Článek
Neplatí to možná u influencerů, idolů a ikon, kteří ničím originální ani zajímaví nejsou, jen se nacpali do centra pozornosti davu, jehož samotného jsou malou kopií a zástupcem. Pak davy baculek obdivují baculky, křiklouna obdivují davy křiklounů, pitomce davy pitomců, pošuka davy pošuků a nafintěné krasotinky davy fiflenek. Ano, ti se ani kopírovat od sebe nemusejí, ti jsou jeden dav lidí se shodnou charakteristikou.
Originálního člověka ale tím, že ho nakopírujete, rozhodně nepotěšíte. Parazitujete tím totiž na jeho originalitě. Pamatuji si na konkrétní případy, kdy například jeden ochotnický spolek nakopíroval do posledního detailu hru a výraz jednoho známého herce a vystupoval s ní na veřejnosti, a tomu nakopírovanému herci, když přijel na návštěvu s jiným vystoupením shodou okolností do stejného města, nadšeně ukazovali, jak ho ten místní ochotník ve svém představení dokonale kopíruje. Ono by to bylo skoro na osočení z kradení umělecké licence na vlastní výraz, onen herec si ale asi nejspíš spočítal, že přejít takovou dávku pitomosti s úsměvem bude pro něj výhodnější.
Nebo další příklad, když cestovatelka píšící blog o cestě ve vzdálené zemi přijela z cest, dostala od svého ne zrovna bystrého nadšeného obdivovatele knihu o cestování právě v této zemi od jiného cestovatele. Co na to říct?
Uvědomte si, že když kopírujete někoho, kdo se vám líbí a je pro vás zajímavý nebo obdivujete jeho originalitu, neprokazujete mu tím čest ani ho tím nepotěšíte nebo nenadchnete. Naopak. Okrádáte ho tím o jeho originalitu, otravujete ho a hlavně mu dáváte jasně najevo, že vy mu nemáte kromě něho samotného co nabídnout.
Tady by se hodila přidat geopolitická poznámka, že právě soustavným kopírováním Západu si v nedávné minulosti mnohé především asijské země právem vysloužily od Evropanů a Američanů skryté opovržení a oficiálně nevyřčenou pozici neoriginálních oslů, kteří nemají Západu kromě svých nerostných surovin a otrocké práce v zásadě co nabídnout.
Pokud nejste oslové, prostě originální lidi nekopírujte. A je jedno, jestli se jedná o originalitu profesionálního umělce, o originalitu osobního stylu a výrazu, o originalitu tvůrčího myšlení, o originalitu řemeslníka nebo kuchařky či o originalitu hospodského vtipálka nebo kohokoli jiného.
Prokazujte jim svůj obdiv jinak. Nabídněte jim za jejich originalitu něco, co máte vy sami za sebe, co by naopak takový originální člověk mohl potřebovat, i kdyby to byly třeba peníze nebo švestkový koláč či pomoc s dlaždičkami v koupelně.
I originální lidé, umělci, tvůrci, vtipálci a myslitelé takové věci potřebují. Co ale rozhodně nepotřebují je vidět více či méně zdařilé kopie sebe sama a pitomce, který ještě čeká, že ho za to kopírování pochválí.