Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Fámy a mýty bobtnají, automobilky však o nedostatcích elektromobilů mlčí. Pochopitelně

Médium.cz je otevřená blogovací platforma, kde mohou lidé svobodně publikovat své texty. Nejde o postoje Seznam.cz ani žádné z jeho redakcí.

Foto: Life24

Dobíjení elektromobilu

Je to pořád dokola. Pořád stejné argumenty. Nulové emise, zrychlení jako sporťák, ticho na palubě a dojezd až… Vypadá to, že elektromobily nemají žádnou chybu. Mají. A ne jednu.

Článek

Téma elektromobility hýbe motoristickou společností, a nejen tou českou. Trnem v oku jsou pro některé motoristy například dotace. Poslechnout si o tom můžete v podcastu 30 Minut Lajfu. Ukazuje se totiž, že elektromobilita je poměrně dost drahá, není vskutku pro každého a auta nejsou zase tak úžasná, jak by se mohlo z reklamních sdělení jednotlivých výrobců zdát.

Auta jako každá jiná

Jsou to totiž auta jako každá jiná, tedy kromě pohonu, samozřejmě. A stejně tak jako každá jiná auta, mají i elektromobily spoustu nedostatků. O těch se ale moc nemluví. Z vlastní zkušenosti zkusím některé přiblížit. Ne o všech se totiž obecně mluví.

Pomohla dotace a odpočet DPH

Elektromobil jsem si pořídil ze zvědavosti a musím se přiznat, že k rozhodnutí ho koupit výrazně pomohla dvousettisícová dotace a také možnost odpočtu DPH. Auto v ceně 1,7 miliónu korun mě tak přišlo o cca půl miliónu levněji. Nebýt této možnosti, elektromobil bych si nekupoval. Takhle mám za cenu Škody Superb auto na technologicky vyšší úrovni, se zrychlením za necelé 4 sekundy a papírovým dojezdem 520 kilometrů. A jaké má tedy auto chyby? No, má jich hned několik.

Zrychlení za 4 sekundy? K čemu?

Výrobci nejčastěji komunikují dva základní parametry. Zrychlení auta a jeho dojezd. Zatímco dojezd je důležitou hodnotou, a to i přes to, že vždy se uvádí „dojezd až xxx kilometrů“, zrychlení už tak mnoho zajímavé není. Alespoň ne pro zodpovědnou českou rodinu, která vyznává udržitelný způsob života. Ostatně, jak může být silný vůz v rukou nezodpovědného řidiče nebezpečný hovoří nedávná nehoda silného elektromobilu v Praze 9. Nebo snad máte pocit, že maminka, která bude vozit autem děti do školy a na kroužky, bude řešit, zda auto zrychlí za 8 nebo za 4 sekundy? Nebude. Ani u nás to neřešíme. Myslím, že běžný uživatel bude řešit spíše tyto parametry:

Cena auta

Cena auta je asi aktuálně tou největší překážkou pro větší zastoupení elektromobilů na trhu. Rodinné, plně elektrické auto stojí pořád nejméně milión korun, přičemž auto stejné kategorie, ale se spalovacím motorem, se dá pořídit o 300 a více tisíc levněji. Příkladem může být Škoda Enyaq za základní cenu 1.324.000,- Kč a Škoda Kodiaq, která začíná na ceně 980.000,- Kč. Rozdíl cca 350 tisíc korun znamená při rozdílu v nákladech na palivo přibližně 200 tisíc kilometrů. Upřímně – kdo z vás a za jak dlouho, takovou porci kilometrů najedete? Za deset let?

Servis auta

Další věc, o které automobilky zrovna moc nemluví. Servis elektromobilu totiž nemůžete svěřit jen tak někomu. Je potřeba zajet do autorizovaného servisu, který má nejen potřebné vybavení, ale také disponuje firemním know-how. Zkuste přijet s elektromobilem do nějakého neautorizovaného servisu s tím, že vám něco nejde. Budete odkázáni na autorizovaný servis. A ne každý autorizovaný servis umí opravovat elektromobily. Takže na problém je zaděláno

Dojezd a dobíjení

Všichni výrobci komunikují „dojezd až xxx kilometrů“. Jakmile ale naložíte do auta celou rodinu, přibalíte zavazadla na týdenní dovolenou u moře v Chorvatsku, nebo ještě hůře na lyže do Alp, zjistíte, že když pojedete po dálnici standardní „stotřicítkou“ bude deklarovaný dojezd až o desítky procent nižší. Fanoušci elektromobility sice tvrdí, že to není problém, že než si dají kávu mají auto nabité, atd… No, moje zkušenosti jsou úplně jiné. Od toho, že na místě pro elektromobily parkuje auto se spalovacím motorem, až po situaci, kdy dobíjení nelze spustit. A už se mi také stalo, že se stojan zablokoval a musel jsem volat na příslušnou společnost, kde na dálku museli stojan restartovat. Musíte se prostě smířit s tím, že dobíjení není čerpání paliva. Je to úplně jiný „zážitek“

Orientace na „tabletovou“ architekturu

Fanoušky „jablečných“ výrobků to baví. Mě ne. Nechat auto, aby samo rozhodlo, jestli chci jet dopředu nebo dozadu? Dávat zpátečku softwarovým tlačítkem na displeji tabletu? Nic pro mě. Stejně tak mi chybí páčky pod volantem na ovládání stěračů, otočné kolečko na ovládání hlasitosti nebo klimatizace. Vyhřívání sedadel je v mém autě úkon na čtyři kliknutí. Hrůza…

Zůstatková hodnota auta

Zůstatkové ceny auta se bojím nejvíc. Elektromobily zlevňují, tím pádem klesá i jejich cena na sekundárním trhu. Navíc ve společnosti stále panuje obava z toho, že použitý elektromobil bude mít problémy s baterií a bude hrozit až stotisícová investice do opravy. To vše se do zůstatkové ceny auta negativně promítá.

Automobilky mýty a fámy nezvládají vyvracet

O elektromobilech koluje také spousta mýtů, polopravd a zkreslených informací. Přijde mi však, že automobilky nevyvíjí žádné úsilí tyto mýty vyvracet. V diskuzích pod články se tak stále můžete setkat například s názorem, že se s elektromobilem nemůže vjet do myčky, nebo že po třech až pěti letech provozu bude potřeba vyměnit baterii v ceně půl miliónu korun.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz