Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Nesnáším školku. Chci být s tebou doma! Aneb návrat k povinnostem

Foto: Pexels/ Pixabay

Chodit do předškolního vzdělávání bylo dříve běžné, dnes si někteří rodiče děti nechávají doma dokud mohou. Je to pro děti správné?

Článek

„Maminko já nechci do školky, chci být doma s tebou a se ségrou!“ řekla moje čtyřletá dcera krátce před koncem prázdnin. Do školky přitom chodila už dva roky. Rána byla někdy těžká. Vždy, když už se zdálo, že to bude bez nervů nebo bez slz, přišlo něco, co celý proces narušilo. Pobyty v nemocnici, prázdniny a teď narození sestřičky. A dětská hlavička je plná otázek. „Jak to, že já musím do školky? Vždyť ty si doma maminko! Proč nemohu být doma s vámi? A já tu školku nesnáším!“ Jak vysvětlit čtyřletému dítěti, že do školky chodit musí? Ještě ve chvíli, kdy tam vlastně fakticky vůbec chodit nemusí. Jenže věci nejsou tak jednoduché, jak se na první pohled zdají.

Dnes je spousta možností

Zatímco dříve bylo běžné, že děti chodily do jeslí a následně do mateřinky, aby rodiče mohli vydělávat peníze a prakticky i sloužit státu, dnes je všechno jinak. Mnozí rodiče si své děti nechávají doma do pěti let. Povinný je totiž jen poslední rok před školou. Jinak do školky děti chodit nemusí. Je to však dobře? Na jednu stranu bych si dceru doma strašně ráda nechala. Učila ji novým věcem sama, chodila s ní do přírody a jezdila na výlety. Dala ji možnost pohybu i poznání. Jenže tak jednoduché to není. Jsem přesvědčená, že docházka do mateřinky, kde jsou milující a respektující učitelky pro ni je obrovským přínosem.

Význam mateřinky je podceňovaný

Navštěvování mateřské školky představuje velkou výzvu. Děti se učí pohybovat ve skupině a prosazovat svá přání. Učí se samostatnosti a nezávislosti. Měla by také růst jejich sebedůvěra a zvyšovat se sebevědomí. Ve školce se děti učí spolupráci a navazují přátelství. Kromě toho se také setkají s nezdarem, se který se budou muset vyrovnat. U nás je bohužel význam předškolního vzdělávání podceňovaný. Docházka do mateřské školy je však velmi významné období pro sociální rozvoj dítěte. Není tajemstvím, že sociální zkušenosti, které dítě získá ve školce, určuje budoucí vztah a roli ve skupině.

Mnohé studie potvrzují, že zkušenost socializace s vrstevníky podporuje sociální chování a autonomní rozvoj dítěte. Podle některých docházka do školky zvýhodňuje děti v dalším životě. Ačkoliv je pravda, že zvýhodňuje především ty děti, kterým se v rodině nedostává dostatek podnětů. A předpokládá to, že mateřská škola je kvalitní. Jak poznat kvalitu mateřské školy? Rozhodně to není o tom, zda vyvěsí obrázek dětí na nástěnku. A vlastně ani o počtu zájmových kroužků, které pro děti nabízí.

Klíčové ukazatele kvality mateřské školy

Klíčová je stimulující a podpůrná interakce. Tedy komunikace učitele s dítětem. Ta by měla být zaměřená na oceňování, povzbuzování a podporování dětí. Komunikace mezi učitelem a dítětem by měla přispívat k rozvoji myšlení a kladení otevřených otázek. Je jasné, že učitelé by také měli být schopni dostatečně komunikovat s rodinou a rodiče do vzdělávání dětí zapojovat. Vhodné je s rodiči komunikovat během konzultačních hodin a nechat je nahlédnout do výuky.

Kvalitní mateřinka by měla dbát také na vyvážený kognitivní a socioemoční rozvoj dítěte. Tedy připravovat děti na počítání a čtení a současně je důležité věnovat pozornost rozvoji socio emočních dovedností. Tedy podporovat emoční seberegulaci a učit je chovat se žádoucím způsobem. Ideální je, pokud je ve skupině menší počet dětí. Při vyšších počtech dětí ve třídě bohužel učitelé nemají na jednotlivé děti tolik času.

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz