Článek
Zatímco Spojené státy a jejich spojenci již dlouho používají sankce k ovlivnění politik jiných zemí, tato opatření často nedosahují svých stanovených cílů. Neefektivnost současného režimu sankcí vůči Rusku podtrhuje potřebu, aby země G7 přehodnotily náklady a přínosy hospodářské války.
Po úplné invazi ruského prezidenta Vladimira Putina na Ukrajinu v únoru 2022 uvalily USA a jejich spojenci na Rusko bezprecedentní obchodní a finanční sankce, včetně zákazu vývozu technologií a vojenského materiálu. Zavedli také cenový strop ruské ropy 60 dolarů za barel, který má ochromit ruskou ekonomiku a zároveň zajistit, aby se Evropa mohla vyhnout politicky destabilizující energetické krizi.
Tato opatření byla z velké části neúspěšná. Zatímco finanční sankce donutily obchodníky s ropou zajistit si lodě vhodným pojistným krytím před dokončením transakcí, cena ruské ropy neklesla pod 60 dolarů za barel. V listopadu 2023 vzrostla na 84,20 USD, protože ruské společnosti vyvinuly různé metody, jak obejít západní omezení, jako jsou přemrštěné náklady na dopravu a „stínová flotila“ skládající se z více než 100 starých tankerů. Mezitím údajně zmizela více než 1 miliarda dolarů v sankcionovaném zboží uprostřed expanze ruského „obchodu s duchy“.
Ruský sankční režim dal navíc vzniknout řadě prostředníků, přičemž země jako je Bělorusko, Indie, Čína (především Hongkong), Tchaj-wan, Ázerbájdžán, Gruzie, Arménie, Řecko, Kypr, Turecko, Spojené arabské emiráty, Egypt, Venezuela a Singapur. Tyto země se fakticky staly „prádelnami“ ruské ropy a dalšího zboží, na které se vztahují sankce, a dodavateli pro Rusko důležitých materiálů jako jsou např. čipy. Když je společnost identifikována a sankcionována, často na její místo nastupuje nová společnost, která působí pod jiným jménem. Jedna řecká společnost dokonce prodala ruskou ropu americké armádě.
V prosinci 2023 uvalilo americké ministerstvo financí „rozsáhlé“ sankce na více než 250 společností a jednotlivců, včetně čínských a severokorejských subjektů.
Hrozba sankcí poskytla nulové odstrašení od ambice Moskvy zahájit rozsáhlou invazi na Ukrajinu. Od války bylo následné zavádění sankcí tak nevyzpytatelné, že dopad na ruské válečné úsilí byl přinejlepším marginální, přičemž kriticky potřebné technologie stále proudily k ruským výrobcům zbraní přes třetí země.
Během prvního roku totální války podle Financial Times Evropská unie zaplatila Rusku více peněz za ropu a plyn, než poskytla na válečné úsilí Ukrajiny během prvních dvou let. Německo se obávalo důsledků pro svou energetickou bezpečnost a tvrdě bojovalo za vyloučení ruského plynu (a ruské Gazprombanky) ze sankcí, aby bylo možné stále platit za plyn.
Německo nebylo zdaleka osamocené, kdo se vyhnul úplnému uvalení sankcí. Když se Evropská unie pokusila omezit ruské příjmy z vývozu ropy, řečtí lodní magnáti zasáhli a nabídli své tankery jako způsob, jak se vyhnout omezením. Dochází tak k překládání ropy z ruských do řeckých tankerů na moři a prodej starých tankerů do Ruska
V prosinci 2023 polský vývoz do Běloruska zjevně dosáhl rekordních výšin – včetně položek, které zjevně nejsou určeny k tomu, aby skončily pouze v samotném Bělorusku. Zjevný rozpor některé Ukrajince rozzlobil: zatímco polští farmáři blokují ukrajinské kamiony, které se snaží projet do jejich země životně důležitým nákladem, polské kamiony čile obchodují přes běloruské hranice.
Jádrem problému je očekávání, že soukromý sektor ponese břemeno přerušení všech vazeb s Ruskem pouze z morálních důvodů. To se ukázalo jako neprozíravé a nerozumné. Sankce nejsou k ničemu, mohou-li být obcházeny a neexistuje-li jejich zřejmá vymahatelnost.
Ruská ekonomika v roce 2025 čelí významným výzvám, inflace na úrovni 8,9 %, úrokové sazby na úrovni 21 % a znehodnocení rublu o 25 %, ačkoli vládní výdaje udržují růst. Výdaje na obranu mají dosáhnout 132 miliard dolarů, což představuje nejméně 33 % federálního rozpočtu, což dále zhoršuje ekonomickou stabilitu. Navzdory přísným sankcím a nedostatku dodávek Rusko pokračuje v doplňování vojenského vybavení a spoléhá se na starší zásoby ze sovětské éry, čínskou mikroelektroniku a severokorejské dělostřelecké granáty.
Největší prestižní ztráty tak Rusko zaznamenalo zejména ve sportu. To že jeho sportovci nemohou reprezentovat svou zemi v mezinárodních soutěžích a turnajích včetně Olympiády je tvrdý úder ruské prestiži.
Důsledky sankcí v konkrétních případech:
Potraviny - Podle Rosstatu k 28. dubnu dosáhla průměrná maloobchodní cena brambor 84,7 rublů za kg. Od začátku roku brambory zdražily o 27,9 rublů za kg, tedy o 49 %. Rusko nakupuje brambory od takových exotických zemí jako je Egypt, Turecko nebo Pákistán.
Zatím jsou ruské obchodní řetězce zásobeny celkem obstojně. K dostání je i Coca Cola z Ázerbájdžánu i čokolády Milka. Mléčné výrobky, pivo (včetně českých značek), káva, rýže, vejce a exotické ovoce jsou více či méně v přepočtu dražší než u nás. Maso vepřové i drůbeží stojí přibližně stejně, naopak těstoviny, cukrovinky, ryby, rybí konzervy jsou o trochu levnější.
Drogerie - Všechny značky zboží jako u nás jsou běžně dostupné i v Rusku jen jsou o trochu dražší. Prací prášky a toaletní papír jsou dokonce i v přepočtu levnější než u nás při srovnatelné kvalitě. Značky jako Old Spice, Nivea nebo Gillette jsou běžně k dostání.
Bydlení - mnoho mladých rodin doslova drtí drahé hypotéky, jestli existuje nějaký rezultát sankcí, který by nepříjemně udeřil na široké vrstvy obyvatel, tak je to právě to, kdy úročení hypoték se blíží 25%. V důsledku toho prudce klesl zájem o nové byty a následně zbankrotovalo nebo se ocitlo ve finančních potížích několik velkých developerů.
Nábytek - Ikea odcházela ruského trhu a následně se vracela tolikrát, až se na to v Rusku začali dělat vtipy. Mezitím proběhlo tolik výprodejů, že jsou Rusové nábytkem a bytovými doplňky zásobeni na léta.
Trh s automobily - Ruský automobilový trh v roce 2025 stagnuje. Údaje za první čtvrtletí klesly o 1,6 % na 240 689 prodejů. Zatímco ruská Lada se stále drží na prvním místě, čínští Changan a Jetour rychle rozšiřují svůj podíl s působivým růstem. Podíváme-li se na nejprodávanější modely, lídrem byla Lada Granta i přes ztrátu 26 % v prodejích, následovaná Ladou Vesta se zvýšením o 2 body (+0,2 %) a Gaz Gazelle se zvýšením o 5 bodů (+138,2 %).
Západní a japonské značky aut z ruského trhu úplně zmizely i s ohledem na embargo na náhradní díly a zrušení značkových servisů v Rusku.
Ruský automobilový trh dosáhl vrcholu v roce 2014 s rekordními 2,49 milionu kusů, čímž se zařadil mezi 10 největších světových trhů. Sankce související s invazí na Krymu však vyvolaly prudký pokles, přičemž trh se v roce 2015 zmenšil o 35,7 %, než se postupně zotavil na 1,8 milionu jednotek do roku 2019.
Pandemie v roce 2020 dále snížila prodeje na přibližně 1,5 milionu, ale ruská invaze na Ukrajinu 24. února 2022 zasadila automobilovému průmyslu v Rusku krutou ránu a způsobila, že ruský trh s auty se propadl o 58,8 % na pouhých 686 497 kusů. Sešlo také ze zpuštění automobilky Renault.
Automobilový průmysl - Výroba automobilů v Rusku se v lednu snížila na 54,40 tisíc jednotek ze 79,60 tisíc jednotek v prosinci 2024. Výroba automobilů v Rusku činila v letech 1999 až 2025 v průměru 100,31 tisíc jednotek a dosáhla historického maxima 187,50 tisíc jednotek v 3. listopadu a rekordních 3 jednotek 2001 května. 2022.
V současnosti se auta vozí zejména z Číny, ale žádnou výrobní továrnu v Rusku ani jediná čínská automobilka nezvažuje. Rusko je pro Číňany jen výhodné odbytiště, téměř bez konkurence. Tomu odpovídá i kvalita a cena dodávaných čínských vozů, které jsou však oproti ruským výrobkům stále ještě tou lepší alternativou.
Rusové občas imitují výrobu soudobých vozů dovážením čínských aut, kterým odmontují kola, vymontují motor, přerazí čínský vin kód ruským, vše v Rusku smontují a přidají své logo. A hle je tu ruský Moskvič, bez jediného ruského dílu, jen dvakrát dražší, než když byl ještě čínským autem.
Elektronika - Mikroelektronický průmysl ze sovětské éry se na počátku 90. let zhroutil a nebyl schopen konkurovat mezinárodním výrobcům, když se země otevřela globálnímu dovozu. Tento stav trvá doposud. Kvůli omezením sankcí jsou přitom nyní dodávky čipů z Tchaj-wanu a Spojených států na ruský trh nemožné. Nyní je řada ruských spotřebitelů postavena před volbu – buď se pokusí nakoupit potřebné polovodiče přes třetí země, nebo hledají alternativy vyrobené v Číně.
Po zavedení sankcí proti Rusku, byly paralelní dovozy vnímány jako všelék. Při zavádění takového mechanismu v praxi se však ruské společnosti potýkaly s několika problémy. Nejzřetelnější z nich je zdražení finálního produktu kvůli potížím s logistikou a také nutnosti platit za rizika protistran. Druhým, neméně závažným problémem je, že řada dodavatelů nemá zájem ani tak o hotovost, jako o možnost získat potřebné komponenty výměnou za dodané zboží. Rozsah toho, co mohou ruští dodavatelé nabídnout, však zatím není tak velký.
K lokalizaci výroby mikroelektroniky a uspokojení rostoucí poptávky po tomto druhu produktů jsou zapotřebí biliony a biliony rublů a ty Rusko momentálně nemá. Kvalitní mikročipy srovnatelné se světovou špičkou, nebudou Rusové vyrábět ještě celá desetiletí.
V současné době má Rusko tři závody na výroby mikročipů. Jedná se o závody Mikron, Angstrem a Milandr, všechny umístěné mimo Moskvu. Tyto závody jsou schopny vyrábět pouze 90nanometrové čipy
Letecká doprava - Ruská komerční flotila zahrnuje přibližně 700 letadel Boeing a Airbus, které zajišťují 90 % letecké dopravy v zemi. Nejméně 200 zbývajících západních letadel provozovaných ruskými dopravci , odříznutých od údržby a náhradních dílů kvůli válečným sankcím bude muset být vyřazeno a nahrazeno letadly domácí výroby do roku 2030. Ale možná jich bude až třetina. Podle Dmitrije Jadrova, šéfa ruského úřadu pro letectví Rosaviatsia, už sankce přinutily letecké společnosti vyřadit 58 letadel.
Absence firemního servisu a nedostatek originálních náhradních dílů výrazně snížily bezpečnost ruské civilní letecké dopravy o desítky procent. Válka uzavřela v jižním Rusku a na Krymu nejméně deset letišť.
Dovolená - Novým hitem jsou zájezdy do Severní Koreje a Venezuely. Dále se jezdí prakticky po celém světě, do Číny, Thajska, Brazílie, na Kubu, do Dubaje etc. No stále je v oblibě blízké Turecko, Gruzie, Egypt, Kypr, Černá Hora. Jen se Rusům trochu prodražily letenky. Je zvykem ve zdejší oblasti mít několik pasů, nejlépe evropských zemí. Ti kteří tu možnost mají zajíždějí dále do Itálie, Francie, Anglie.
Nízkopříjmová část obyvatelstva neměla možnost cestovat už před válkou a většina z těch lidí ani nechtěla a tak na ně omezení cestování nijak nedopadla. Ti majetní si nakonec vždy najdou cestu.
Shrnutí - Jako doplňkový nástroj sankce asi pracují, ale samy o sobě zfanatizované Rusko k ničemu donutit nemohou. Jejich přidaná hodnota je v tom, že přeci jen zpomalují dozbrojování ruské armády a omezují tak schopnost Ruska vést do budoucna další velkou útočnou válku.
Zdroje:
Russia 2025. Market Downturn Opens Growth Opportunities For Changan, 2move.28 April 2025. Staženo 19. 5. 2025
Russian electronics market: trends and opportunities.EXPO ELECTRONICA. Staženo 19. 5. 2025
Russia Car Production - Trading Economist. Staženo 19. 5. 2025
Russia Needs to Replace Hundreds of Foreign-Made Planes By 2030, Rostec Chief Warns. The Moscow Times. March 19, 2025. Staženo 19. 5. 2025
EU sanctions against Russia explained. on line : https://www.consilium.europa.eu/en/policies/sanctions-against-russia-explained/
Rusy trápí vysoké ceny brambor, Adam Kahánek, Novinky.cz. 15. 5. 2025. Staženo 19. 5. 2025
Reference:
ЦЕНЫ В РОССИИ СЕГОДНЯ НА ПРОДУКТЫ ПИТАНИЯ / МАГАЗИН ПЯТЁРОЧКА / ЯРОСЛАВЛЬ. You Tube 3. 5. 2025. Staženo 19. 5. 2025
Цены на продукты в Карелии, город Петрозаводск. Как сегодня живет периферия России. You Tube. 11. 4. 2025.