Hlavní obsah
Názory a úvahy

K jednomu nápisu v budově OSN

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Výšková budova patřící ke komplexu OSN v New Yorku.

V pátek 19. ledna 2024 připomněl profesor ontologie a odborník na kabalu Michael Leitman, že v budově OSN v New Yorku je umístěn slavný verš neméně slavného perského básníka Saadiho Širázího.

Článek

Leitmanův článek byl publikován na blogu iDNES [1] a přináší i český básnický překlad onoho verše. Dovolím si nabídnout vlastní volné přebásnění:

Lidské bytosti součástí celku jsou,

s jednou podstatou a duší, mou i tvou.

Pakliže jeden stižen je bolestí,

ostatní sotva mohou žít v radosti.

Nechceš-li najevo soucit s lidským utrpením dát

označení člověk nesmíš si ponechat.

Na internetu najdeme řadu anglických verzí, také v české jazykovém prostředí by se jich jistě našlo více.

Proč o tom ale píšu.

Zaujala mě myšlenka onoho perského básníka uvedená v polovině jeho verše. Interpretováno soudobým jazykem, má-li problém jedna část celku, např. člen rodiny, má problém celá rodina. Podobně lidské tělo (máme-li bolestivý zánět zubu, sotva zažíváme pocit celkové pohody); totéž lze vztáhnout na jakýkoliv tým, soubor, společenství a konec konců i celý národ.

A proč mě ta myšlenka zaujala? Nalistujeme-li v Bibli první dopis apoštola Pavla adresovaný křesťanům v řeckém Korintu, čteme ve 12. kapitole tato slova: „Tělo není jeden úd, nýbrž mnoho údů. (…) Trpí-li jeden úd, trpí spolu s ním všechny. A dochází-li slávy jeden úd, všechny se radují spolu s ním.“ Ačkoli tato Pavlova slova se týkají života v prvotním křesťanském sboru („Tak jako tělo je jedno, ale má mnoho údů, a jako všecky údy těla jsou jedno tělo, ač je jich mnoho, tak je to i s Kristem. Neboť my všichni, ať Židé či Řekové, ať otroci či svobodní, byli jsme jedním Duchem pokřtěni v jedno tělo a všichni jsme byli napojeni týmž Duchem.“) a mají primárně duchovní význam, jejich poselství je možné zobecnit.

Co je ale neméně důležité. Zatímco Pavel psal svůj dopis do Korintu v polovině prvního století n. l., perský islámský básník Saadi Šírází tvořil ve 13. století n. l. Jakkoli jeho verš umístěný v budově OSN je hodný respektu a vede k hlubšímu zamyšlení, nelze přehlédnout, že podobnou myšlenku napsal křesťanský apoštol o 1200 let dříve. Takových případů, kdy byli muslimové „až ti druzí“, nalezneme při porovnání Bible a Koránu bezpočet.

Ne že by to mělo vždy něco zásadního znamenat, ale je dobré to vědět.

ODKAZ

[1]

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz