Článek
První prototyp tohoto modelu postavil již v roce 1954 inženýr M. Bonnafous, Citroën pak o tři roky spustil sériovou výrobu, ale vyrobeno bylo necelých 700 kusů.
Za malým počtem dochovaných kusů je zřejmě fakt, že model Sahara byl určen zejména pro francouzské kolonie na severu Afriky, kde je využívali naftaři a armáda, a auta tak byla vystavená nejextrémnějším podmínkám. Díky výkonu dvou motorů a nízké hmotnosti byla v Saharské poušti oblíbená.
Citroën 2CV 4×4 Sahara: Neobvyklý mistr terénu
Citroën 2CV, známý svou jednoduchostí a spolehlivostí, se stal ikonou mezi vozy. V roce 1958 však Citroën představil něco opravdu nečekaného: 2CV 4×4 Sahara, dvoumotorový terénní vůz určený pro francouzské kolonie v Africe a odlehlé oblasti Francie.
Technický zázrak
Citroën 2CV 4×4 Sahara byl unikátní díky svému dvojitému pohonnému systému. Měl dva 425cc, dvouválcové motory – jeden vpředu a druhý vzadu – každý s vlastním převodovým ústrojím a palivovou nádrží. Řidič mohl nezávisle ovládat oba motory, což umožňovalo přepínat mezi pohonem předních kol, zadních kol nebo všech čtyř kol. Tento design byl nejen inovativní, ale také praktický, protože i při poruše jednoho motoru mohl vůz pokračovat v jízdě na druhý motor.
Konstrukce a výroba
Mezi lety 1958 a 1971 bylo vyrobeno pouze 694 kusů tohoto unikátu. Vysoká cena ve srovnání se standardní 2CV znamenala, že Sahara zůstala relativně vzácná. Vůz měl nezávislé zavěšení kol, které bylo ideální pro jízdu v náročném terénu, a díky své nízké hmotnosti byl velmi schopný i mimo silnice. Rezervní kolo bylo umístěno na kapotě, podobně jako u vozů Land Rover, což dodávalo autu charakteristický vzhled.
Nasazení a dědictví
Sahara byla původně navržena pro použití francouzskými ropnými prospektory v severní Africe, kteří potřebovali vozidlo schopné zvládat extrémní podmínky pouště. Tento model byl oblíbený i mezi vojenskými a záchrannými jednotkami díky své odolnosti a jednoduché opravitelnosti.
Dnes je Citroën 2CV 4×4 Sahara vysoce ceněn mezi sběrateli. Jen málo exemplářů přežilo náročné podmínky, ve kterých byly používány, což ještě zvyšuje jejich hodnotu. Tyto vozy se mohou prodávat za ceny v rozmezí od 100 000 do 200 000 USD.
Součást automobilové historie
Citroën 2CV 4×4 Sahara je skvělým příkladem inženýrského důvtipu a inovace. Tento vůz nejenže ukázal schopnost Citroënu přizpůsobit se a inovovat, ale také zanechal trvalý otisk v automobilové historii. Sahara, se svými dvěma motory a terénními schopnostmi, zůstává jedním z nejvýjimečnějších vozů, jaké kdy byly vyrobeny.