Článek
Zašlá sláva
Kdysi byli řidiči kamionů považováni za opravdové profesionály a mistry svého řemesla. Respektovaní a zkušení řidiči, právem nazýváni „králi“ silnic, kteří se dokázali jen za pomoci mapy a selského rozumu vždy dostat na místo určení. Pokud byste čekali, že s příchodem technologií, jako jsou navigace, tempomaty nebo další jízdní asistenti, se tato úroveň dovednosti jen navýší, tak byste se pletli. Případů, kdy je nutno vyprošťovat uvízlého kamioňáka z míst, na které by příčetný člověk sotva zajel, je jak máku. Většinou je výmluva stejná: „Přivedla mě sem navigace.“ Je to stejné jako výmluvy, že „parkovat na sjezdech prostě musí, protože musí dodržet odpočinek“. Protože naplánovat si v 21. století trasu tak, aby člověk nemusel parkovat na sjezdech, je pro většinu dnešních „králů“ nejspíš nadlidský úkol.
„On jede o 2 km/h pomaleji!“
Samostatnou kapitolou jsou předjíždějící se kamiony. Jedete si svých zákonem povolených 130 km/h a najednou se jeden řidič kamionu rozhodne, že za každou cenu zdolá kolegu před sebou. A začne předjíždět, a to ideálně těsně předtím, než ho dojedete. Tento epický souboj pak trvá i několik minut, než vyzyvatel konečně svého soupeře pokoří a vítězoslavně se zařadí před něj. Aby taky ne! Pokud kolega před ním jel 78 km/h a on jede 80 km/h, vydělal na tom závratných 10 kilometrů na trase dlouhé 400 kilometrů. A to se tedy už vyplatí! Co na tom, že omezil a obtěžoval dalších X řidičů, a dokonce i porušil předpisy. § 36 odst. 4 zákona o silničním provozu totiž říká, že:
Řidič nákladního automobilu o celkové hmotnosti převyšující 3 500 kg a řidič jízdní soupravy, jejíž celková délka přesahuje 7 m, nesmí předjíždět jiné vozidlo, pokud k jeho předjetí nemá dostatečnou rychlost, takže by omezil v jízdě ostatní vozidla svou výrazně nižší rychlostí jízdy.
Z toho jasně vyplývá, že mnoho řidičů kamionu tento zákon buď nezná, nebo vědomě ignoruje. Otázkou zůstává, co je horší varianta.
„Bez nás by sis nekoupil ani toaleťák!!!“
Velké množství řidičů kamionů své chování obhajuje tím, že spěchají, musí dodržet konkrétní časy, nebo že za jejich útrapy mohou nějakým způsobem dispečeři. Další velice hojně používaný argument je, že kamioňáci jsou velice důležití lidé, bez kterých bychom vlastně neměli vůbec nic, a proto bychom měli jejich chování akceptovat. Tyto argumenty, obvykle napsané špatným pravopisem, jsou nejčastějším způsobem obrany těchto „profíků“. Bohužel vzhledem k tomu, že jsme tranzitní země a počet kamionů je u nás opravdu vysoký, se nedá očekávat, že policie bude schopna proti tomuto problému efektivně zakročit. Zachránit nás tak může pouze nějaká novela zákona nebo plošný zákaz předjíždění pro kamiony.
Zdroje: zakonyprolidi