Hlavní obsah
Názory a úvahy

Guru Jurečka má práci pro všechny

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: S laskavým svolením Pavly Matějů z www.pavlamateju.eu

Pavla Matějů, Mask, crayon on paper, 42 × 29 cm, 2023

Jak se hledá práce v Česku.

Článek

Mám zkušenost s mou známou, která má IQ nad 140, skvělou kvalifikaci v oboru správy nemovitostí, zemědělství, businessu a vůbec a která nemá žádné jiné viditelné stigma, kromě svého vysokého IQ, a nemůže najít práci již půl roku. Napsala dokonce i panu ministrovi a jakýsi automatický úředník, kterého pan ministr pověřil, ji odkázal na weby, které již ona velmi důvěrně zná. Chtěl, aby v jednom měla jasno. Zcela jistě práci pro ni má. Přeci nakrásně může jít do Penny, do Lidlu nebo montovat součástky do čínských fotovoltaických panelů. Realita pracovního trhu v Česku je tristní. Ale oficiální propaganda hovoří jasně. Práce je! Jen kdybyste pracovat chtěli, kůže líné!

Co se za tímto nechutným povzbuzování do práce skrývá? Fakt, že v Česku jen tak na práci, která odpovídá vaší kvalifikaci, nenarazíte. Tedy pokud nejste zrovna člověk naturelu úřednického a baví vás si práci vysedět, případně v ní zůstat do konce životního období příští vlády. Nebo se taky můžete rekvalifikovat na sociálního pracovníka či ajťáka. Pane Bože, řekněte mi, co s těmi všemi IT specialisty a sociálními pracovníky a asistenty budeme dělat?

Inzeráty firem jsou kapitola sama pro sebe. Na největším pracovním portále v Česku jobs.cz se dějí věci. Firmy tam běžně inzerují jednu prominentní pozici za druhou a to často po dobu delší než 6 měsíců. Inzeráty na marketingové či obchodní ředitele nebo CEO se periodicky opakují, pro tutéž firmu ty stejné pozice. Buď je firma tak hloupá, že vždy šáhne vedle a musí si inzerát znovu zadat, nebo je to prostě jen reklama. Falešná reklama na růst firmy. Ano, firmy tvrdí téměř v každém druhém inzerátu: „Stále rosteme…“ Přeci jste slyšeli, že žádný strom neroste až do nebe.

A to není všechno. Překvapivě rok po začátku války na Ukrajině (a sankcích na Rusko) se začaly ozývat dosud neznámé výrobní firmy rozeseté jako houby po dešti po ploše celé ČR. Potřebují prodat vše od šroubků až po atomovou hlavici, tedy spíše její příslušenství a jako prodejce si představují člověka vzdělaného v jejich oboru mluvícího minimálně čtyřmi světovými jazyky. Náhoda? Určitě je hodně polyglotů, kteří se celý svůj život nezabývali ničím jiným než angličtinou, španělštinou, němčinou, ruštinou a šroubky do atomových hlavic. České firmy mají vskutku fenomenální zahraniční rozměr. Chtějí obchodníka pro styk se zahraničím, který nejen obchoduje, ale nikam nejezdí, vše řeší z kanceláře a hlavně se vyzná v celním odbavení a za to dostane 25 tisíc na účet.

Firmy však jdou čím dál víc na jistotu. Takový typický inzerát na obchodníka vypadá takto. „Hledáme seniorního/juniorního obchodníka, pokud neumí obchodovat, nevadí, zaučíme.“ Nebo: „Hledáme obchodníka, který obchoduje z kanceláře“. Pan Baťa a jemu podobní by se z takové české podnikatelské neumětelství a kutilství obraceli v hrobě. Firma samozřejmě uvádí pro každého top zaměstnance řádné benefity. Většinou je tučně uvedena káva na pracovišti, respektive vynikající káva kdesi z Fair Trade. Tedy takový oprašovaný komunistický nižší standalone až na to Fair Trade. Když je v inzerátu pro obchodníka či markeťáka uveden automobil, můžete si být jisti, že je to 50 na 50. Buď má firma nějakou starou „plečku“ (a to jsme v říši automobilového průmyslu, který podle všeho neustále roste), anebo auto prostě není a časem se prý nějak zajistí. A vůbec na nové auto se musí přeci čekat nejméně půl roku, ale nezoufejte, před půl rokem jsme je objednávali. Nepřipomíná vám to něco? Vítejte v Česku, zemi profesionálního businessu, kde najde práci každý, akorát ne takovou, jaká se mu nabízí na pracovním trhu.

Někdo by mohl namítnout, no a co, kdo chce pracovat, tak pracovat může. A vůbec vy všichni dlouholetí odborníci na zahraniční obchod, marketing, vědu a komunikaci, pedagogiku, o co vám jde? Léta jste studovali školy, léta budovali tuto zemi a teď máte přeci novou příležitost. Běžte do Penny. Tam je vás třeba. Pak v supermarketu nakupuje pán či paní na vysoké obchodní či politické pozici, který neumí dát dohromady kloudnou větu, a obsluhuje ho dlouholetý odborník na mezilidskou komunikaci. Připadá vám to normální? Ano, on svou práci zvládne, ale nebylo by spíše lepší, kdyby v supermarketu pracoval současný ministr, který komunikaci vůbec nezvládá a ještě méně zvládá organizovat práci druhým a prostě si jen vyměnili místa? Pak by byl svět v pořádku, uff, to mi připomíná reklamu na jeden známý hypermarket. Zase jedna noční pracovní můra…

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz