Článek
Historie
Koncesionářské poplatky byly v Československé republice zavedeny už v roce 1923, v době kdy bylo v Československé republice zahájeno pravidelné rozhlasové vysílání. Poplatek byl stanoven na 50 Kč, což byly na tehdejší dobu velké peníze. Jak se ale rozšiřoval počet radiových příjmačů poplatek se vládním nařízením postupně snižoval až na 5 Kčs.
Pravidelné televizní vysílání bylo zahájeno v roce 1955 a vláda svým usnesení stanovila výši televizních poplatků na 15 Kčs.
V roce 1969 se koncesionářské poplatky zvýšily na 25 Kčs televize a 10 Kčs rozhlas.
V této výši zůstaly až do roku 1991, kdy byly zvýšeny na dvojnásobek.
Důležitý milník byl rok 1994 kdy byl přijat zákon o rozhlasových a televizních poplatcích. Od té doby se zvyšovali na základě zákona a ne na základě vyhlášek jako doposud.
Zákon byl od té doby několikrát novelizován až v roce 2008 byli stanoveny poplatky na 135 Kč za televizi a 45 Kč za rozhlas.
Veřejná služba
Smyslem veřejnoprávních medií je podávat lidem nezávislé informace, zabránit zneužití politickými stranami a podpořit media jako čtvrtý pilíř demokracie.
Bohužel její definice je velmi obecná a dává prostor k mnoha otázkám. Dá definovat jako veřejná služba zábavný pořad typu Stardance nebo fotbalové mistrovství Evropy EURO 2024?
Rovněž je i otázkou, zda zpravodajství je skutečně tak nezávislé a vyvážené, jak to předepisuje etický kodex. Zde je jasná odpověď: Není a nikdy nebude. Dělají ho lidé a ti mají na většinu událostí nějaký názor a ten se buď vědomě nebo podvědomě promítne to toho, co bělají.
Náklady
Rozvojem digitálních technologií se rozrostly veřejnoprávní media do ohromných rozměrů.
Česká televize vysílá v tuto chvíli na pěti kanálech a Český rozhlas na více než deseti stanicích.
Pochopitelně náklady se dostávají do takových rozměrů, že koncesionářské poplatky a příjmy z reklam, které jsou ze zákona omezené, je nedokážou pokrýt. Proto vedení zvolilo tu nejjednodušší cestu a to žádat po politické reprezentaci o navýšení poplatků.
Potřebujeme je?
Veřejnoprávní media potřebujeme, jedna z jejich povinností je informování menšin. To je nezastupitelné hlavně v době mimořádných událostí povodně aj. kdy je nutné informovat veřejnost v reálném čase. Na to soukromá media pro např. hluchoněmé a slabozraké spoluobčany nejsou vybavena ale veřejnoprávní ze zákona ano.
Co schválila vláda?
Vláda schválila nejen zvýšení, ale i rozšíření plátců koncesionářských poplatků. Doteď měli občané možnost volby. Pokud vlastnili rozhlasový a televizní přijímač, platili, když ne neplatili. Návrh zákona nyní rozšiřuje tuto povinnost všechny, co vlastní internetovou přípojku a chytrý telefon. V dnešní době se stalo internetové připojení životním standardem. Dovoluji si, zde spekulovat, že nikdo si ho nepořídil pro to, aby sledoval veřejnoprávní média a jako hlavní způsob jejich sledování ho používá naprosto zanedbatelné minimum uživatelů.
Proč mají platit televizní poplatky lidé, kteří potřebují internet ke své práci, používají ho ke kontaktu se svými blízkými a nebo k získávaní jinak nedostupných informací?
Ještě horší je to v případě, když se zejména starším spoluobčanům rozbije stávající telefon a operátor jim v akci nabídne zdarma nebo za 1 Kč chytrý telefon. Dovolím si tvrdit, že tito lidé ani netuší, že je možné zde veřejnoprávní media sledovat.
Proč mají tedy platit? Dalo by se namítnout, že mají možnost je sledovat. Tomu se dá při dnešních možnostech lehce zamezit. Stačí vysílání zakódovat a těm, kdo zaplatí poplatek poslat kód.
V mimořádných případech zrušit zakódování je technicky velice jednoduché.
Zákon v tuto chvíli bude poslán do poslanecké sněmovny. Doufám, že poslanci tuto nespravedlnost na občanech České republiky neschválí.
Anketa
Zdroj:
Foto:
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Make_sure_you_have_a_current_broadcast_listener%27s_licence.jpg