Hlavní obsah
Automobily a vozidla

Nahlédnutí do světa ponorek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Arjanne Burger / Pexels.com

Ponorka na volném moři

Ponorky jsou speciální druhy plavidel navržené pro operace pod vodou, kde provádí různé druhy úkolů. V přehledném článku se dočtete více o jejich historii a postupném vývoji.

Článek

Ponorky jsou speciální druhy plavidel, které jsou vybaveny schopností potápět se a vynořovat se, což jim umožňuje provádět různé úkoly pod hladinou moří a oceánů. Používají ve vojenské i civilní sféře, plní úkoly pro vědecké účely, ale některé společnosti nabízí určité typy ponorek taktéž ke komerčnímu potápění.

Historie ponorek

První pokusy

První zaznamenaný pokus o vytvoření ponorky pochází z roku 1620, kdy nizozemský vynálezce Cornelius Drebbel postavil dřevěnou ponorku s rudimentárním systémem pro dýchání vzduchu pod vodou.

Americká občanská válka

Během Americké občanské války (1861–1865) byly použity ponorky jako válečné nástroje. Nejznámější z nich byla CSS H.L. Hunley, první ponorka, která potopila nepřátelskou válečnou loď.

První světová válka

První světová válka přinesla rozsáhlý rozvoj ponorek. Německo hrálo v této oblasti významnou roli s ponorkami známými jako U-boaty. Tyto ponorky byly použity k napadání obchodních lodí spojeneckých sil, což mělo vážné důsledky pro námořní válečnictví.

Meziválečné období

Po první světové válce došlo k technologickému pokroku v oblasti ponorek, přičemž se zlepšovaly jejich výkony a schopnosti. Významnou událostí byla objednávka ponorky USS Nautilus Spojenými státy, první ponorky poháněné jaderným reaktorem.

Druhá světová válka

Během druhé světové války ponorky hrály klíčovou roli v námořním konfliktu. Německé U-boaty pokračovaly v potápění a napadání konvojů spojeneckých lodí. Na druhé straně se spojenecké síly vyvinuly protiponorkové taktiky a technologie.

Studená válka

Během období studené války byly ponorky využívány hlavně pro strategické jaderné odstrašování. SSSR a Spojené státy vyvíjely ponorky s balistickými raketami, které mohly nést jaderné hlavice.

Současnost

Moderní ponorky jsou vybaveny pokročilou technologií a mohou plout pod vodou po delší dobu. Slouží jak pro vojenské účely (např. výzvědné operace), tak pro vědecký výzkum a průzkum podmořských oblastí.

Typy ponorek

Útočné ponorky

Tyto ponorky jsou navrženy pro útočné operace proti námořním a pobřežním cílům nepřítele. Mohou nést torpéda, protilodní střely nebo protilodní střely s jadernou hlavicí.

Jaderně poháněné ponorky

Tyto ponorky mají jaderný reaktor jako svůj zdroj energie. Jaderný pohon umožňuje ponorkám dlouhodobé ponoření bez nutnosti vynořování, což jim poskytuje vyšší vytrvalost a dosah větších vzdáleností.

Jaderné ponorky, které mají neomezený provozní dosah díky jadernému reaktoru, jsou schopné dosahovat mnohem větších hloubek. Moderní jaderné ponorky obvykle dosahují hloubek kolem 300-500 metrů, ale některé pokročilé modely jsou schopny se ponořit ještě hlouběji.

Raketové ponorky

Speciální typy ponorek, které jsou vybaveny balistickými raketami s jadernými hlavicemi. Tyto ponorky slouží především jako součást jaderného odstrašení a jsou schopny vystřelit rakety na velkou vzdálenost.

Diesel-elektrické ponorky

Tyto ponorky používají dieselové motory pro pohon na hladině a akumulátory nebo palivové články pro pohon pod hladinou. Jsou obvykle menší než jaderné ponorky a jsou vhodné pro operace v blízkosti pobřeží.

Konvenční diesel-elektrické ponorky, které jsou běžně používány pro pobřežní operace, mají obvykle maximální ponořovací hloubku kolem 200-300 metrů. Tyto ponorky často používají dieselové motory na povrchu a elektrické motory při ponoření.

Mírové/neútočné ponorky

Některé ponorky jsou navrženy pro výzkum, průzkum a výcvikové účely. Tyto ponorky se zaměřují na sběr dat, průzkum mořského dna a testování nových technologií.

Může se jednat například o speciální hlubokovodní ponorky, které jsou navrženy pro výzkum oceánského dna a mohou dosáhnout extrémně hlubokých hloubek. Například americká ponorka třídy NR-1, která byla vyřazena v roce 2008, byla schopna dosáhnout hloubky až 910 metrů. Další specializované ponorky, jako například rusko-britská ponorka třídy Mir, byly schopny ponořit se až do hloubek přesahujících 6 000 metrů.

Ponorky pro komerční potápění

Různé společnosti komerčně nabízí ponorky určené pro rekreační potápění a turistiku. Takové ponorky pro jsou navrženy způsobem, aby poskytovaly bezpečnou a pohodlnou možnost prozkoumávání podmořského světa. Mají zpravidla hermeticky uzavřenou skleněnou nebo akrylovou kabinu, která umožňuje potápěčům sledovat mořský život a podmořské scenérie bez nutnosti potápění nebo používání potápěčské výbavy.

Komerční ponorky jsou často využívány v turisticky atraktivních oblastech s bohatým podmořským životem, jako jsou korálové útesy, vraky lodí či jiné zajímavé podvodní lokality. Tyto ponorky jsou obvykle navrženy tak, aby dokázaly pohodlně pojmout alespoň několik potápěčů najednou a umožňovaly jim panoramatický výhled na okolní podmořský svět.

Havárie ponorek

Havárie ponorek jsou mimořádně závážné události, ke kterým může dojít v případě selhání systémů ponorky nebo v důsledku působení vnějších faktorů. Tyto události mohou mít fatální důsledky pro posádku a ponorku samotnou. Níže je několik aspektů, které se týkají havárií ponorek:

Různé příčiny havárií

Havárie ponorek mohou mít různé příčiny, včetně technického selhání, lidské chyby, kolize s jinými plavidly, navigačních chyb, poškození v důsledku přírodních katastrof nebo úmyslného akce nepřítele.

Potápějící se ponorka

Pokud dojde k poruše systémů na palubě ponorky, může se stát, že začne postupně klesat směrem dolů. Pokud není problém rychle vyřešen, ponorka se může dostat do kritické situace a potopit se do větší hloubky, která již není bezpečná pro její konstrukci a posádku.

Proniknutí vody do ponorky

Proniknutí vody do ponorky je závažným problémem, který může vést k potopení ponorky. V případě poškození trupu nebo jiných systémů, které udržují vodotěsnost ponorky, může voda proniknout do vnitřních prostorů a ohrozit její stabilitu a pohyblivost.

Porucha potápěcího systému

Ponorky používají systémy pro potápění a vynořování, které jim umožňují ovládat hloubku. Pokud tyto systémy selžou, může to mít za následek neschopnost ponorky vynořit se z hloubky nebo se udržet na požadované hloubce.

Záchrana posádky

Záchrana posádky je nesmírně obtížná v případě havárie ponorky. Posádka může být uvězněna v ponorce ve velké hloubce nebo v prostředí s omezenými zdroji kyslíku. Záchranáři se musí spoléhat na specializovaná potápěčská plavidla a vybavení, aby se dostali k ponorce a zachránili posádku.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:
Potápěči

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz

Doporučované

Načítám