Článek
Problematika přetočených tachometrů se jako červená nit táhne tímto odvětvím snad od chvíle, kdy se po roce 1989 začaly objevovat první soukromé autobazary, a kdy různí dovozci ojetin začali do republiky vozit auta, která se v Německu dala koupit za pár marek. Svého času to bylo velmi žhavé téma. Ne snad, že by dnes nebylo, přetáčí se údajně stále, ale do hry vstupují v čím dál tím větší míře další podvody a švindly.
Ojetá auta prodával 15 let, překvapí ho máloco
O tom, co zájemcům o ojeté auto hrozí, si s námi povídal Pavel, který pracoval jako prodejce v jednom pražském autobazaru. Nepřál si, abychom uveřejnili jeho jméno, použijeme tedy jenom to křestní, a i to jsme změnili. Identitu Pavla ale známe a osobně jsme s ním hovořili. V různých autobazarech pracoval v součtu téměř 15 let, dá se tedy hovořit o tom, že má s prodejem ojetých aut poměrně slušné zkušenosti.
Stočené tachometry prý nejsou to nejhorší
Podle Pavla se většina zájemců o ojetinu soustředí právě na přetočené tachometry. „To je sice správné, ale často jim uteče mnohem zásadnější věc, a to je zatajená havárie auta.“ Podle Pavla se totiž do Česka ve velkém vozí havarované vozy ze zahraničí, které se opraví a prodávají jako nehavarované. „Bohužel, velmi často jde o opravy v různých soukromých dílnách v Polsku, kde to dokáží opravit levněji než u nás, ale s kvalitou si tam moc hlavu nedělají. Hlavně ať to pěkně vypadá“, říká Pavel, podle kterého se pak takové vozy objevují i v české inzerci, kde však není o prodělané havárii ani slovo.
Havárii prý prodělalo až 60 % prodávaných aut
Že jde o závažné téma potvrzuje i společnost Cebia, která ve svém Cebia reportu říká, že podíl aut, která se prodávala bez informace o havárii, je dlouhodobě vysoký a prakticky neměnný a neodpovídá skutečnému podílu aut, která nebyla v minulosti havarovaná. Ve skutečnosti je po větším poškození či havárii zhruba 60 % prodávaných aut. Zatajování havárií a poškození je dlouhodobě nejčastější – a také nejvýnosnější – nekalou praktikou při prodeji ojetých aut.
Chtějí levná auta, mají je mít
Podle Pavla se podíl aut, u kterých jejich původní majitelé nebo prodejci zatajují havárii, neustále zvyšuje. „Lidé chtějí levná auta a prodejci se tomuto požadavku přizpůsobují. Opravují totální havárie a klienti jsou spokojení. Jenže mnohdy na úkor bezpečnosti“, uvažuje Pavel. Ostatně o tom, co vše se na trhu s ojetinami děje za šílenosti, si můžete poslechnout v podcastu 30 Minut Lajfu. A myslím, že budete zírat…