Článek
Zatím je to rozšíření [1, 2, 3] ve fázi studií, přičemž průměrně informovaného čtenáře napadnou dvě námitky. Za prvé, kanál byl zásadním způsobem rozšířen v letech 2014/2015 (přičemž plánované kapacity nikdy nedosáhl – o tom něco málo níže) a za druhé, je smysluplné uvažovat o rozšíření v této době, kdy húthijští teroristé útočí na jihu Rudého moře na nákladní lodě, nutí námořní dopravní společnosti volit delší trasu kolem Afriky, čímž se počet plavidel mířících do Suezského kanálu citelně snižuje?
Námitka je to logická, ale vedení kanálu myslí na vzdálenější budoucnost. Jestli odůvodněně, to je nesnadné odhadnout.
Modernizace průplavu 2014/2015
Aneb do roka a do dne. Současný prezident Egypta Abdel Fatah Sisi se do dějin zapíše – vedle toho, že úspěšně likviduje islamistické teroristy, zejména na Sinaji – jako velký stavitel. Namátkou: dopravní infrastruktura (sám jsem byl mile překvapen, když jsem se loni vrátil po mnoha letech na jih Sinaje, pozitivní změnou pokud jde o kvalitu silnic) nebo nové administrativní hlavní město a také Suezský kanál. Záměrem Sisiho vlády bylo tuto klíčovou vodní cestu, jeden z hlavních příjmů zahraniční měny, rozšířit a v určité délce i zdvojit (stavba by-passů), aby jí mohlo proplouvat víc lodí (rovná se víc dolarů do státní kasy). Z té doby se traduje pravdivá historka. Projektanti požadovali na celou akci tři roky. Sisi rozhodl, že hotovo musí být za 12 měsíců [4]. A bylo. Zahájení stavby: 5. srpna 2014. Dokončení: 6. srpna 2015. Doslova do roka a do dne. Byť některé práce pokračovaly i později. Kromě toho, v Egyptě se na veřejné výstavbě podílí zásadním způsobem armáda, obdoba někdejších našich Vojenských staveb.
Původní kanál byl jednosměrný. Konvoje lodí mohly jet buď severním nebo jižním směrem, nikoli v obou směrech současně. Čekat na sebe musely na k tomu určených místech. Cílem projektu Nový Suezský kanál (NSC) bylo na části délky průplav zdvojit (10 + 35 km; z celkových 193 km), na části rozšířit a prohloubit (27 km). Smyslem bylo zvýšit počet denně proplouvajících lodí z max. 49 na max. 97 [5], zkrácení doby proplutí a tím i čekací doby „ve frontě“. (Není to tak, že by loď připlula ze Středozemního moře nebo Suezského zálivu a bez jakýkoliv byrokratických procedur pokračovala plynule do kanálu. Navíc musí mít na palubě egyptského navigátora a plout maximální povolenou rychlostí, cca 9 uzlů – vynásobte číslem 1,852 a dostanete km/h, která je nízká, aby nezpevněné břehy nebyly poškozeny erozí od umělých vln).
Už v době stavby NSC někteří odborníci varovali, že světová ekonomika není v tak dobré kondici, aby mohlo být dosaženo kýženého cíle – denního počtu lodí, který by se blížil číslu 97. To by znamenalo ročně (pomineme přestupné roky) 35,405 tisíc lodí. K takovéto hranici se v dalších letech skutečný počet lodí ani zdaleka nepřiblížil. NSC tedy původní očekávání nesplnil, což můžeme ilustrovat na následujících číslech .
Počet lodí za rok 2013, tedy ve „starém kanálu“ … 16,596 tis [6]
Počet lodí v roce 2016, již v NSC … 16,833 tis [6]
V dalších letech stoupalo toto číslo jen pozvolna (pokud nedošlo k poklesu):
2017 … 17,550 [6]
2018 … 18,174 [6]
2019 … 18,880 [6]
2020 … 18,830 [7]
V roce 2021 byla poprvé překonána hranice 20 tisíc lodí za rok (20 694, to je 57 lodí denně) [7], tento trend pokračoval i v roce 2022 (23 851 lodí) [7] a také v prvních deseti měsících roku minulého, kdy bylo evidováno 22,029 tis plavidel [8]. Říjnová agrese Hamasu proti Izraeli, k níž se připojili na jihu Rudého moře jemenští teroristé útočící na lodě směřující do Suezského kanálu, pozitivní vývoj ukončila. V pondělí 19. února přiznal prezident Sisi, že od začátku roku klesly příjmy z provozování Suezského kanálu „o 40 až 50 procent“ [10] a šéf kanálu Rabie doplnil, jak se situace na jihu Rudého moře promítla do počtu plavidel. V prvních čtrnácti dnech roku 2023 využilo služeb kanálu 777 lodí (v průměru 56 denně) letos za stejné období 544 (39 denně) [10]. O to víc je s podivem, že v egyptských anglickojazyčných médiích se o gangsterismu a námořním pirátství húthijských teroristů eufemisticky píše jako o „napětí mezi západními silami a húthijskými rebely“ (tensions between Western powers and Houthi rebels).
Nová vize
A do této reality přichází správa průplavu s myšlenkou na další modernizaci. V zásadě má jít o zdvojení dosud jednosměrné části, 50 km na severu (od Port Saidu k by-passu Ballah) a 30 km na jihu (od Malého hořkého jezera do Suezu). Studii provádějí dvě mezinárodní organizace a týká se proveditelnosti, vlivu na životní prostředí, technických a stavební záležitostí a dalších. Po šestnácti měsících má být předložena prezidentovi a vládě a v případe schválení by se stavělo šest až sedm let (tedy už nikoli „do roka a do dne“). Financovat se má projekt z investičních zdrojů SCA, nikoli ze státního rozpočtu.
Je to tedy hudba poněkud vzdálenější budoucnosti, otázka je, zda předpokládané světové ekonomické oživení, pakliže k němu dojde, bude takové, aby se vyplatilo sypat bezpochyby nemalé peníze do takovéhoto projektu. Zatím by možná stačilo, kdyby se Egypt přiblížil k počtu lodí a zisku z využití průplavu, jak byl naplánován v souvislosti se stavbou NSC. V roce 2023 měl být přínos pro egyptskou státní kasu 13, 226 mld amerických dolarů [5], ve skutečnosti ve fiskálním roce 2022/2023 (1. 7. 2022 – 30. 6. 2023) dosáhl sice rekordní, ale přece jen nižší částky, 9,4 mld dolarů [11].
●
ODKAZY
[1]
[2]
[3]
[4]
[5]
[6]
[7]
[8]
[9]
[10]
[11]