Hlavní obsah
Cestování

O jedné cestě do Egypta

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Foto: Pixabay

Ilustrační foto

Ne mojí, ale členů rodiny. Dva dospělí, čtyřleté dítě. Mým úkolem bylo sledovat start, samotný let a přistání. Zdrojů k tomu má letecký spotter víc než dost.

Článek

Patří k nim web ruzyňského letiště, televizi MALL.tv/Slow TV a server Flightradar24.com.

Za normálních okolností by panovala spokojenost. Jenomže 26. dubna 2023 normální okolnosti tu a tam absentovaly.

Začalo to tím, že let do Hurghady, původně plánovaný na hodinu po půlnoci, byl o téměř deset hodin posunut. Což znamená, při odletu kolem 11:00, přílet do destinace kolem třetí odpolední, než se dostanete do autobusu a do hotelu – zkrátka dovolená je o den kratší.

Nebylo to jediné minus. Pro pozorovatele provozu na hlavní ruzyňské ranveji 06/24 bylo neblahé, že od začátku tohoto týdne do příštího pátku (24. 4. - 5. 5.) na ní probíhá plánovaná údržba a kalibrace radionavigační techniky. Což znamená převedení provozu na vedlejší dráhu 12/30, kterou kamera televize MALL.tv nemonitoruje. Startující letouny je vidět velice krátce, když už je ve vzduchu.

Další „jobovkou“ byl kolaps ve Stockholmu sídlící webové služby Flightradar24.com, jejímž prostřednictvím lze sledovat pohyb letadel pomocí symbolů na mapovém podkladu a získat o stroji a letu základní údaje. Když jsem ke sledování usedl, zjistil jsem, že Flightradar24 nabízí pouze mapu, ale bez údajů o provozu letadel. Po chvíli jsem zjistil proč. Na Twitteru webové služby se objevila zpráva o poruše v dodávce elektrického proudu pro Stockholm, která způsobila problémy Flightradaru (postiženo bylo mimo jiné tamní metro, nefungovaly semafory v metropoli a další služby). Zdálo se, že bude nutné využít služeb jiného serveru, na internetu jich působí několik, ale žádný z nich nemá tak přívětivé uživatelské prostředí.

Asi deset minut po desáté dopolední začal Flightradar konečně fungovat, obrovská úleva. V 10:36 hlásili naši pasažéři, že jsou v letadle (Boeing 737) a vypínají mobily. V 10:56 se symbol jejich stroje objevil na obrazovce Flightradaru, následně začali rolovat z pozice B8 terminálu 1 po pojezdové dráze H a L k začátku vedlejší dráhy 12/30. V 11:10 se vznesli.

Foto: MALL.tv/Slov TV s jejich laskavým svolením.

Mnou sledovaný stroj odlétá z dráhy 12/30 ruzyňského letiště. V popředí hlavní ranvej 06/24, patrné je vozidlo údržby.

Koridor vedl nad Rakouskem, Maďarskem, Choratskem, BaH, Srbskem, Kosovem, Severní Makedonií a Řeckem; po přeletu nad Středozemním mořem vlétl stroj nad egyptské území a západně od Káhiry zamířil k cíli. Asi 200 km před Hurghadou začalo klesání z hladiny 35 tisíc stop a  přiblížení k letišti v jižním směru. Na dráhu 34R/16L dosedl stroj bezpečně ve 15:58 hod. Po 3 hodinách a 48 minutách. Každé takové přistání znamená úlevu pro cestující (potlesk na palubě) i pozorovatele. Zvláště když máte v letadle nejbližší.

Jsou to všechno vymoženosti, o kterých se nám starším dříve ani nesnilo. Technický pokrok je hodně užitečný sluha. Občas ale velice špatný pán.

Perlička na závěr. Po ubytování v hotelu naši výletníci hlásili: koupili jsme si kartu na internet - a nefunguje. No comment.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Reklama

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz