Článek
Zpočátku přinesly sankce na ruskou ropu a produkty z ní výsledky blízké očekávaným. V lednu, únoru a březnu 2023 dosáhl rozdíl v ceně mezi barely Uralu a Brentu 30 dolarů, ačkoli před válkou stály téměř stejně. Sleva se však brzy začala snižovat. Následně byla pouze malá část dodávek realizována v souladu s cenovým stropem. Zpravidla nebyla dodržena, protože Rusku se podařilo zajistit dodávky pomocí „stínové flotily“, která úspěšně ignorovala omezení.
„Stínová flotila“ je společný název pro všechna plavidla, která přepravují ruskou ropu při obcházení sankcí. Podle některých odhadů obsahuje asi 700 tankerů, podle jiných až 1,4 tisíce. Rozsah odhadů se vysvětluje skutečností, že většina těchto plavidel je „obtížně oddělitelnou součástí globální flotily tankerů“, podle studie experta Carnegie Endowment Sergeje Vakulenka.
Rozbor tras stovek tankerů, které jsou zařazeny do „stínové flotily“, ukázal, že většina z nich se na ruskou ropu nespecializuje, ale pracuje s ní jen čas od času. Podle AXSMarine je pouze sto padesát tankerů „stínové flotily“ napojeno na ruské společnosti a přepravuje především ruskou ropu.
Nedávné vyšetřování deníku Financial Times podrobně popisuje, jak ruské společnosti hromadily „temné“ tankery, jako příklad použily Lukoil. Ukázalo se, že nákupy v jeho zájmu řídil specialista z Velké Británie. Plavidla byla zakoupena prostřednictvím velkého britského makléře. Jejich přímými vlastníky se staly dceřiné společnosti Lukoil na Blízkém východě. Tankery provozovaly blízkovýchodní společnosti vlastněné jiným britským obchodníkem. Formálně v tomto příběhu nikdo neporušil sankce.
Bylo by nesprávné tvrdit, že ropné sankce neměly vůbec žádný účinek. Ruská ropa se prodává za vyšší cenu, než stanoví strop, ale sleva Ural na Brent stále platí. Představu o jeho velikosti si lze vytvořit z tiskových zpráv ruského ministerstva financí, které každý měsíc uvádí průměrnou cenu za barel Uralu. V listopadu 2024 tak podle ministerstva financí stála v průměru 63,48 dolaru. Průměrná cena barelu Brentu v listopadu byla 74,35 USD.
USA, EU a Spojené království čas od času zavedly omezení na jednotlivé tankery, společnosti, které je provozují, a obchodníky s nimi spojené. Proto tyto společnosti provozují zastaralé tankery, často na hraně jejich životnosti. Zpravidla se za starý tanker považuje loď stará 15 let. Ruský stínový flot používá tankery starší 20 let, které lze v jejich stavu označit doslova za šrot. Důvod to má zřejmý, takový tanker má jen malou cenu, nelze ho pojistit a pokud se loď dostane pod sankce, může se jí vlastník snadno zbavit odprodejem na šrotiště.
Aby však Rusko dosáhlo vyšší ceny za ropu musí ji tzv. „očistit“ od sankcí. To se děje tak že se ropa překládá na volném moři do „legálních tankerů“ a odsud proudí do Evropy již za plnou cenu. Z 50% procent se tyto transakce dějí v řeckých vodách a u Kypru, ze 30% v rumunských vodách, po 10% u Malty a v italských vodách.
Nedávná katastrofa v Černém moři, kdy při havárii tankeru „Volganěft-212“ a „Volganěft-239“ 3700 tun topného oleje skončilo v moři. Proud vyplavil ropnou kaši na břeh 100 km od místa nehody přímo na pláže nejznámějšího ruského dětského letoviska Anapa.
Místní ekosystém pobřežních vod se bude zotavovat z následků desítky let. Část mazutu odnesly mořské proudy také k pobřeží Krymu. To byla však pouze havárie malých říčních tankerů. Velké tankery ruského stínového flotu však převážejí od 100 tisíc do 300 tisíc tun ropy. Takže v případě havárie tankeru by škody byly stonásobné oproti těm v Anapě. Navíc přečerpávání ropy probíhá na dohled od středomořských turistických resortů v Řecku nebo Itálii. Tako ekologická katastrofa by na dlouhá léta úplně zničila zdejší turistický průmysl.
Reference:
„Теневой флот“ РФ: как он был создан и почему пока неуязвим, Олег Хохлов, DW 19.12.2024
Черное золото на темных кораблях: что такое «теневой флот» России и откуда он взялся, Алекс Будрис, Forbes 25. 3. 2024
Анапа в мазуте: как люди чистят берег и отказываются признавать катастрофу, Наталья Парамонова, Forbes 24. 12. 2024
Shipowners have made £4.8bn selling tankers to Russian ‚shadow fleet‘, suppoert the guardian Tue 4 Feb 2025 13.55 CET,
The oil spill accident in the Black Sea demonstrates what environmental damage old tankers with Russian oil can cause around Europe, Greenpeace Ukraine 17 December 2024, on line: https://www.greenpeace.org/ukraine/en/news/3165/the-oil-spill-accident-in-the-black-sea-demonstrates-what-environmental-damage-old-tankers-with-russian-oil-can-cause-around-europe/