Hlavní obsah
Umění a zábava

Paľo Bielik: Jánošíka hrál i režíroval. Stál u zrodu slovenského filmu

Foto: Unknown/Wikimedia Commons/Public Domain

Jánošík

Režisér, scenárista a herec Paľo Bielik se proslavil postavou Jánošíka ve filmu Martina Fryče. Po válce se stal zakladatelem slovenské kinematografie a jako režisér se podepsal pod jedenáct filmů.

Článek

Filmová tvorba Paľa Bielika, ať už jako herce, režiséra, nebo scénáristy, patří právem mezi klenoty československé kinematografie. Filmař, používající také pseudonym Ján Bukva, se narodil dne 11. prosince 1910 v Senici, která je dnes místní částí Banské Bystrice. V tomto městě se vyučil zámečníkem, vystřídal několik zaměstnání a vedle toho mu zbyl čas i na ochotnické divadlo. V roli Jánošíka ve stejnojmenné hře Jiřího Mahena si jej povšiml profesor Karol Plicka a doporučil jej režisérovi Martinovi Fričovi, který se v roce 1935 chystal natočit film Jánošík. Bielik disponoval všemi potřebnými atributy pro tuto postavu. Měřil téměř dva metry, měl sportovní postavu a také nemalé charizma.

Foto: Unknown/Wikimedia Commons/Public Domain

Paľo Bielik jako Jánošík

Uspěl jako slovenský národní hrdina

Fryčovo zpracování známé zbojnické legendy bylo druhým v pořadí a prvním zvukovým. První, ještě němý film o slovenském zbojníkovi, natočil v roce 1921 americký Slovák Jaroslav Siakeľ a postavu Jánošíka v něm ztvárnil český herec Theodor Pištěk. Snímek financovali američtí Slováci a v Americe také na dlouhou dobu zůstal zapomenut v majetku jednoho z nich. Na znovuobjevení čekal pak celá desetiletí v garáži. Oproti tomu Fryčův Jánošík měl velice slušný ohlas. I díky Bielikovu výkonu vynesl režisérovi Fričovi Československou filmovou cenu za rok 1936 a kladně byl přijat i v zahraničí, poté co byl uveden na filmovém festivalu v Benátkách. Prodal se do 32 států světa, což se nepodařilo žádnému jinému filmu za celé období první republiky. Jen Maďaři nebyli spokojeni. Považovali jej za skandální a provokativní, neboť podle jejich názoru záporné postavy měly pouze maďarská jména.

Po hereckém debutu u Martina Friče hrál Bielik i v jeho dalším filmu, a sice Michala Hordubala v dramatu Hordubalové. Snímek z roku 1937 vznikl na základě Čapkovy předlohy. Velkou láskou Paľa Bielika byla před válkou česká herečka Jarmila Beránková, jejich vztah započal v roce 1938 během natáčení filmu režiséra Jaroslava Blažka Hrdinové hranic. Mnichovská dohoda uzavřená v září téhož roku zapříčinila, že snímek se nedokončil.

Natáčel Slovenské národní povstání

Úspěch filmového Jánošíka přivedl Bielika na profesionální uměleckou dráhu. V letech 1939 až 1942 působil na deskách Slovenského národního divadla a po zbytek války se věnoval režii krátkých filmů. V době Slovenského národního povstání natáčel s Karolem Krškou dokumentární záběry z povstaleckých bojů, ze kterých po osvobození vznikl dokument Za slobodu.

Martin Frič mu hned po válce nabídl účinkování rovnou ve dvou připravovaných filmech. V roce 1947 si zahrál velitele četnické stanice Havelku, který řeší případ hrdelního zločinu v Čapkových povídkách, konkrétně v části Balada o Juraji Čupovi. V dalším, psychologickém filmu ze života slovenských vystěhovalců Varúj!, v postavě navrátilce z Ameriky Ondreje Muranice, již přímo exceloval. Příběh je zasazen do doby zrodu spojení Čechů a Slováků. Děj námětu je podle divadelní hry Bačova žena slovenského spisovatele Ivana Stodoly. Bielik nevytvořil pouze jednu z hlavních filmových postav, ale stal se rovněž spoluscénáristou a spolurežisérem. Odtud byl již jen krůček k vlastní režii.

První filmy nebyly ideologicky správné

Svůj první samostatný celovečerní film natočil tři roky po válce. Vlčie diery uspěly, především díky syrovosti a autentičnosti, se kterou zobrazovaly dobu Slovenského národního povstání. Cenzura však vzápětí jak snímek Varúj!, tak Vlčie diery vyřadila z filmové distribuce, neboť nevyhovovaly ideologickým kritériím.

Foto: Unknown/Wikimedia Commons/Public Domain

Marta Černická Bieliková

V době natáčení filmu Vlčie diery se Bielik sblížil s o deset let mladší herečkou Martou Černickou. Není bez zajímavosti, že do této ženy byl zamilovaný i Ladislav Chudík, který ve zmiňovaném snímku také hrál. „To byla moje první skutečná láska,“ řekl v jednom z rozhovorů a dodal, že Bielikovi v podstatě ustoupil: „S Paľom jsme byli kamarádi a nechtěl jsem stát v cestě.“

Po roce 1948 byl i Paľo Bielik nucen točit budovatelské úderky. Jednalo se o filmy Priehrada a Lazy sa pohli. Ve druhém jmenovaném, natočeném v roce 1952, získala hlavní ženskou úlohu operní sboristka Anna Marcineková, do které se režisér zamiloval a navzdory skutečnosti, že byl tou dobou již ženatý s Martou Černickou, pořídil si s ní dítě. Otcovství uznal, o dceru Katarínu se staral a měl s ní velmi pěkný vztah. Bezdětná Marta ji také přijala a velice dobře s ní vycházela.

Znovu Jánošík

V roce 1953 natočil Bielik komedii V piatok trinásteho… Zatímco doposud natáčel v provizorních podmínkách, tento snímek vznikl jako první na půdě nově zřízených filmových ateliérů na bratislavské Kolibě. To, že dokáže točit opravdu dobré filmy, dokázal v historickém dramatu z roku 1957 o povstání slovenských vojáků za první světové války Štyridsaťštyri a o dva roky později v baladickém snímku z dob Slovenského národního povstání Kapitán Dabač, kde hlavní role připadla Ladislavu Chudíkovi.

Foto: Ladislav Snopek/Wikimedia Commons/Public Domain

Paľo Bielik zachycený jako účastník SNP sochařem Ladislavem Snopkem

Nakonec sám sáhl po zbojnické legendě a v letech 1962 až 1963 natočil dvojdílný film Jánošík. Toto v pořadí třetí zpracování vzniklo při příležitosti 250. výročí smrti slavného Slováka. Hlavní úlohu svěřil Bielik neherci, mladému lékaři z Ilavy, Františku Kuchtovi. Film pojal velkolepě a dočkal se také velkého úspěchu. O tři roky později natočil další film z historie, tentokráte z doby tureckých válek, Majster kat. Poslední jeho film Traja svedkovia z roku 1968 byl opět historický, natočil jej podle románu Ivana Stodoly Marína Havranova, odehrávajícím se v revolučním roce 1848. Ve stejném roce, tedy roku 1968, obdržel Bielik titul národního umělce. Pak se jako režisér odmlčel. K filmové tvorbě se vrátil až v druhé polovině sedmdesátých let, ale už jen jako scénárista. Zemřel 23. dubna 1983 v Bratislavě.

Zdroje:

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz