Hlavní obsah
Aktuální dění

Mlha na Ruzyni očima leteckého spottera

Foto: Pixabay

Ilustrační foto. Boeing 777 společnosti Emirates. Také o tomto typu stroje je v článku řeč.

Na Tři krále toho byly plné zpravodajské servery i odborné weby. Proto jen jednou větou. Technická porucha meteostanice v kombinaci s hustou mlhou ovlivnila provoz na ruzyňském letišti.

Článek

Pro cestující nepříjemná komplikace, pro pozorovatele leteckého provozu (spottera) vítané oživení. Jistěže: oživení v případě, že sedíte v teple domova u PC. Kdybych byl mezi postiženými, mluvil bych jinak. Ale byl jsem s nimi na dálku solidární.

O problému jsem se dozvěděl až před polednem. Poté, co jsem se vrátil ze zahrady, kde jsem ptáčkům doplnil zásoby. Blíží se mrazy, tak jim snad bude můj tříkrálový dárek k užitku.

Foto: Fotoarchiv Lubomíra Stejskala

Ilustrační obrázek. Fotomix pořízený na ruzyňském letišti. Autor článku před Airbusem A380.

Vždycky, když se dočtu, že na Ruzyni byly problémy, zpozorním. Mám to letiště rád, miluji jeho atmosféru a bývaly doby, když jsme jezdívali ze západních Čech na pražskou Homolku na odborná vyšetření (hodně brzy ráno na lačno), mnohokrát jsme po odběrech zamířili na letiště posnídat. Vztah k tomuto místu se těžko popisuje, jako každá srdeční záležitost. Prostě má pro svého genia loci.

Neobvyklé dění na Havlově letišti pro mě znamenalo změnu v programu dne, „mlha“ dostala přednost. Protože kolem poledne (SEČ) a později byla dohlednost stále velmi nízká, a tedy s ohledem na zmíněnou technickou poruchu znemožňující bezpečné přistání, zajímalo mě, jak konkrétně se to dotkne přilétajících strojů. Ne samozřejmě všech, vybral jsem si pouze dva spoje. Linku Oslo – Praha a Dubaj – Praha.

Foto: Lubomír Stejskal

Žánrový obrázek. Východ slunce před odletem z letiště v egyptském Šarm aš Šajchu.

OSLO – PRAHA

Jde o spoj provozovaný norskou společností Norwegian číslo DY1502. Její stroj Boeing 737 byl kolem poledne před Prahou, kde by za normálních okolnosti záhy přistál, předpoklad byl ve 12:05 (zde i níže uvádím SEČ). Z mezinárodního letiště Oslo – Gardermoen odletěl boeing v 10:28, mlha v Praze ovšem cestujícím zásadně zasáhla do jejich očekávání.

Stroj nepřistál, udělal nad Prahou a okolím dva oblety, zhruba mezi Neratovicemi a Kladnem, a pak zamířil na severozápad. V tu chvíli nebylo zřejmé, která destinace bude náhradním cílem. Ačkoliv letadlo mířilo přímo na Drážďany, nesnížilo výšku a pokračovalo dál. Dalším letištěm na obzoru byl Berlín – Brandenburg. A to byl i náhradní cíl. V německé metropoli přistál boeing ve 12:55.

Co ale dál? Autobusem do Prahy, nebo počkat, až se v Praze mlha alespoň částečně rozplyne? Správná je varianta „B“. V Berlíně se letadlo vzneslo ve 14:15 a v Praze bezpečně přistálo o 32 minut později. Cestujícím se tak let prodloužil o dvě a tři čtvrtě hodiny. Což je v porovnání s tím, co čekalo pasažéry druhého sledovaného stroje nesrovnatelně přijatelnější.

Foto: Lubomír Stejskal

Ilustrační obrázek. Na vyhlídkové terase ruzyňského letiště je možné sledovat dění na ploše i vleže. I s oblíbeným nápojem. Má to chybu?

DUBAJ – PRAHA

V době, kdy se norský boeing blížil k Ruzyni, na níž vládla neprostupná mlha, nacházel se Boeing 777 společnosti Emirates, takřečený Triple Seven, jeden z úctyhodných dopravních obrů, nad Rumunskem. Lidé na palubě sotva mohli tušit, jaká odysea je čeká. Stroj na lince EK139 opustil mezinárodní letiště v Dubaji krátce po sedmé, přistát v Praze měl ve 12:55, tedy po téměř šesti hodinách.

Mlha a porucha rozhodly jinak.

Ačkoli do přistání zbývala zhruba čtvrthodina, boeing byl před Vlašimí nucen dělat okruhy (orientačně mezi body Vlašim – Pelhřimov – Humpolec). Celkem jich bylo šest, první ve 12:54 a teprve při šestém ve 13:36 nabral kurs jihovýchod. Bratislava? Vídeň? Opět je správně „B“. Na letišti Vídeň – Schwechat dosedl Triple Seven ve 14:05. To už byli pasažéři ve vzduchu sedm hodin – a konec pouti v nedohlednu.

Foto: Lubomír Stejskal

Ilustrační obrázek. Při čekání na autobusový spoj po návratu z Egypta. K mému velkému potěšení právě přistál Boeing 777. Kolos hodný obdivu.

Měli svým způsobem štěstí v neštěstí. Osud je ušetřil zážitku jízdy po české D1, pakliže by museli vzít zavděk náhradními autobusy jedoucími z Vídně přes Mikulov a po D1 do Prahy. Závěrečná fáze nezapomenutelného letu začala vzletem z vídeňského aeroportu v 15:01 a skončila přistáním na Ruzyni v 16:34. Hovoříme tedy o celkové době na trase Dubaj – Vídeň – Praha devět a půl hodiny. Za tu dobu bychom se pohodlně dostali do New Yorku. To je ale zbytečná poznámka. Bezpečnost cestujících je vždy na prvním místě.

ZDROJE PRO POZOROVÁNÍ

Pohled na dráhu 06/24 na pražském letišti Václava Havla na YouTube přes Prg.aero/planespotting:

Monitorovací letecký server Flightradar24:

Web ruzyňského letiště (informace, přílety/odlety):

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz