Článek
Děti, které jsou na prvním nebo druhém stupni základní školy, vstoupí do úplně jiného pracovního světa než ten, který známe dnes. Odborníci odhadují, že v České republice do roku 2035 zaniknou statisíce pracovních míst, ale zároveň vznikne ještě více nových. Tyto změny přinesou velké výzvy, ale i příležitosti.
Které profese jsou ohrožené
Umělá inteligence (anglicky AI - Artificial Intelligence) a automatizace nejvíce ohrožují práce založené na opakujících se úkolech. Patří sem například rutinní kancelářské úkony, administrativa, přepisování dat, ale také některé manuální profese. Ohroženi jsou například prodavači, montážní dělníci, uklízečky, část pracovníků v dopravě a skladování nebo zákaznická podpora. AI dokáže už dnes napsat kvalitní email, vytvořit obrázek, přeložit článek, vygenerovat právní dokument nebo připravit marketingový návrh. To znamená, že se změní i práce grafiků, novinářů, překladatelů, právníků nebo marketérů. U některých profesí se sníží počet lidí, u jiných se práce úplně promění.
Jaké profese naopak porostou
AI sice některé pozice nahradí, ale zároveň vytvoří zcela nové příležitosti. Velký růst čeká profese spojené s technologiemi, daty a bezpečností. Firmy budou potřebovat odborníky na AI, programátory, datové analytiky a odborníky na kybernetickou bezpečnost.
Další velkou oblastí je zdravotnictví a péče o seniory, protože naše populace stárne. Vedle lékařů a sester poroste poptávka po pečovatelích, asistentech a specialistech na moderní zdravotní technologie.
Zajímavé příležitosti přinese také přechod na ekologičtější hospodářství. Vzniknou nové profese v oblasti obnovitelných zdrojů, energetických úspor nebo udržitelné výroby.
V neposlední řadě poroste význam kreativních profesí. I když AI dokáže vytvářet obrázky nebo psát texty, lidská představivost a schopnost přijít s originálním nápadem zůstane nenahraditelná.
Jaké dovednosti budou děti potřebovat
Budoucí svět práce nebude tolik o tom, co si člověk zapamatuje, ale spíše o tom, jak rychle se dokáže učit a přizpůsobit se. Děti by si měly osvojit několik oblastí.
1. Digitální gramotnost
Děti budou muset umět pracovat s technologiemi a rozumět základům fungování AI. Nemusí být všichni programátory, ale základy programování a práce s daty jim otevřou cestu k mnoha profesím.
2. Kritické myšlení
Nepostradatelna schopnost, pomocí které dokáží posoudit, zda informace dává smysl a odkud pochází. AI dokáže vygenerovat text, který vypadá důvěryhodně, i když není pravdivý. Proto bude důležité, aby děti uměly ověřovat fakta a klást si správné otázky.
3. Kreativita a schopnost hledat nová řešení
Ty budou klíčové. Stroje zvládnou rutinní práci, ale lidská fantazie je a stále bude jedinečná.
4. Přizpůsobivost
Neboli ochota učit se novým věcem a rychle reagovat na změny. Technologie se vyvíjí tak rychle, že to, co se dnes učíme, bude za deset let zastaralé.
5. Komunikační a sociální dovednosti
Umět spolupracovat, vést tým, vyjednávat a vcítit se do potřeb druhých je něco, co technologie neumí.
Co se mění ve školách
České školství už začalo na tyto změny reagovat. Od září 2023 musely základní školy zavést nový rámcový vzdělávací program, který nejen výrazně navýšil hodinovou dotaci informatiky (na dvě hodiny v 1. stupni a čtyři hodiny na 2. stupni), ale také zavedl informatické myšlení jako klíčový princip výuky. Děti se už od prvního stupně učí základy programování, práci s daty a bezpečnému chování na internetu.
Postupně se do výuky dostává také téma umělé inteligence. Existují projekty jako AI dětem, které připravují učebnice, metodiky a kurzy pro školy. Cílem je, aby žáci chápali, co AI dokáže, jak ji používat, ale i jaká přináší rizika.
Novinkou je i projekt AIDIG, který má vzdělávat samotné učitele v digitálních a AI dovednostech. Pedagogové díky němu získávají školení, metodické materiály i podporu odborníků, aby pak dokázali nové technologie smysluplně využít.
Do budoucna se očekává, že se AI stane běžnou součástí výuky stejně jako dnes třeba internet. Učitelé budou moci pomocí AI připravit úkoly na míru jednotlivým žákům a lépe sledovat jejich pokrok.
Co můžeme dělat už teď
Rodiče i učitelé mohou dětem pomoci tím, že je podpoří v objevování technologií a rozvíjení zvědavosti. Nemusí to znamenat jen sedět u počítače. Programování se dá učit i hrou, logickým myšlením nebo tvořivými projekty.
Důležité je také vést děti k tomu, aby se nebály změn a braly je jako příležitost. Svět, do kterého vstoupí, bude jiný, ale může jim nabídnout spoustu možností, pokud budou připravené.
Budoucnost práce není jen o robotech a strojích, ale hlavně o lidech, kteří je umí smysluplně využít. A právě dnešní děti mohou být tou generací, která zvládne spojit technologie s lidskostí tak, aby to bylo ku prospěchu celé společnosti.