Hlavní obsah
Práce a vzdělání

Neničte život mladým lidem špatnou výukou matematiky

Foto: Lukáš Masopust

Neničte život mladým lidem špatnou výukou matematiky

Nestíhám se tento školní rok divit, jak čím dál více platí to, co mi říkal můj učitel didaktiky. Ten mne vysvětloval, že „nemohu pustit žáka dál, pokud neumí něco zásadního“. Proč?

Článek

Protože může svou neznalostí buď někoho ohrožovat (například lékař, který nezná anatomii), nebo bude v dalším studiu natolik handicapován, že nakonec nevystuduje obor, který si vybral a který by jinak zvládl vystudovat.

Je to až groteskní záležitost, ale po zesílení covidem už velký průšvih. Co, ptáte se ? Matematika – přesněji řečeno, její neznalost. Studenti neumějí řešit rovnice, vyjádřit neznámou ze vzorce zkombinovat více vzorců dohromady. K tomu se často přidává i neznalost pojmů jako „průměr“ a „průřez“ či jejich záměna. Když k tomu připočteme horší čtenářskou gramotnost a dostaneme žáka, který chce studovat techniku, ale má problém ve všech předmětech, kde se počítá.

Situace je vidět i individuálním doučování

Situace je patrná i z individuálního doučování. Doučuji jednoho kluka od konce října a až teď máme první výsledky. V podstatě má „zastydlou“ matematiku zhruba od poloviny osmé třídy. Není zvyklý počítat samostatně – to už dnes není běžné – takže nemá tzv. „napočítáno“. Společně řešíme příklady, postupně se mu to dostává do krve. Hlavu na to má.

Nedávno se mi ozvala maminka, která hledala doučování pro svého syna. Měl problém s matematikou a fyzikou. Dokonce si s manželem mysleli, že by měl jít na učňák. A přitom by stačilo, aby pravidelně počítal, podíval se na videa s výkladem –a neměl by problém..

Sakra, jak se učí ta matematika?

Kladu si otázku, jestli se matematika učí tak špatně nebo se jen žáci za pomoci svých učitelů nadrtili na přijímačky a pak to vše vypustili z hlavy. Možná už prostě není v módě matematiku procvičovat jako třeba angličtinu a učitelé dělají, co mohou. Těžko říct. Faktem ale zůstává, že nedochází k hlubokému učení – a žáci jsou oběťmi systému. Rozhodně jde o generační problém.

Doučuji i člověka v mém věku, který se učí na SCIO zkoušky. Sám se podivil, jak je podle sebe na tom bídně, protože mu nejdou „základní věci“. Uklidnil jsem , že je na tom lépe než mnoho žáků, které učím nebo doučuji.

Jak je možné, že žák, který nedokáže vyřešit rovnici o jedné neznámé, nepropadne? Co se to tady s námi stalo? Apeluji na všechny zainteresované, včetně rodičů, aby řešili, co žáci skutečně umí na konci základní školy. Aby jim prakticky nebylo znemožněno další vzdělávání!

https://blogkantora.cz/2022/04/05/nenicte-zivot-mladym-lidem-spatnou-vyukou-matematiky/

Máte na tohle téma jiný názor? Napište o něm vlastní článek.

Texty jsou tvořeny uživateli a nepodléhají procesu korektury. Pokud najdete chybu nebo nepřesnost, prosíme, pošlete nám ji na medium.chyby@firma.seznam.cz.

Související témata:

Sdílejte s lidmi své příběhy

Stačí mít účet na Seznamu a můžete začít psát. Ty nejlepší články se mohou zobrazit i na hlavní stránce Seznam.cz