, ať už v pozitivním (např. „Star Trek: Nová generace“) nebo temnějším smyslu (např. „Akta X“).

S nástupem digitálních technologií bylo možné na obrazovkách ukazovat dosud nevídané věci — vesmírné lodě, mimozemšťany nebo virtuální světy v mnohem větší kvalitě než kdy dřív. Seriály jako „Babylon 5“ nebo „Stargate SG-1“ využívaly nové triky, které je vizuálně přiblížily filmovým produkcím, což dřív nebylo běžné. To přitáhlo širší publikum. Hlavně právě Babylon 5 byl průkopníkem počítačových efektů. Takže zatímco si třeba tvůrci Star treku „hráli“ s lodičkami na niti, Babylon 5 byl vytvářen čistě digitálně.

Devadesátková sci-fi nebyla ale jen o efektech. Tvůrci kladli důraz na komplexní příběhy, morální dilemata a hlubší otázky o společnosti, technologiích a lidství.
Například „Akta X“ kombinovala sci-fi se záhadami a hororem a stala se fenoménem díky své schopnosti budovat napětí a konspirační atmosféru.
„Star Trek: Nová generace“ a později i „Deep Space Nine“ a „Voyager“ zase zkoumaly etické otázky a politiku v kulisách mezihvězdné federace.

Po osmdesátých letech plných akčních filmů a sitcomů bylo publikum připravené na žánrové experimenty. Sci-fi nabídlo něco jiného — kombinaci dobrodružství, filosofie, akce a nových světů. Navíc televize začala investovat do dlouhodobějších projektů s propracovaným příběhem, které odměňovaly věrné diváky.

Devadesátky byly i obdobím rozkvětu fanouškovských komunit. Konvence, fanziny a později internetová fóra umožnily fanouškům diskutovat, vytvářet teorie a udržovat popularitu seriálů mezi sezónami. Seriály jako „Buffy, přemožitelka upírů“ nebo „Hvězdná brána“ měly oddané fanoušky, kteří aktivně podporovali jejich další pokračování. Samozřejmě fanoušci sci-fi a jejich setkání nebyly doménou až devadesátých let. Už mnohem dříve fungovala třeba fanouškovská základna Star treku a právě díky nezdolnosti fanoušků Star trek neskončil svojí televizní pouť předčasně.

A příklady těch nejlepších seriálů?

The X-Files, (1993–2002)

Agenti FBI Fox Mulder a Dana Scully vyšetřují paranormální jevy, konspirace a mimozemské únosy.
Proč to bylo výjimečné: Seriál mistrně kombinoval horor, thriller a sci-fi. Byl průkopníkem v budování dlouhodobé hlavní dějové linie (tzv. „mythologie“) i v epizodách „monster of the week“. Chemie mezi hlavními herci a atmosféra tajemství dělaly z Akt X kultovní záležitost.

Star Trek: Hluboký vesmír devět (Deep Space Nine, 1993–1999)

Seriál se odehrával na vesmírné stanici poblíž strategické červí díry. Zabýval se politikou, válkami a duchovními otázkami.
Proč to bylo výjimečné: DS9 šel temnější cestou než předchozí Star Trek série. Nabízel komplikované postavy, morálně šedé situace a kontinuální příběhové oblouky, což bylo v té době u sci-fi seriálů vzácné.

Babylon 5 (1993–1998)

Politická a vojenská dramata na diplomatické stanici Babylon 5 v době, kdy se schyluje k velké galaktické válce.
Proč to bylo výjimečné: Tvůrce J. Michael Straczynski měl od začátku pětiletý plán — kompletní příběhový oblouk. Seriál byl revoluční svým přístupem k dlouhodobému vyprávění a důrazem na následky činů postav.

Stargate SG-1 (1997–2007)

Tým SG-1 využívá antické zařízení „hvězdnou bránu“ k cestování na jiné planety a ochraně Země před mimozemskými hrozbami.
Proč to bylo výjimečné: SG-1 spojil akci, humor, dobrodružství a mytologii. Měl široký epizodický formát i pokračující příběhové linie. Navíc vytvořil bohatý vesmír, který vedl k několika spin-offům.

Buffy, přemožitelka upírů (Buffy the Vampire Slayer, 1997–2003)

Dospívající dívka Buffy bojuje proti upírům, démonům a dalším nadpřirozeným silám.
Proč to bylo výjimečné: I když není čistě sci-fi, Buffy skvěle kombinovala fantasy, horor a sociální témata (dospívání, identita, ztráta) a zcela redefinovala žánr „teen série“. Získala si kultovní status díky chytrému scénáři a emoční hloubce.

Star trek Voyager (1995-2001)

Vesmírná loď ztracená 75 tisíc světelných let od Federace se vydává na cestu k domovu. Cestou zažívá úžasná dobrodružství, o některé členy posádky přichází, jiné získává. Seriál byl ve své době výjimečný i v tom, že kapitánem lodi byla žena. Dnes už se nad tím nikdo nepozastaví, v devadesátých letech to ještě úplně běžně nebylo.

---

Zdroj informací:

www.imdb.com

https://gizmodo.com/how-science-fiction-conquered-television-in-the-90s-1847337656

https://www.syfy.com/syfywire/oral-history-of-babylon-5

https://www.polygon.com/tv/2019/10/17/20919256/90s-sci-fi-tv-best-shows-babylon-5-x-files-star-trek

JustWatch.com

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz