Hlavní obsah

Hymny na Apollóna

Foto: Lukáš Hanzl

Delfy

Apollón byl jejich patronem a věšteckým bohem. Byl totiž prorockým bohem pro delfskou věštírnu. Takové písně byly původně adresovány Apollónovi a později dalším bohům.

Článek

Hymny byly běžnou součástí starořeckých náboženských kultů, čemuž odpovídá i  hojné zastoupení epitet (přívlastků či přídomků) osloveného božstva. Hymnus zpravidla obsahoval i další informace o bohu, například zmínku o jeho původu, příběhy s ním spojené apod. Hymny na některé bohy měly i své specifické označení. Tak například hymnus na Apollóna se nazýval paján, hymnus na Dionýsa dithyrambos apod.

Hymny známe díky tomu, že se dochovaly na zdech kultovních center, např. v Epidauru či v Delfách. Z Delf pochází dva hymny na Apollóna, které se dochovaly dokonce i s notovým záznamem pro zpěv.

Takové písně byly původně adresovány Apollónovi a později dalším bohům (tj. Dionýsovi, Héliovi, Asklépiovi) asociovaných s Apollónem. Okolo 4. stol. př. n. l. se Paneon stal formulí zbožňování; byl používán buď k vzývání ochrany proti chorobě či neštěstí anebo nabídnut jako díky za takto poskytnutou ochranu.

Tak se postupně touto cestou dospělo k tomu, že Apollón začal být uznáván jako bůh hudby. Apollonova role mstitele, který zabil Pythona, k jeho atributům přidružila boj a vítězství; z tohoto důvodu se vyvinul u Římanů zvyk vzývat ho před tím, než se vydala armáda na pochod, před zahájením boje, před opuštěním přístavu flotilou a také po vítězné bitvě.

Spojení s Apollónem umožňovalo věštcům předpovídat výsledky nemocí. Apollón zabil Pýthóna u Delf a naplnil tak věštbu, že se stane vítězem nad podvědomými hrůzami.

„Apolón je zlatovlasý jako slunce; je lukostřelcem, který svými šípy způsobuje smrt; je bohem hudby a lyry.“

Do jeho sféry působnosti patřilo také uzdravování a byl otcem Asklépia, boha lékařství. Součástí jeho družiny byly také Múzy, takže s  Apollónem je spojena také hudba, dějepisectví, divadlo, poezie nebo astronomie. Neobvyklé, vzhledem k ostatním olympským bohům, je to, že Apolón měl, vzhledem ke svému širokému vlivu, dvě základní kultovní místa: Délos a Delfy.

V praktikování tohoto kultu byli délský a pýthijský Apolón (Apolón z Delf) tak odlišní, že oba mohli mít svatyni na jednom místě. Teoforická jména jako Apollodorus nebo Apollonios, a název měst Apollonie, je možno nalézt díky řečtině v celém světě. Apollonův kult byl již plně rozvinut v době počátku písemných zdrojů, okolo roku 650 př. n. l.

Reference:

Neškudla, Bořek, Encyklopedie řeckých bohů a mýtů, 2003, ISBN 80-7277-125-6

Slovník antické kultury, nakladatelství Svoboda, Praha, 1974

Slovník spisovatelů - Řecko, Odeon, Praha 1975

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz